Släpper Haldex bromsen i SAF-Holland?

Aktieanalys Svenska Haldex hör numera hemma hos SAF-Holland, som nyligen kom med en bra rapport och som värderas lågt. Frågan är om aktiemarknaden vågar gasa istället för att bromsa.

Efter en lång och trasslig budstrid blev det till slut den tysk-amerikanska fordonsunderleverantören SAF-Holland som fick välkomna Landskronabolaget Haldex som ny koncernmedlem. Köpet av den svenska broms- och luftfjädringsspecialisten i fjol var bara den senaste i en lång rad uppköp som har gjort SAF-Holland till en ledande spelare inom många olika nischer, där en gemensam nämnare är att kunderna är tillverkare av tunga kommersiella fordon och släpvagnar.

Ursprunget till dagens SAF-Holland kan härledas tillbaka till tiden när dragfordonen hade fyra ben och tankades med havre. I Tyskland utvecklade familjeföretaget Otto Sauer Achsenfabrik (SAF) en ny framgångsrik plog i slutet av 1800-talet och i början av 1900-talet tog amerikanska Safety Release Clevis Company fram en ny säkerhetskoppling som länkade samman draghäst och plog. En flytt till orten Holland i Michigan föranledde senare ett namnbyte till Holland Hitch Company.

Produktutvecklingen i de båda bolagen har sedan omfattat nya axelsystem, luftfjädringar och fordonskopplingar och tidslinjerna för de två bolagen möttes till slut 2006. Då slogs bolagen ihop till en enhet och bildade SAF-Holland.

Ett år senare noterades aktien i Tyskland. Tajmingmässigt blev det en tuff start för de nya aktieägarna som fick se kursen plöja rakt ned i backen när finanskrisen spred sig till den reala ekonomin och till marknaden för tunga fordon.

Som kursgrafen visar har tiden på börsen bjudit på ganska stora kast även efter finanskrisen.

Utöver Haldex har SAF-Holland lagt beslag på flera andra underleverantörer de senaste åren. Brasilianska KLL, italienska V.Orlandi, finska Stara och brittiska IMS är några exempel.

Med Haldex fick SAF-Holland in en stark fot på bromsområdet och köparen beskriver förvärvet som ett perfekt komplement av produktportföljen och även som ett sätt att höja andelen intäkter från eftermarknaden till över 30 procent. Ett sätt att dämpa den annars relativt cykliska intäktsbasen och Haldex, som är med i böckerna från slutet av februari i år, bidrar genom att hämta ungefär hälften av sina intäkter från eftermarknaden.

Haldex skivbroms i samspel med SAF-Hollands axelsystem

I halvårsrapporten som släpptes häromveckan var tongångarna försiktigt positiva, bortsett från en kostnadssmäll kopplat till ett dataintrång i våras. Organiskt ökade intäkterna med hyggliga 11 procent under kvartalet, en tillväxttakt i nivå med föregående kvartal, och totalt steg försäljningen med 38 procent tack vare bidraget från Haldex. Den justerade rörelsemarginalen ökade från 8,0 till 9,1 procent

Utsikterna för helåret 2023 skruvades också upp i samband med rapporten, där en fortsatt stark efterfrågan från högmarginalområdena Americas och APAC-regionen pekas ut tillsammans med framgångsrika synergier från Haldex-köpet. Nu väntar man sig en helårsomsättning över 2 miljarder euro och en marginal kring 9 procent.

Vad som väntar efter 2023 är något som gör marknaden genuint osäker och den globala efterfrågan på lastbilar och tunga släp är en spretig historia, präglad av både konjunktureffekter och tidigare leveranskedjebekymmer. Stora ersättningsbehov kan exempelvis hålla en annars ljummen Europamarknad för dragfordon under armarna framöver, samtidigt som Indien växer så det knakar i släpvagnssegmentet.

Återhämtningen i Kina är å andra sidan är svajig även om volymerna väntas stiga i år, Brasilien pekar nedåt medan USA så här långt visar överraskande styrka.

Analytikerna som följer SAF-Holland har landat i att allting kokar ned till en i stort sett sidledes utveckling, såväl vad gäller omsättning som marginaler.

SAF-Holland 2021A 2022A 2023E 2024E 2025E
Omsättning, MEUR 1247 1565 2046 1933 2023
Rörelsemarginal % 7,5 8,0 8,8 8,4 8,9
Vinst/aktie, EUR 0,81 1,35 1,69 1,73 1,92
Utdelning/aktie, EUR 0,40 0,60 0,64 0,70 0,79
Källa: S&P Global          

 

En låg vinsttillväxt väntar om analytikerna får rätt vilket sällan är ett recept på stark kursutveckling på börsen, men värderingen andas å andra sidan allt annat än tillväxt. P/e-tal strax över 6 visar tydligt att det redan finns en osäkerhetsfaktor i värderingen även om fordonsunderleverantörer sällan belönas med särskilt höga multiplar.

Den försiktiga värderingen ska ses i ljuset av den cykliska branschen man verkar i men även i ljuset av att skuldsättningen har ökat med Haldex-köpet. Nettoskulden i förhållande till Ebitda-resultatet låg vid halvårsskiftet på 2,5 inräknat Haldex vinstbidrag och målet är att beta ned den till under 2,0.

Utdelningen taktar samtidigt på och infrias förväntningarna så stiger den något för varje år framöver, i takt med vinstökningarna, och då handlar det om en direktavkastning kring goda 6 procent.

Att måla upp ett superstarkt scenario för aktien är svårt så länge lågkonjunkturens hot vilar över flera viktiga marknader, men vi delar analytikerkårens samlade bild av att aktien är värd mer än vad den kostar idag. I snitt ligger riktkurserna kring 18 euro per aktie vilket motsvarar en kurspotential kring 60 procent.

Det är inget gap som kommer att stängas över en natt. Men bolagets starka marknadsposition, utrymme för uppväxling i nästa högkonjunktur, högre andel eftermarknadsintäkter tillsammans med chansen för en ekonomisk mjuklandning i det tunga fordonssegmentet är tillräckligt för att vi ska våga tro på att SAF-Holland blir en bra placering på 1-2 års sikt.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
SAF-Holland SE Köp 11,29 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -