"Goda vinstökningar" 2019-22

Börs I takt med att H&M-gruppens förändringsarbete och satsningar får effekt bedöms de fysiska butikerna återfå en jämförbar positiv försäljningsutveckling från 2019 och med betydligt lägre prisnedsättningar i relation till omsättningen jämfört med 2017.

Det framgår av H&M:s pressmeddelande inför kapitalmarknadsdagen.

I övrigt nämns under rubriken "Kommentarer om utvecklingen 2019-2022:

* Försäljningen för New Business (varumärkena Cos, Weekday etcetera) beräknas fortsätta att öka med minst 25 procent per år och därmed nå över 50 miljarder kronor 2022.

* Onlineförsäljningen för H&M-gruppen bedöms fortsätta att öka kraftigt med cirka 20 procent per år och därmed nå 75 miljarder kronor år 2022 (ökningstakten 2018 bedöms bli minst 25 procent).

* Försäljningen i nyöppnade butiker netto förväntas ge ett tillskott om cirka 1-3 procent per år till H&M-gruppen.

* Till detta, skriver H&M, "finns det stora möjligheter till ytterligare försäljningstillskott från två separata och helt nya affärsmodeller som bolaget håller på att utveckla"

* Det pågående skiftet från fysiska butiker till online förväntas fortsätta

Sammantaget bedöms utvecklingen 2019-2022 kunna leda till "goda vinstökningar".

 

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -