De analytikerkommentarer Nyhetsbyrån Direkt tagit del av fokuserar på ett lätt jämförelsekvartal och risken för att försäljningen lyftes av stora reavolymer.
Vidare pressades hela den europeiska klädhandelssektorn av att brittiska e-handelsmodebolaget Asos på måndagsmorgonen kraftigt sänkt sina prognoser, bland annat på grund av högre rea- och priskampanjer än väntat. Asos var ned drygt 40 procent i London samtidigt som brittiska Next hade tappat 5 procent. I Madrid noterades Zara-ägaren Inditex nära 3 procent och i Tyskland hade Zalando backat 14 procent.
H&M-gruppens försäljning var 6 procent upp i det fjärde kvartalet (september-november), att jämföra med genomsnittet av 16 analytikers estimat som låg på en försäljningsökning om 6,5 procent, enligt Infront Data.
I det fjärde kvartalet för ett år sedan sjönk H&M:s försäljning 2 procent.
"Även om +6 procent kan se ut som en hälsosam tillväxt bör det ses i skenet av H&M:s dåliga utveckling motsvarande kvartal i fjol", skriver Morgan Stanley.
H&M släpper sin fullständiga rapport den 31 januari och först då kommer det stå klart i vilken utsträckning bruttomarginalen tyngts av prisnedsättningar. Det hindrar dock inte analytikerna från att spekulera där såväl Berenberg som RBC sätter frågetecken för hur stora reavolymer som kan ha tyngt lönsamheten i det fjärde kvartalet.
RBC konstaterar vidare att även om H&M helt klart förbättrat sitt erbjudande jämfört med för ett år sedan så finns det en risk för ytterligare marginalpress under 2019.