Laddhybriden har både en elmotor och en förbränningsmotor. Elmotorn drivs av batterier som laddas med sladd och förbränningsmotorn med bensin, diesel, HVO100 eller etanol. Föraren kan välja att köra enbart med elmotorn, förbränningsmotorn eller en kombination av båda.
Mycket bra klimatprestanda
En studie från Lunds universitet som publicerades 2021 visar att laddhybriderna under vissa omständigheter få lika bra, eller till och med bättre klimatprestanda än elbilar. Med livscykelanalyser analyserade man hur olika biltyper kan påverka utsläppen av koldioxid. Det visade sig då att laddhybrider kan få bättre klimatprestanda än elbilar – om man räknar de totala utsläppen från tillverkning till skrotning.
– En laddhybrid går framför allt på el, så den använder förhållandevis lite bränsle. Det gör dels att bränslet räcker till fler bilar, dels att batterimineralerna räcker. För laddhybriderna har små batterier jämfört med elbilar, säger Pål Börjesson, en av författarna till studien.
Allt längre räckvidd på el
Laddhybriderna utvecklas snabbt och numera går det att köra upp emot nio mil på eldrift utan att behöva ladda. Volvos storsäljande kombi V60 Recharge har till exempel en elektrisk räckvidd på 88 km. Det gör att de flesta klarar sin dagliga körning helt på el, om bilen kan laddas dagligen.
Ingen räckviddsångest
Även om man i det dagliga livet kör mest på el så har laddhybriden en unik egenskap i att den närsomhelst är redo för långfärden. När elen är slut i batterierna tar förbränningsmotorn över och det är inga problem att ta sig dit man är på väg.
Ekonomiskt fördelaktig
I en totalkalkyl är laddhybriden ofta ekonomiskt fördelaktig. Detta gäller speciellt om man har möjlighet att ladda hemma över natten. Då blir elkostnaden under hälften av kostnaden för att köra på bensin. Skatten är låga 360 kr/år och det finns möjlighet att få en bonus på upp till 45 000 kr (april 2022). För den som har tjänstebil så är även förmånsvärdet ofta attraktivt.