Rapportfloden: Blandade resultat

Q2 Alelion, Zordix, Karnov, FM Mattsson, Irras, Rugvista, Enad Global 7, Jetpak och Sozap finns bland bolagen som rapporterar sina kvartalssiffror under torsdagen.

Guideline Geos omsättning ökade under det andra kvartalet 2021 med 10 procent till 30,4 miljoner kronor (27,6). Orderingången under perioden var 41,6 miljoner kronor (26,2).

Rörelseresultatet uppgick till -4,0 miljoner kronor (1,6) och nettoresultatet blev -3,3 miljoner kronor (0,9).

Likvida medel hade vid periodens slut minskat till 24,2 miljoner kronor, att jämföra med 30,2 miljoner kronor vid föregående kvartal.

"Komponentbristen innebär ett intensivt arbete för att säkra leveranser, vilket därmed medför vissa kostnadsökningar. För att kompensera för kostnadsökningar har vi genomfört prishöjningar efter kvartalets utgång, vilka väntas gradvis få en positiv effekt på lönsamheten under resterande del av året", skriver bolagets vd Mikael Nolborg i rapporten.

Rörelseresultatet för andra kvartalet är drivet av ett antal olika faktorer och är en besvikelse, enligt bolaget. Guideline Geo har stort fokus på att öka försäljningen ytterligare och i kombination med genomförda prisökningar vända till positivt rörelseresultat, heter det.

Avtech, ett teknikbolag inriktat mot flygindustri, meddelar att omsättningen under andra kvartalet fortsatte att öka, i samband med återhämtningen i flygtrafiken, och uppgick till 2,7 miljoner kronor, jämfört med 2,1 miljoner under första kvartalet och med 3,3 miljoner andra kvartalet i fjol.

Nettoresultatet blev 0,3 miljoner kronor, upp från -2,0 miljoner kronor första kvartalet och samma nivå som andra kvartalet 2020.

Kassaflödet var positivt, 1,3 miljoner kronor, jämfört med första kvartalets -4,3 miljoner kronor.

"Flygtrafiken ökar under det andra kvartalet enligt förväntan vilket för oss innebär en kraftigt ökad nettoomsättning jämfört med föregående kvartal. Och utvecklingen pekar fortsatt i rätt riktning", kommenterar vd David Rytter.

Forskningsbolaget Alzinova redovisar för årets andra kvartal ett nettoresultat på -2,2 miljoner kronor (-1,1). Resultatet per aktie blev –0:14 kronor (-0:15). Bolaget saknade intäkter under kvartalet (0).

"Det andra kvartalet har varit intensivt och mycket inspirerande och för Alzinova även inneburit stora framsteg. Vi har bland annat nått flera viktiga delmål i arbetet med att starta den första kliniska fas 1b-studien i Alzheimerpatienter med vårt oligomerspecifika terapeutiska vaccin ALZ-101", skriver vd Kristina Torfgård i rapporten.

Bolaget väntar nu på ett godkännande från den finska läkemedelsmyndigheten Fimea för att gå in i klinisk fas.

Enligt vd är Alzinovas finansiella situation fortsatt stabil och kostnadsutvecklingen för FoU-verksamheten fortskrider enligt plan.

"Vi bedömer att nuvarande likviditet tillsammans med det kapital vi förväntar oss i början av nästa år genom det utestående teckningsoptionsprogrammet, säkerställer slutförande av den kliniska fas 1b-studien och det fortsatta utvecklingsarbetet med ALZ-101. Utöver detta så arbetar vi kontinuerligt med att se på olika finansieringsmöjligheter i syfte att utveckla vår produktportfölj", skriver Kristina Torfgård.

Vindkraftsbolaget Slitevind hade en omsättning på 18,9 miljoner kronor för det andra kvartalet 2021 (13,4).

Ebitda-resultatet uppgick till 5,6 miljoner kronor (5,9) medan rörelseresultatet blev -4,6 miljoner kronor (-4,1).

Vindkraftsbolaget hade en produktion om 68 gigawatt per timme under det andra kvartalet (58).

"Kvartalet har präglats av en volatil elmarknad med relativt hög profilkostnad för vindkraft", kommenterar vd Jonas Dahlström i rapporten.

Han uppger att andra kvartalet såväl som första halvåret 2021 bjöd på svagare vindar än normalt. Produktionen första halvåret var cirka 20 gigawatt per timme under budget för ett normalt vindår, enligt Jonas Dahlström.

Kvartalets resultat har belastats av en övrig rörelsekostnad om 2,0 miljoner kronor hänförlig till att Skatteverket beslutat om återkrav av tidigare beviljade omställningsstöd.

Återvinningsbolaget Enviro redovisar ett rörelseresultat och nettoresultat för det andra kvartalet 2021 på -15,3 miljoner kronor (-11,9). Nettoomsättningen steg till 0,5 miljoner kronor (0,2).

"Det andra kvartalet 2021 kom för Enviros del att kännetecknas av en lång rad aktiviteter och händelser som steg för steg bidrar till att förverkliga den expansionsplan som vi lagt fast. Det handlar om såväl avgörande aktiviteter för etableringen av den kommunicerade anläggningen i Chile och en ny återvinningsanläggning i Västsverige som ett tydligt ökat intresse för både återvunnen kimrök och olja", skriver vd Thomas Sörensson i delårsrapporten.

Arbetet med att etablera en gemensamt ägd anläggning ihop med Michelin i Chile fortskrider enligt plan, uppger han.

Resultatförsämringen jämfört med andra kvartalet i fjol förklaras av högre externa omkostnader i samband med jurist- och konsultbiträde till samt löpande kostnader i samband med underhåll och förbättringar i anläggningen i Åsensbruk, uppges det i rapporten.

Även personalkostnaderna var högre än i fjol, främst beroende på ytterligare personalförstärkningar och prestationsbaserade ersättningar.

Braincool, som utvecklar produkter för medicinsk kylning av hjärnan, redovisar ett nettoresultat för det andra kvartalet 2021 på -8,3 miljoner kronor (-7,6).

De totala intäkterna steg till 7,2 miljoner kronor (4,2), varav nettoomsättningen ökade till 2,2 miljoner kronor (1,7).

Rörelseresultatet sjönk till -7,5 miljoner kronor (-6,8).

"Bolaget har påverkats av Covid-19-krisen men vår ambition är att gå stärkta ur den. Målet är nu att öka försäljningen framförallt i USA, samt att erhålla De Novo 510-marknadsgodkännande under 2021 både för Cooral System och Rhinochill. Sammantaget har vi en solid plattform för att under året skapa tillväxt i bolaget", skriver vd Martin Waleij i delårsrapporten.

Spiffbet, som utvecklar onlinespel för kasino och betting och som är listat på First North, redovisar ett nettoresultat på -9,2 miljoner kronor för det andra kvartalet (-2,8). Nettoomsättningen var 28,2 miljoner kronor (0,5). Likvida medel vid periodens slut var 13,4 miljoner kronor (1,2).

"Tillväxten under kvartal 2 hålls tillbaka av säsongsmässiga effekter och regelverksförändringar kombinerat med striktare regelverkstolkningar. Resultatet justerat för engångsposter och goodwillavskrivningar har förbättrats jämfört med kvartal 1", skriver bolaget.

Under kvartalet har det förvärvade bolaget Manisol samordnats in i Spiffbets verksamhet och under nästkommande kvartal förväntas resultatet av integrationsarbetet bli synligt i resultaträkningen, heter det vidare.

"Efter ett kvartal med en tillfällig tillväxtsvacka lämnar Spiffbet sommaren och går in i hösten med betydligt starkare momentum än under kvartal 2. Till detta ska tillläggas att Spiffbet aktivt har arbetat bort en stor del av påverkan av pågående regelverksförändringar samt att bolaget nu har ett bredare spelerbjudande och intäkter som är mer geografiskt diversifierade än tidigare. Slutligen planeras nya marknadslanseringar som ytterligare kan stärka tillväxten och diversifiera intäktsbasen", skriver bolaget.

Mjukvaruföretaget Divio Technologies, som är verksamt inom molnområdet, redovisar ett nettoresultat för det första halvåret 2021 på -5,3 miljoner kronor (-10,2).

De totala intäkterna steg till 10,3 miljoner kronor (9,8), varav nettoomsättningen ökade till 8,1 miljoner kronor (6,3).

Rörelseresultatet förbättrades till -4,7 miljoner kronor (-9,9).

"Försäljning har varit en nyckelaktivitet, och jag är glad alla på företaget har spelat en roll i att uppnå våra mål. Vi har framgångsrikt värvat två seniora säljare i Sverige, som har gjort ett utmärkt bidrag att bygga upp säljteamet", kommenterar vd Jon Levin kvartalet.

Easyfills omsättning uppgick till 28,0 miljoner kronor (32,3) under andra kvartalet 2021 och ebitda-resultatet försämrades till -2,4 miljoner kronor (-62 tusen). Samtidigt förbättrades resultatet efter skatt.

"Vi tror att den nya affärsmodellen för Ambient ska vara det som gör att bolaget vänder rött till svart, men det är ingen Quick fix, utan kostar kapital och tar lite tid. Vi siktar på att ROI för Easyfill är cirka 12 månader men vid långa avtalstider är det närmare 18-20 månader. Vilket gör att tålamod är en dygd vi måste anamma", skriver tillförordnad vd Jens Lidén i delårsrapporten.

Euroafrica Digital, som tillhandahåller plattformar med tillhörande tjänster inom digital media och är noterat på First North, redovisar en nettoomsättning på 6,8 miljoner kronor för det andra kvartalet 2021.

Rörelseresultatet före avskrivningar uppgick till -2,5 miljoner kronor och resultatet efter skatt och avskrivningar blev -3,8 miljoner kronor.

Likvida medel vid periodens slut uppgick till 11,3 miljoner kronor.

"Under det andra kvartalet och sommaren har vi tittat på ytterligare strategiska förvärv som, om det blir affär, skulle stärka våra affärer och tillväxt i existerande och nya marknader", skriver vd Philip Ebbersten i rapporten.

Adventure Box, som driver en plattform för konsumentskapade datorspel, redovisade ett rörelseresultat på -4,7 miljoner kronor (-3,2) för det andra kvartalet 2021.

Bolaget hade en nettoförsäljning om 1.000 kronor under kvartalet och resultatet per aktie var -0:28 kronor (-0:27).

"Vi fortsätter vårt arbete med att skapa idealiska förutsättningar för att uppnå spridning genom produktförbättringar. Vi släppte 14 offentliga uppdateringar under andra kvartalet. Dessa uppdateringar inkluderar totalt 80 specifika förbättringar", skriver bolagets vd Christopher Kingdon.

Bolaget hade 42,6 miljoner kronor i likvida medel vid utgången av kvartalet.

Glastillverkningsbolaget Chromogenics redovisar ett resultat efter skatt på -29,8 miljoner kronor för det andra kvartalet 2021 (-18,9).

Rörelseresultatet blev -28,8 miljoner kronor (-15,5). Borträknat en reservering på 17,2 miljoner kronor för omleveranser uppgick rörelseresultatet till -11,7 miljoner kronor, en förbättring med 3,9 miljoner jämfört med motsvarande period 2020.

Nettoomsättningen uppgick till 1,7 miljoner kronor (4,0).

Under andra kvartalet startade bolaget produktion för leveranser till det norska projektet Gullhaugs Torg 5 i Oslo som motsvarar ett ordervärde om 23,3 miljoner kronor och är planerat att slutlevereras under hösten 2021. Projektet har blivit något försenat på grund av coronarelaterade problem hos några underleverantörer, vilket kommer att innebära förskjutningar av fakturering till kund. På årsbasis förväntas detta inte att påverka kassaflödet, enligt bolaget.

Orderingången i andra kvartalet uppgick till 0,5 miljoner kronor (4,6). På grund av låg produktionstakt tog Chromogenics avsiktligt inte emot nya order avseende de dynamiska produkterna i det gångna kvartalet. Ordervolymen inför tredje kvartalet 2021 uppgår till 28,5 miljoner kronor (9,7).

Åtgärdsprogrammet som lanserades i mars 2020 i syfte att reducera bolagets löpande kostnader hade fortsatt stor effekt under årets andra kvartal 2021, skriver Chromogenics. Rörelsekostnaderna exklusive reserveringen om 17,2 miljoner kronor minskade med cirka 8,2 miljoner kronor jämfört med motsvarande period 2020.

Codemill, som handlas på Nasdaq First North, genererade en nettoomsättning om 8,5 miljoner kronor i det andra kvartalet 2021 (7,8).

Rörelseresultatet uppgick samtidigt till -7,1 miljoner kronor (-2,8).

Årets andra kvartal har för bolaget handlat om att öka tempot, skala upp och expandera.

"Vi har nu också skruvat upp tempot i försäljningen, genom att bygga upp ett större säljteam med fler nationaliteter, både i Sverige, UK och USA (Los Angeles) och ökat vår marknadsföring med hjälp av branschexperter", skriver bolagets vd Rickard Lönneborg i rapporten.

Functional Foods-företaget Lohilo Foods, vars aktie handlas på First North, redovisar en nettoomsättning på 74,2 miljoner kronor (69,0) för det andra kvartalet 2021. Bruttomarginalen ökade till 33,2 procent (29,3).

Rörelseresultatet uppgick till -10,3 miljoner kronor (2,6) och periodens resultat uppgick till -0:44 kronor per aktie (0:14).

Under kvartalet fortsatte stark försäljning av Lohilo's egna varumärken, med en ökning om 18,9 procent, skriver bolagets vd Tyrone Andersson i delårsrapporten som bland annat lyfter fram Lohilo Glass som under kvartalet hade en tillväxt på 100 procent.

Exportmarknaderna har under året fortsatt varit drabbade av lokala restriktioner.

"Under senare delen av kvartalet har vi sett en ljusning från några marknader där restriktionerna lättats. Detta medför att vi under kvartalet ser en tillväxt inom export med 12,6 procent vilket ger en återhämtning till -1,6 procent för första halvåret. Ytterligare positivt är att vi fått flera förfrågningar från nya marknader som vill distribuera och sälja våra produkter inom varumärket Lohili", skriver vd.

Bruttomarginalen fortsatte att förbättras under kvartalet, främst driven av de effektiviseringsåtgärder som infördes under hösten 2020 och början av 2021.

Brist på vissa förpackningsmaterial på världsmarknaden har påverkat tillgången på produkter under perioden och resulterat i kraftiga förseningar av bland annat aluminiumburkar. Detta påverkade bland annat en av Lohilos drycker.

"Vi har mot kvartalets slut börjat se en förbättring av tillgängligheten av aluminiumburkar och har en nära dialog med våra leverantörer för att omgående kunna producera nya produkter", heter det.

Förvärvet av Superfruit Scandinavia slutfördes under kvartalet och integrationsarbetet påbörjades. Synergier inom inköp och produktion kunde under perioden realiseras.

"Synergier inom försäljning kommer vi att se först under hösten 2021 då vi övertar Superfruits försäljningsbearbetning mot dagligvaruhandeln från den tredje part som sköter det i dag", skriver vd.

Han skriver vidare att Lohilos kostnadsmassa är anpassad för en högre försäljningsvolym, vilket inte har realiserats under året bland annat på grund av pandemin.

"Detta medför att ytterligare effektiviseringsåtgärder, inom identifierade områden, kommer att genomföras under hösten. Samtidigt lanserar vi ett kostnadsbesparingsprogram för hela koncernen. Dessa åtgärder bedömer jag kommer att få en effekt mot slutet av året och kommer ej att påverka tillväxten på längre sikt i någon större omfattning", heter det.

I ett separat pressmeddelande på morgonen meddelar Lohilo att bolaget har tecknat en kreditfacilitet från bolagets huvudägare, MF30 Holding, uppgående till maximalt 10 miljoner kronor.

"Lohilo bedömer att kreditfaciliteten tryggar bolagets likviditetsbehov till utgången av året", heter det.

Alelion, som är verksamt inom batteribranschen, redovisar ett rörelseresultat för det andra kvartalet 2021 på -12,3 miljoner kronor (-19,4).

Nettoomsättningen ökade till 17,6 miljoner kronor (3,1) medan orderingången steg till 92,4 miljoner kronor (13,8).

"Takten är nu högre i vår tillverkning och den ökade nettoomsättningen kommer främst från planerade leveranser till våra specialfordonstillverkare inom logistik och hamnlösningar. Pågående utvecklingsprojekt inom specialfordon har inte påverkat omsättningen nämnvärt under första halvåret", skriver vd Åsa Nordström i delårsrapporten.

Under kvartalet fick bolaget den enskilt största ordern hittills i sin historia, på 53 miljoner kronor. Totalt har Alelion under första halvåret fått order värda över 115 miljoner kronor.

"Karakteristiskt för orderingången under pandemin har varit att kunder har lagt order på tre månader. Från andra kvartalet har detta mönster brutits. Våra kunder ser att trenden inom elektrifiering accelererar och har nu börjat lägga order på längre sikt för att säkerställa leveranser", skriver Åsa Nordström.

Nettoresultatet förbättrades till -13,4 miljoner kronor (-20,2) för kvartalet.

Covid-19-pandemin har endast i begränsad utsträckning påverkat andra kvartalet, enligt Alelion-chefen. Fraktkostnader ligger dock kvar på en hög nivå och bristen på halvledare ställer höga krav på inköps- och utvecklingsorganisationen, påtalar hon.

Spotlight-noterade Motion Display, som tillverkar skyltar av elektroniskt papper till detaljhandeln, redovisar en omsättning på 6,3 miljoner kronor för det andra kvartalet 2021 (5,7). Det motsvarar en tillväxt på 10 procent.

Bolagets bruttoresultat exklusive aktiverat arbete ökade med 19 procent och uppgick till 3,6 miljoner kronor (3,0).

Nettoresultatet blev -0,4 miljoner kronor (-0,6).

"Såväl kvartal som halvår utföll betydligt starkare än föregående år. Ett viktigt skäl till detta är den förbättrade marginal som uppnåtts under perioden vilket är ett resultat av ett omfattande optimeringsarbete vad gäller inköp, processer och rutiner", skriver Motion Displays vd Anna Engholm i delårsrapporten.

Orderingången under andra kvartalet minskade till 1,4 miljoner kronor (5,8) och orderstocken vid kvartalets utgång uppgick till 1,9 miljoner kronor (4,9).

"Orderingången i USA har dock varit sämre än föregående år vilket till stor del kan tillskrivas det faktum att kundernas beslutsprocess förlängts i skuggan av covid-19. Baserat på mängden kunddialoger finns dock tecken på att situationen succesivt förbättras", skriver Anna Engholm i rapporten.

Det First North-listade eyetrackingbolaget Smart Eye redovisar ett rörelseresultat för det andra kvartalet 2021 på -22,0 miljoner kronor (-22,9).

Nettoomsättningen uppgick till 16,9 miljoner kronor (13,9) under kvartalet, motsvarande en tillväxt på 22 procent. Ökningen beror främst på högre försäljning inom affärsområde Research Instruments, uppger bolaget i rapporten.

"Den positiva försäljningsutvecklingen under kvartalet kompenserade för de högre kostnaderna, vilket resulterat i lägre förluster jämfört med förra årets andra kvartal", skriver bolaget.

Inom Automotive Solutions förväntas DMS vara den dominerande marknadsfaktorn ett tag till, medan Interior Sensing långsamt tar fart med utgångspunkt i premiumsegmentet, ungefär på samma sätt som marknaden för DMS utvecklades under 2014–2015, uppger Smart Eyes vd Martin Krantz i delårsrapporten.

"Efter andra kvartalets slut erhöll vi fyra nya design wins från en befintlig kund. Även om det här är mycket goda nyheter var det väldigt väntat eftersom det är ett mönster vi ser ofta", skriver han och tillägger att bolaget kan vänta sig många fler tilläggsbeställningar likt den.

Han lyfter samtidigt fram att halvledarbristen påverkat några av bolagets kunder negativt, och några produktionsprojekt har inte vuxit i den takt Smart Eye väntat sig.

"Vi tror att denna effekt är övergående och att de stora OEM-tillverkarna kommer att ha löst dessa problem inom kort", skriver han.

Research Instruments är tillbaka på en stadig tillväxt, +60 procent under kvartalet, och kundaktiviteten är på rekordnivåer. Det verkar som om kunderna återigen är redo att forska i laboratorier med hjälp av eye tracking-utrustning.

"Vi räknar med ytterligare medvind under resten av året", skriver Martin Krantz.

Det Umeå-baserade forskningsföretaget Lipigon Pharmaceuticals redovisar en nettoomsättning på 0,7 miljoner kronor för det andra kvartalet (0,4). Rörelseresultatet var -10,4 miljoner kronor (-1,6). Kassaflödet var -9,0 miljoner kronor (13,7). Likvida medel vid periodens utgång var 50,2 miljoner kronor (15,0).

AAC Clyde Space nettoomsättning under andra kvartalet steg med 156 procent till 47,4 miljoner kronor (18,5). Omnisys Instruments, som förvärvades 30 april, stod för 15,5 miljoner kronor.

Ebitda-resultatet uppgick till -3,5 miljoner kronor (-7,5) och till -1,8 miljoner kronor exklusive förvärvskostnader (-7,5).

Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0:06 kronor (-0:11). Kassaflödet från den löpande verksamheten blev +5,9 miljoner kronor (-0,4). Orderstocken steg med 152 procent till 413 miljoner kronor (164).

"De stora framsteg vi har gjort återspeglas i orderstocken som har växt markant inom samtliga segment och nu uppgår till 413 miljoner kronor - vilket motsvarar mer än fyra gånger intäkterna under räkenskapsåret 2020. Jag är särskilt glad över att orderstocken inom Space Data as a Service (SDaaS) växer starkt, och att vår totala försäljningspipeline ökar efter de förvärv vi genomfört", skriver vd Luis Gomes i rapporten.

Finansiellt fortsätter AAC arbetet att nå positivt ebitda-resultat under 2022 och nå intäktsmålet 500 miljoner kronor år 2024.

"Förseningar från underleverantörer i större projekt medför att intäkter kommer förskjutas från tredje kvartalet till fjärde kvartalet 2021. Totalt för andra halvåret räknar vi med fortsatt tillväxt och nå en nettoomsättning om cirka 200 miljoner kronor för helåret 2021", skriver Luis Gomes.

Mjukvarubolaget Crunchfish redovisar ett resultat efter skatt på -8,6 miljoner kronor för det andra kvartalet 2021 (-6,9). Resultatet per aktie uppgick till -0:30 kronor (-0:25).

Rörelseresultatet blev -8,2 miljoner kronor (-6,7). Nettoomsättningen uppgick till 0,9 miljoner kronor (2,3).

Dental- och fastighetsbolaget Doxa hade en nettoomsättning i det andra kvartalet 2021 om 3,9 miljoner kronor (0,7), vilket motsvarar en återgång till försäljningsvolymerna före Covid, enligt bolaget.

Bruttomarginalen för kvartalet uppgick samtidigt till 64 procent (131). Föregående års marginal hade en postiv påverkan av upplösning av garantireserv.

Resultatet uppgick till -4,4 miljoner kronor (-4,1), medan koncernens kassaflöde för det andra kvartalet uppgick till -1,7 miljoner kronor (1,1).

För dentalverksamheten uppges i rapporten att marknaden börjat återgå till det normala samtidigt som bolaget genomfört lansering av två nya produkter.

Inom fastighetsverksamheten uppges intresset för att göra affärer med Doxa som "tämligen stort".

"Jag ser med stor spänning och ödmjukhet fram emot den resa som vi nu har påbörjat", säger styrelseordförande Greg Dingizian.

Gamingbolaget Zordix redovisar en omsättning på 92,6 miljoner kronor för det andra kvartalet 2021 (3,9) med stöd av förvärv. Rörelseresultatet, ebit, blev -2,0 miljoner kronor (2,1).

Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden uppgick till 3,9 miljoner kronor (2,5).

Bolagets listbyte till Nasdaq First North har medfört ökad kännedom om Zordix, vilket skapat nya möjligheter till såväl internationella som svenska förvärv, samt den kapitalanskaffning som är kopplad till förvärven, enligt vd Matti Larsson.

"Tack vare detta kan koncernen nu visa starka kassaflöden, god resultatutveckling och en mycket imponerande tillväxt. Utsikterna för Zordix ser bättre ut än någonsin", kommentar vd:n som betonar att bolagets förvärvspipeline ständigt fylls på med nya strategiskt väl valda förvärvskandidater.

Nilsson Special Vehicles hade en nettoomsättning på 55,3 miljoner kronor (54,9) under det andra kvartalet 2021.

Ebitda uppgick till 0,8 miljoner kronor (1,6) och resultat efter skatt var -0,5 miljoner kronor (-0,5). Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -2,4 miljoner kronor (-1,8).

"Bolaget har tagit igen den förskjutna volym som aviserades i förra delårsrapporten och följer nu planen för både Nilsson V90 Begravningsbil och Nilsson XC90 Ambulans. Leveranserna av de ambulanser som baseras på MB Sprinter och byggs hos vår samarbetspartner är dock försenade, delvis beroende på fördröjda materialleveranser. Denna försening medför att omsättningen för första halvåret 2021 inte når upp till önskad nivå", skriver bolagets vd Fredrik Nilsson i rapporten.

Han lyfter samtidigt fram att orderingången och orderstocken är bättre jämfört med motsvarande period förra året. Ökningen beror huvudsakligen på fler order av begravningsbilar och limousiner från den engelska marknaden samt order av fordon med lägre förädlingsgrad.

"Det är stora utmaningar att få material i tid från vissa av leverantörerna varför vi fokuserar på att beställa material och grundbilar i god tid för att minska risken för materialbrist. Detta för med sig att bolaget har ett något högre varulager än önskat. Bolaget har också successivt fasat ut korttidsarbetet under andra kvartalet", heter det.

Antalet levererade bilar under det andra kvartalet 2021 uppgick till totalt 49 fordon (42), fördelat på 16 ambulander (21), 19 begravningsfordon (16), 8 övriga fordon (5) och 6 ombyggnad som huvudsakligen avser utbyte av bårslädar i ambulanser.

"Det lägre antalet levererade ambulanser beror på att ordrar från den norska marknaden har minskat då bolaget inte fick tilldelning i den norska upphandlingen", skriver Fredrik Nilsson.

"Med fyra vunna upphandlingar för Nilsson XC90 Ambulans under första halvåret samt planerade mässor under hösten är det med tillförsikt jag ser framemot det andra halvåret 2021. Bolaget har fortsatt fokus på kostnads- och intäktsoptimering för att inom överskådlig tid nå ett positivt resultat", skriver han.

Alm Equitys nettoresultat för andra kvartalet 2021 uppgick till 62 miljoner kronor (27). Resultatet har påverkats positivt av orealiserade värdeförändringar av förvaltningsfastigheter om 23 miljoner kronor (9) och orealiserade värdeförändringar förvaltningsfastigheter under uppförande med 68 miljoner kronor (22).

Alm Equity har även avslutat förvärvet av Järntorget och påbörjat arbetet rörande integrationen av nyförvärvet, heter det. Järntorget är ett bostadsutvecklingsbolag med bas i Storstockholm.

Litium, som är verksamt inom molnbaserade tjänster inom ekonomi och försäljning, redovisar en nettoomsättning på 14,8 miljoner kronor för det andra kvartalet (11,6). Bruttomarginalen var 70 procent (74).

Nyckeltalet Annual Recurring Revenue (ARR) uppgick per den 30 juni till 56,5 miljoner kronor, en tillväxt med 21,7 procent jämfört med ett år tidigare.

Ebitda uppgick till -0,8 miljoner kronor (-1,9) och resultatet före skatt var -3,4 miljoner kronor (-4,1).

Vd:n PatrikSettlin noterar att fördelningen mellan fasta och rörliga intäkter ändrades "relativt mycket" under kvartalet. Abonnemangsintäkterna ökade med närmare 40 procent medan de rörliga minskade både i absoluta och relativa tal.

Det First North-listade IT-säkerhetsföretaget Secits intäkter minskade under det andra kvartalet 2021 till 5,9 miljoner kronor (6,0).

Rörelseresultat på ebitda-nivå uppgick till -4,8 miljoner kronor (-3,0) och kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 2,2 miljoner kronor (1,2).

"Försäljnings- och kostnadsnivån första halvåret 2021 påverkats av först en förvärvsprocess som avbryts efter en grundlig genomlysning av målbolaget, sedan ett vd-byte och därpå ett förvärv av ett avsevärt större bolag som slutförs några månader senare efter ännu en intensiv DD-process. Det finns många kostnader av engångskaraktär i halvårsbokslutet och fokus på nyförsäljningen har inte varit så stark som det borde", enligt bolagets vd Erik Bech-Jansen.

Därför har bolaget omvandlat försäljningsorganisationen och lagt den under den tidigare Säkra-organisationen, vilket har skapat ett avsevärt skarpare fokus för B2B-försäljningen, enligt vd:n

Gruvbolaget Kopy Goldfields hade intäkter om 17,9 miljoner dollar för det andra kvartalet 2021 (22,1). Ebitda-resultatet sjönk samtidigt till 6,8 miljoner dollar (8,5).

Nettoresultatet blev -1,9 miljoner dollar, att jämföra med 5,8 miljoner dollar för motsvarande kvartal i fjol.

Kopy Goldfields hade en guldproduktion om 13,0 koz, eller 404,6 kg, under kvartalet vilket bolaget innan rapportsläppet meddelat om (14,0 koz). Den lägre produktionen påverkades bland annat av brist på kvalificerad gruvpersonal vid Yubileyniy-projektet, men även "ökande andel av guld i produktionscykeln vid den alluviala produktionen (guld under bearbetning), guld som kommer inkluderas i produktionen under tredje kvartalet 2021", enligt vd Mikhail Damrin.

Bolagets prognos för en guldproduktion om 56-59 koz för 2021 upprepas, samtidigt som resultaten väsentligt spås överträffa 2020 års resultatnivå.

Det Spotlightlistade snacksbolaget Premium Snacks nettoomsättning för det andra kvartalet ökade till 84,8 miljoner kronor, jämfört med 76,5 miljoner för samma period 2020. Bruttomarginalen ökade till 43,1 procent (39,1%).

Ebitda-resultat uppgick till 6,3 miljoner kronor (3,8) och resultat före skatt ökade till 3,1 miljoner kronor (0,6).

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 3,4 miljoner kronor (-0,8).

Det är de långsiktigt strategiska produktsegmenten förpackat under varumärkena Exotic Snacks och Gårdschips som hade den starkaste tillväxten under andra kvartalet. Exotic Snacks lösviktskoncept är fortsatt påverkat av covid-19 men med en successivt starkare försäljning under andra kvartalet i förhållande till motsvarande period föregående år. Även exporten har hämmats genom att satsningarna här har fått stå tillbaka men tillväxten har likväl varit positiv, skriver vd Anna Wallin Krasse.

Immunicum redovisar ett resultat efter skatt på -31,3 miljoner kronor för det andra kvartalet 2021 (-12,6). Resultatet per aktie uppgick till -0:19 kronor (-0:18).

Bolaget hade ingen omsättning under kvartalet (0).

Likvida medel uppgick till 212 miljoner kronor vid periodens slut (25,3). Under kvartalet gjorde Immunicum en riktad emission på 141 miljoner kronor.

Immunicum har vidtagit åtgärder för att verksamheten ska kunna fortgå obehindrat trots covid-19 situationen, men med mindre förseningar, framför allt i planeringen av den kliniska verksamheten med betoning på förberedelserna för starten av Alison-studien, heter det i rapporten.

Under rubriken "Utsikter för andra halvåret 2021" pekar vd Erik Manting på att Immunicum under de senaste sex månaderna gjort betydande framsteg i förverkligandet av sin ambition att bli ett fullt integrerat biofarmaceutiskt företag som hanterar viktiga utmaningar inom cancerterapi.

"Vi fortsätter på denna väg med tillförsikt och ser fram emot vår nya FoU-anläggning, uppdateringar av vår kliniska pipeline-strategi och sist men inte minst, data från Advance 2-studien under andra halvan av 2021", skriver vd.

FM Mattsson, tillverkare av sanitetsarmaturer som vattenkranar och termostatblandare, redovisar en nettoomsättning på 492 miljoner kronor (365) för det andra kvartalet 2021. Den organiska tillväxten uppgick till 28,2 procent för andra kvartalet.

Ebita-resultatet uppgick till 105 miljoner kronor (37,7) motsvarande en ebita-marginal om 21,4 procent (10,3).

Den förvärvade verksamheten Aqualla Brassware Ltd bidrog med 34,4 miljoner kronor till nettoomsättningen samt 12,1 miljoner kronor till ebita.

Resultat per aktie uppgick till 5:48 kronor (0:10). Rensat för förändringen av tilläggsköpeskilling för Hotbath uppgick resultat per aktie föregående år till 1:63 kronor.

Kassaflöde efter investeringar uppgick till 57,3 miljoner kronor (16,6).

Informationstjänsteföretaget Karnov redovisar ett resultat efter skatt på 20 miljoner kronor för det andra kvartalet 2021 (27). Resultatet per aktie uppgick till 0:20 kronor (0:27).

Rörelseresultatet blev 29 miljoner kronor (27) och ebita-resultatet landade på 70 miljoner kronor (63).

Nettoomsättningen uppgick till 201 miljoner kronor (178). Den organiska organiska försäljningstillväxten var 7 procent.

Forskningsbolaget Saniona redovisar ett resultat efter skatt på -104 miljoner kronor för det andra kvartalet 2021 (-23,9). Resultatet per aktie uppgick till -1:67 kronor (-0:81).

Rörelseresultatet blev -104 miljoner kronor (-26,0).

Intäkterna låg på 1,9 miljoner kronor (2,0).

"Under första halvåret 2021 och därefter har Saniona gjort avgörande framsteg i både kliniskt och regulatoriskt avseende i och med att Tesomet fått FDA:s särläkemedelsklassning inom såväl hypotalamisk fetma som Prader-Willis syndrom. Klassningarna ger oss en stark position när vi nu förbereder starten av fas 2b-studier med Tesomet inom både HO och PWS innan årets slut", skriver Sanionas vd Rami Levin.

Under andra kvartalet inledde Saniona också en fas 1-studie med SAN711 som är den andra helägda och proprietära tillgången i bolagets pipeline som tar steget in i klinisk fas.

Forskningsbolaget Vicore Pharma redovisar ett resultat efter skatt på -70,4 miljoner kronor för det andra kvartalet 2021 (-24,2). Resultatet per aktie uppgick till -0:98 kronor (-0:48).

Ingen nettoomsättning redovisade för kvartalet (0).

Rörelseresultatet blev -68,4 miljoner kronor (-27,5).

Rörelsens kostnader för det andra kvartalet uppgick till -68,8 miljoner kronor (-34,8). Ökningen jämfört med föregående år är huvudsakligen hänförlig till ökade forsknings- och utvecklingskostnader, uppger bolaget i delårsrapporten.

Likvida medel och kortfristiga placeringar per den 30 juni 2021 uppgick till 514 miljoner kronor (319).

"Vicore gjorde flera framsteg under det andra kvartalet 2021 med kliniska utvecklingsprogram både inom idiopatisk lungfibros (IPF) och covid-19", skriver vd Carl-Johan Dalsgaard i rapporten.

I juni blev Vicore ett fas 3-bolag i och med att U.S. Food and Drug Administration (FDA) gav sitt godkännande att påbörja en klinisk studie, ATTRACT-3, i USA där effekten ska testas av C21 för att återställa lungfunktionen hos sjukhusvårdade patienter med covid-19.

Parallellt fortsätter Vicore processen med att starta studien i ytterligare länder i Syd- och Centralamerika, Europa, Afrika och Asien. ATTRACT-3 har fått regulatoriskt godkännande i Brasilien, Tjeckien, Indien, Ukraina och Sydafrika och arbetet med att starta upp kliniker i dessa länder pågår, uppger bolaget.

Bioteknikbolaget Bioinvent redovisar ett resultat efter skatt på -57,3 miljoner kronor för det andra kvartalet 2021 (-39,3). Resultatet per aktie uppgick till -0:98 kronor (-2:00). Nettoomsättningen sjönk till 5,3 miljoner kronor (15,6).

"Intäkter under perioden utgjordes huvudsakligen av intäkter från produktion av antikroppar för kliniska studier. Intäkter under motsvarande period 2020 utgjordes huvudsakligen av intäkter från produktion av antikroppar för kliniska studier", konstaterar Bioinvent i delårsrapporten.

Bolagets samlade kostnader steg till 64 miljoner kronor (55) under kvartalet.

"Bioinvent har fortsatt att leverera imponerande kliniska framsteg under andra kvartalet, styrkt av en solid finansiell ställning efter en framgångsrik emission i februari vilket säkerställer finansiering genom betydande värdeskapande kliniska milstolpar. Vi har nu fyra pågående kliniska prövningar och räknar med att ansöka om tillstånd att starta en femte i slutet av året", skriver vd Martin Welschof i rapporten.

Medicinteknikbolaget Irras redovisar ett resultat efter skatt på -27,1 miljoner kronor för det andra kvartalet 2021 (-32,5).

Rörelseresultatet blev -26,7 miljoner kronor (-31,2). Nettoomsättningen uppgick till 5,1 miljoner kronor (1,2). Vid periodens slut uppgick den disponibla likviditeten till 126 miljoner kronor (205).

Enad Global 7 (EG7) redovisar totala intäkter på 423 miljoner kronor (163) för det andra kvartalet 2021, motsvarande en tillväxt om 160 procent. Nettoomsättningen uppgick till 384 miljoner kronor (138).

Ebitda uppgick till 96,8 miljoner kronor (21,0). Justerad ebitda uppgick till 112 miljoner kronor. Engångskostnaderna om 15 miljoner kronor beror huvudsakligen på M&A-kostnader som togs under kvartalet, icke hänförliga till förvärv som gjorts under kvartalet på 5 miljoner kronor och engångslönebonusbetalningar för nyckelpersoner i Daybreak på 10 miljoner kronor.

Ebita uppgick till 85,7 miljoner kronor (17,5) och ebit uppgick till 35,4 miljoner kronor (17,2).

Tilläggsköpeskilling till säljarna av Daybreak Game Company om 40 miljoner dollar motsvarande cirka 350 miljoner kronor genomfördes vilket påverkade kassaflödet.

Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital uppgick till -20,0 miljoner kronor (12,3) och efter förändringar av rörelsekapital uppgick det operationella kassaflödet till 20,9 miljoner kronor (-19,8) under det andra kvartalet.

Koncernen hade vid kvartalets utgång 546 miljoner kronor i kassan (145).

Effekten för EG7 av coronapandemin bedöms som i huvudsak oförändrad i förhållande till den förra kvartalsrapporten.

"Vi fortsätter att se förskjutningar i våra externa marknadsföringskampanjer. Detta innebär att intäkterna från vår marknadsföringsdivision Petrol flyttas in i framtiden. Vi ser även att vår förläggare Sold Out har haft lägre omsättning under kvartalet än räknat men ser samtidigt goda möjligheter att återhämta oss i tredje och fjärde kvartalet med mycket god efterfrågan", skriver vd Robin Flodin i rapporten.

När det gäller framtida förvärv utvärderar EG7 som alltid kontinuerligt nya möjligheter med ett särskilt fokus på spel-IP, enligt vd.

Studentbostäder i Norden redovisar intäkter för det andra kvartalet 2021 på 61,6 miljoner kronor (33,7). Driftöverskottet uppgick till 34,7 miljoner kronor (12,7) och förvaltningsresultatet blev 10,7 miljoner (2,7).

Det långsiktiga substansvärdet uppgick till 9:90 kronor per aktie vid utgången av kvartalet.

"För Sbs har det andra kvartalet inneburit fortsatt stark tillväxt med flera nyetableringar och förvärv. Situationen med Coronapandemin har förbättrats och för våra studenter ser det ut som att undervisningen på distans nu gradvis kan avta", skriver vd Rebecka Eidenert i delårsrapporten.

IT-bolaget 24Sevenoffice, som handlas på Spotlight, redovisar en nettoomsättningstillväxt på 36,7 procent för det andra kvartalet 2021.

Nettoförsäljningen uppgick till 53,4 miljoner kronor (39,1) och ebit-resultatet blev -19,3 miljoner kronor (3,3). Nettoresultatet blev -43,0 miljoner kronor (0,3).

Kvartalets resultat påverkades av ökade avskrivningar på goodwill, en nedskrivning av investeringen i Optin Bank och flera engångskostnader, skriver bolaget i rapporten.

Kvartalets försäljning fortsatte att påverkas av pandemin och att försäljningsavdelningen varit utan en chef, uppger 24Sevenoffice.

Framöver kommer bolaget att öka marknadsföringskostnaderna ytterligare under de kommande två-tre kvartalen för att få tillväxttakten tillbaka på tidigare nivåer, skriver vd Ståle Risa i rapporten.

"Detta kommer emellertid att ha en effekt på ebitda under denna period och vi går ifrån lönsamhetsmålet för de kommande 9-12 månaderna, då vi räknar med att ligga i linje med detta kvartal", skriver Ståle Risa.

Rugvista, som säljer mattor online, redovisar en nettoomsättning för det andra kvartalet 2021 på 141 miljoner kronor (124).

Nettoomsättningstillväxten exklusive avyttrad verksamhet uppgick till 18,4 procent. Rörelseresultatet ökade till 24,8 miljoner kronor (23,0) och rörelsemarginalen var 17,6 procent (18,5). Nettoresultat var 18,6 miljoner kronor (17,5).

Vd Michael Lindskog skriver att den organiska nettoomsättningstillväxten på 22,6 procent var "särskilt tillfredsställande" mot bakgrund av "starka" jämförelsetal och det ovanligt varma vädret i större delen av Europa under andra halvan av kvartalet.

Han konstaterar vidare att Rugvista kommer möta tuffa jämförelsetal under det fjärde kvartalet och att effekten av en potentiell post-covid-19 era är osäker.

Mobilspelsbolaget Sozap, som noterades på First North i juni i år, redovisar en nettoomsättning på 5,0 miljoner kronor för det andra kvartalet 2021 (3,3).

Det motsvarar en ökning med 52 procent eller 79 procent i jämförbar valuta.

Jämfört med första kvartalet ökade intäkterna 15 procent, trots att det andra kvartalet räknas till de svagare, uppger vd Rade Prokopovic i rapporten.

"Tillväxten drevs framför allt av vårt förbättringsarbete av speltiteln Armed Heist där den genomsnittliga intäkten per daglig aktiv användare, arpdau, mer än fördubblades jämfört med samma period föregående år", skriver han.

Rörelseresultatet, såväl som nettoresultatet, uppgick till -1,0 miljoner kronor (-0,3).

Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden var till 3,3 miljoner kronor (-0,4). Bolagets likvida medel uppgick till 37,4 miljoner kronor (5,3) vid kvartalets utgång.

Snittintäkt per spelare, arpdau, uppgick till 0:067 dollar (0:029), en ökning med 130 procent. Månatliga unika aktiva spelare, mau, uppgick till 1,1 miljoner (1,2).

"Vid ingången av detta år hade vi med oss starkt förbättrade nyckeltal från optimeringar gjorda 2020 vilket reflekterades i intäkterna för jämförbar period. Vårt fokus på att stegvis förbättra Armed Heist fortsätter ge resultat och marknadsföringsaktiviteter under kvartalet visar positiva signaler", skriver Rade Prokopovic.

Han uppger vidare att ambitionen är att fortsätta öka investeringarna i user acquisition (marknadsföring) under kommande kvartal för att i samband med kommande uppdateringar utöka spelarbasen och intäkterna på ett kostnadseffektivt sätt.

Transportbolaget Jetpak Top Holding hade totala intäkter på 256 miljoner kronor (203) under det andra kvartalet 2021, och den organiska tillväxten uppgick till 26,3 procent. Bruttomarginalen blev 30,5 procent (29,4). Rörelseresultatet uppgick till 24,8 miljoner kronor (8,3). Justerat ebita blev 24,8 miljoner kronor (9,7).

Periodens resultat uppgick till 16,6 miljoner kronor (4,1) motsvarande ett resultat per aktie om 1:35 kronor efter utspädning (0:33).

Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 27,9 miljoner kronor (32,3) och likvida medel vid periodens slut var 82,9 miljoner kronor (57,7).

"Vi hade en stark tillväxt inom flygsegment Express Air med höga 36,7 procent, jämfört föregående års första helt covid-19-påverkade andra kvartal. Flygkapaciteten under detta års andra kvartal var fortsatt klart lägre jämfört prepandemiska nivåer, även om kapaciteten ökade jämfört tidigare kvartal. Ökad kapacitet kombinerat med ökad försäljning och nya affärer resulterade i en stark tillväxt jämfört föregående år såväl som gentemot tidigare kvartal", kommenterar vd Kenneth Marx.

Affärsområdet Express Road segment hade en tillväxt på 18,3 procent, tack vare ökade intäkter från stora befintliga distributionskunder, från nya kunder samt från fortsatt vaccindistribution i Norge.

"Under kommande kvartal förväntar vi oss en stabil tillväxt av flygkapacitet tack vare borttagandet av reserestriktioner och utrullningen av covid-19-pass. Dock förväntar vi oss inte pre-pandemiska kapacitetsnivåer eftersom affärs- och fritidsresande fortfarande ligger långt ifrån normala nivåer. Detta vill följaktligen ha en stark korrelation med vår tillgängliga kapacitet", skriver vd.

Han säger vidare att andra kvartalets resultat var i linje med bolagets förväntningar.

"Baserat på våra kommersiella initiativ och en underliggande fortsatt återhämtning efter covid-19-pandemin, känner vi oss trygga med att kunna uppnå våra långsiktiga mål om en 5 procents organisk tillväxt och 12 procent i justerad ebita-marginal över en konjunkturcykel", skriver Kenneth Marx.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -