Bra betalt för europeisk techjätte

Aktier Ur kundens perspektiv är betalningsprocesser ofta enkla, men krångliga för företagen. Betaltechbolaget Adyen har utvecklat en plattform som är det enda företag behöver för att ta betalt av sina kunder. Det har belönats på börsen.

Adyen grundades år 2006 av en grupp nederländska entreprenörer, däribland nuvarande vd  Pieter van der Does, då de såg problematiken med den existerande betalningstekniken beståendes av ett lapptäcke av olika system, byggt på föråldrad infrastruktur. Bolaget startades i syfte att sätta grunderna för en komplett betalningsplattform som snabbt kan tillgodose behoven hos snabbt växande företag.

Adyen börsnoterades på Amsterdambörsen i juni 2018. Då sattes teckningskursen till 240 euro per aktie men värdet fördubblades nästan redan under första handelsdagen. Bolaget har ett börsvärde på 47 miljarder euro och värderas därmed nästan lika mycket som de tre svenska bankerna Handelsbanken, Swedbank och Nordea tillsammans.

Bolaget blev tidigt backat av riskkapitalbolaget Index Ventures som än i dag är storägare och äger omkring 17 procent. År 2015 investerade även Iconiq, som bland förvaltar Facebook-grundaren Mark Zuckerbergs förmögenhet, i bolaget.

Sett till i år är bolaget en av börsens stora techvinnare. Hittills har aktien mer än fördubblat sitt värde mot vad den stod i början av året. Totalt är aktien upp 119 procent i år och på ett år är aktien upp 159 procent. 

Bakgrunden till Adyens popularitet på börsen är att deras plattform erbjuder företag en enda lösning för alla typer av betalningssätt – oavsett om det sker på nätet, i mobilen eller via en kortterminal i en fysisk butik. 

Adyens teknologi låter betaltjänster som Visa, Mastercard och Swish kommunicera med bankernas infrastruktur i ett enskilt system.

“Säg adjö till flera kontrakt och farväl till splittrade system och dubbla inställningar”, skriver bolaget på sin hemsida.

Adyens kompletta lösning samlar alla kanaler för företaget och erbjuder alltifrån olika betalningsmetoder online till kortterminaler i fysiska butiker. I detta erbjuder Adyen även sina kunder olika typer av kortinlösen för att kunna ta emot kortbetalningar, samt även konverteringsoptimering som optimerar transaktionerna och minimerar antalet misslyckade sådana.

Tack vare Adyens kompletta plattform slipper bolagen att på egen hand pussla med flera olika leverantörer som kräver flera olika betalningsmetoder och villkor. Det resulterar i en betydligt ökad effektivitet i betalningsprocessen samtidigt som det kapar kostnader. 

Bland världens digitala jättar som har använt sig av Adyens betaltjänst finnns Airbnb, Ebay, Microsoft, Netflix och Uber. På den svenska kundlistan finns bland annat H&M, Åhléns och Spotify.

Sedan starten år 2006 har Adyen vuxit globalt och etablerats i länder världen över, däribland stora delar av Europa, Australien, Storbritannien och USA.

För det första halvåret redovisar Adyen en omsättning på 280 miljoner euro, vilket är en ökning på 26 procent jämfört med föregående period. Det är dock en lägre tillväxttakt än de 34 procent som bolaget noterade under första kvartalet och räckte inte till att försvara aktiens skyhöga värdering. Aktien backade därför med fem procent under samma dag. 

Ebitda-resultat för första halvåret blev 141 miljoner euro (126). 

För 2019 rapporterade bolaget en omsättning på 2 657 miljoner euro vilket innebar en omsättningstillväxt på 61 procent jämfört med föregående år. Ebitda slutade på 266 miljoner euro och gav Adyen en Ebitda-tillväxt på 10 procent jämfört med föregående år.

Analytikers estimat pekar på att Adyen kommer redovisa en ökande omsättningstillväxt för 2020 och 2021 på 31 respektive 41 procent. Även Ebitda-tillväxten väntas öka under dessa år. År 2022 förväntas omsättningstillväxten hamna på 38 procent och Ebitda-tillväxten på 44 procent.

Coronapandemins utbrott innebar att flera handlare behövde stänga butiker och snabbt flytta försäljning till online. Då visade sig Adyens produktsvit även vara lämpad för snabba anpassningar och bolaget har både kunnat hjälpa kunder att göra omställningen från butik till online samt underlättat för flera kontaktlösa lösningar i butiker.

Bolaget har utvecklat all teknik från grunden på egen hand, utan förvärv, vilket innebär att de kontrollerar hela värdekedjan, som i sin tur gör att bolaget uppnår högre kostnadseffektivitet.

Den största inkomstkällan för Adyen består av transaktionsavgifter (89 procent av omsättningen år 2019) som oftast är en procentsats av transaktionsvärdet. Därutöver tar bolaget s.k. processing fees, en fast avgift per transaktion för att använda Adyens plattform. Men denna del är betydligt mindre och utgör endast 7 procent av omsättningen. Resten består av övriga intäkter.

Mer från förstasidan

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
- -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -