Lyft portföljen med flygplatsaktier

Börs För världens flygplatsaktier har det senaste året inte varit någon dans på rosor. Trots ökad trafik har nio av världens 17 noterade flygplatsaktier fallit under de senaste tolv månaderna.

Svagast har det gått för europeiska och kinesiska flygplatsaktier.

Flygplatsbolagen i Zürich, Pekings flygplats, flygplatsen i Guangzhou och flygplatsen i italienska staden Bologna har alla fallit med över 20 procent under det senaste året.


Flygplatsen i Zürich.

Svagt har det även gått för största tyska flygplatsbolaget Fraport som bland annat äger flygplatsen i Frankfurt am Main. Under det senaste året är Fraport ner 18 procent.

Starkast har det gått för turkiska flygplatsägaren TAV Havalimanlari Holding, vars aktie stigit med 25 procent. Starkt har det även gått för Shanghais flygplats. Aktien är upp drygt 20 procent i år.

Världens största flygplatsbolag mätt i börsvärde är thailändska Airports of Thailand som äger och driver sex av Thailands största internationella flygplatser. Bolaget som grundades 2002 har fortfarande thailändska staten som majoritetsägare.

Största flygplatsen som bolaget äger är i Bangkok. Under 2016 hade Suvarnabhumi Airport sammantaget 61 miljoner passagerare. Det gör flygplatsen till världens 21 största under förra året.


Suvarnabhumi Airport.

Totalt hade bolaget 133 miljoner passagerare på samtliga sex flygplatser under 2017. Det är en ökning med 9 procent jämfört med 2016. Bolaget handlas till p/e 33 för 2019 och på 31 för 2020.

Näst största noterade flygplatsbolaget är spanska Aena. Även här är staten största ägare med 51 procent av aktierna. Bolaget noterades på Madridbörsen 2015 och värderas idag till drygt 21 miljarder euro.

Genom att äga Aena får man en unik exponering mot 46 spanska flygplatser. Utöver det äger bolaget också flygplatser i Storbritannien, Mexiko, Colombia och på Jamaica.

Sett till antalet passagerare är bolaget världens klart största noterade flygplatsägare. Under 2017 hade man 265 miljoner passagerare. Det var en ökning med 8,3 procent jämfört med året innan.

Klart största flygplatsen i bolaget ägo är Madrid-Barajas med drygt 50 miljoner passagerare. Det gör flygplatsen till Spaniens största och sjätte störst i Europa. I jämförelse hade svenska Arlanda hade under 2017 drygt 24,7 miljoner passagerare. Arlanda hamnade på 21 plats i Europa 2017.


Barajas.

Aenas näst största flygplats är El Prat i Barcelona med drygt 44,2 miljoner passagerare. Den största utlandsägda flygplatsen är Luton Airport i Storbritannien med 15,8 miljoner passagerare. Det var en ökning med drygt 8 procent jämfört med året innan.

Aena handlas till p/e 16 för innevarande år och för 2019 handlas aktien till p/e 15. Bolaget förväntas omsätta cirka 4,2 miljarder euro under 2018 och för 2019 spås omsättningen landa på 4,35 miljarder.

Direktavkastningen spås bli 5 procent för nästa år. På pappret ser alltså bolaget ganska attraktivt värderat ut.

Världens tredje största noterade flygplatsoperatör är franska Aeroports de Paris som äger Paris tre flygplatser: Paris-Orly, Paris-Charles de Gaulle och Paris-Le Bourget.

De äger även andelar i Amsterdams flygplats Schiphol, i flygplatserna i Istanbul och Ankara samt Amman, i Mexiko och i Jiddah i Saudiarabien. Klart störst av dessa är Paris-Charles de Gaulle som under 2017 hade 69,5 miljoner passagerare.

Sammantaget hade bolaget inräknat alla flygplatser 228 miljoner passagerare under förra året. Det var en ökning med 7,4 procent jämfört med året innan.

Aeroports de Paris marknadsvärde uppgår till drygt drygt 17 miljarder euro. Bolaget handlas till p/e 31 för innevarande år och till 28 för kommande år. Direktavkastningen ligger på 2 procent.

Tysklands största flygplatsoperatör är Fraport som äger och driver Tysklands största flygplats i Frankfurt. Utöver det äger bolaget den största flygplatsen i St. Petersburg, flygplatsen i Lima, de bulgariska flygplatserna i Burgas och Varna. Fraport äger också 14 regionala flygplatser i Grekland.


Flygplatsen i Frankfurt.

Under det senaste året har aktien gått ner med drygt 18 procent och Fraport handlas till förhållandevis låga p/e tal på drygt 14 för innevarande år och på 14,5 för kommande år. Omsättningen i år väntas landa på drygt 3,3 miljarder euro och för nästa år på drygt 3,4 miljarder euro.

Den enda noterade storflygplatsen i Norden är Köpenhamns flygplats. Det är dessutom Nordens största flygplats med 29 miljoner passagerare under 2017. Det gör den till Europas 16:e största flygplats.


Flygplatsen i Köpenhamn.

Marknadsvärdet är 5,8 miljarder euro och aktien handlas till p/e 37.

Trots att det senaste året varit tufft för flygplatsaktier så uppfyller dessa bolag många viktiga kriterier för långsiktiga ägare. Flygtrafiken växer stabilt och den som äger infrastrukturen stänger ute konkurrenterna.

IATA som är flygbranschens paraplyorganisation räknar dessutom med att passagerartillväxten globalt kommer att ligga runt 5 procent per år under de kommande åren.

Tillväxten kommer främst att ske i Asien. Redan idag står Asien för störst andel flygresor i världen med drygt 33 procent i september 2018. Europa står för 26,6 procent och Nordamerika för 23 procent.

Av världens 20 mest trafikerade flygplatser förra året var det bara flygplatsen i Atlanta som såg trafiken mätt i antalet passagerare minska marginellt. Flygplatsen i Atlanta är världens största mätt i antalet passagerare. Under 2017 hade man nära 104 miljoner passagerare. Näst störst är Pekings flygplats med knappt 96 miljoner passagerare och tredje störst är flygplatsen i Dubai med 88 miljoner passagerare.

Flygplatsbolagen har inte varit immuna mot de senaste tidens nedgång på börsen. De visar i högsta grad att de är konjunkturkänsliga och kanske mer konjunkturkänsliga än vad många anade. Nu har värderingarna kommit ner en bit trots att både passagerartillväxt om omsättning ökar stadigt.

När det gäller viktig infrastruktur som flygplatser är sannolikt största risken politiska risker. En inte oväsentlig risk är också klimatfrågan. Kommer den att tvinga oss att dra ner på flygresandet under det kommande årtiondet? I nuläget finns det dock inget som tyder på det. Snarare arbetar branschen med att göra utsläppen mindre genom att tillverka lättare flygplan och mer effektiva jetmotorer. Man experimenterar också med miljövänligare bränslen.  

Sannolikt kommer flygplatser världen över att fortsätta dra nytta av en stadig passagerarökning i alla fall under de kommande åren.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -