På Avanza använder vi cookies för att ge dig bästa möjliga kundupplevelse. Genom att fortsätta accepterar du att cookies används. Läs mer om cookies

Spelmarknads-ETF spöar börsen

ETF/Fonder Den globala spelmarknaden förväntas omsätta hissnande 900 miljarder kronor i år. Det motsvarar en tillväxt på knappt 8 procent från 2016. Det har fått börshandlade fonden GAMR att spöa de flesta aktieindex under året med god marginal.

Det är Asien och främst Kina som har fått upp ögonen för digitala spel. Regionen står för knappt halva marknaden och växer snabbare än totalmarknaden. Kina spås under 2017 bli det största enskilda landet före USA med en omsättning på en fjärdedel av den totala spelmarknaden.

Den snabbast växande regionen är faktiskt Latinamerika som har en tillväxt på knappt 14 procent. Spelmarknaden spås på global basis fortsätta växa med 6,2 procent per år fram till 2020 till en omsättning på 1 060 miljarder kronor.

En stor anledning till den snabba tillväxten för spel är den snabba tillväxten inom mobilspel som växer med 22 procent per år. I år förväntas mobilspelsegmentet stå för en tredjedel av den globala spelmarknaden.

Dataspel och konsolspelmarknaden som domineras av Sonys PS4, Microsofts Xbox och japanska Nintendo är de stora förlorarna på mobilspelens framfart.

Spel brukar beskrivas som icke-cykliska konsumtionsvaror som inte följer de ekonomiska cyklerna.

Den som inte vill köpa enskilda aktier, kan i stället investera i en portfölj av spelbolag genom att köpa den börshandlade fonden ETFMG Video Game Tech ETF (GAMR). Det kan vara ett bra sett att sprida risken i sin spelbolagsinvestering.

ETFMG Video Game Tech ETF (GAMR) investerar globalt i bolag som har anknytning till spelindustrin. Urvalet görs av en investeringskommitté, och fondens innehav delas in i tre grupper. Den första innehåller hård- och mjukvarubolag inom spelproduktion, spelutgivning och Virtual Reality (VR). Det är den största och viktigaste gruppen.

Den andra gruppen består av bolag som är underleverantörer av tjänster och tillför unikt innehåll till den första gruppen. De två första grupperna utgör tillsammans 90 procent av fonden och index och räknas som ”kärninnehav”.

Den sista gruppen består av konglomeratliknande bolag som stödjer spelindustrin genom olika typer av tjänster. Här hittar vi stora teknikdrakar som Intel och Apple. De utgör tillsammans bara drygt tre procent av fondens värde.

Genom att begränsa konglomeratgruppens vikt till 10 procent så får inte börsjättar som Apple en dominerande vikt i fonden.

I GAMR ingår det för närvarande 45 innehav och bolagen får lika vikt inom varje grupp. Majoriteten av bolagen drygt 55 procent av kommer från Asien, 35,6 procent är amerikanska och den tredje största regionen är europeiska bolag på knappt 9 procent. 

De klart största enskilda länderna är USA med 36 procent tätt följt av Japan på 35 procent. Det är sedan ett stort hopp till Sydkorea på tredje plats med 11 procent.

GAMR är en nischprodukt med en hög koncentration till icke-cyklisk spelbolag med relativt hög risk, vilket den höga värderingen på p/e 51,3 och låga utdelningen vittnar om.

Vill du ha koll på vad som händer på fondmarknaden. Prenumerera på mitt nyhetsbrev som kommer en gång i månaden och är helt gratis. Här lägger du upp din kostnadsfria prenumeration på nyhetsbrevet.

Kommentarer (0)

Kommentarsfunktionen är avstängd för denna artikel.

Mer från förstasidan

Utländska aktier

Frankfurt

Det är lätt att köpa utländska aktier. Här finns ett urval av Placeras utlandsanalyser.

Sök på Placera

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -