Klädbolaget Hennes & Mauritz redovisar ett rörelseresultat på 7.650 miljoner kronor för det andra kvartalet (mars-maj) i det brutna räkenskapsåret 2016/2017.
Analytikerna hade väntat sig ett rörelseresultat på i genomsnitt 7.062 miljoner kronor.
Bruttomarginalen blev 57,1 procent, jämfört med förväntade 57 procent. H&M:s bruttovinstmarginal sjönk till 57,1 procent under räkenskapsårets andra kvartal, mars-maj (57,6).
Analytiker hade räknat med en bruttomarginal på 57,0 procent, enligt SME Direkt.
Prisnedsättningarna i relation till omsättningen ökade med 0,7 procentenheter i andra kvartalet jämfört med motsvarande kvartal året innan.
Analytikerna hade räknat med att reorna i relation till omsättningen skulle ha ökat med 0,6 procentenheter.
Marknadsläget för de externa faktorerna såsom bland annat inköpsvalutor och råvaror var svagt negativ för inköpsperioden till andra kvartalet, i likhet med vad som var fallet inför det första kvartalet i räkenskapsåret.
Även för inköpen till tredje kvartalet 2017 bedöms marknadsläget för de externa faktorerna sammantaget som svagt negativt jämfört med motsvarande inköpsperiod föregående år, skriver H&M.
H&M:s försäljning inklusive moms under juni månad beräknas öka med 7 procent. Enligt SME Direkt räknar analytikerna med att försäljningen ska stiga med 7,8 procent under hela juni månad.
I juni i fjol ökade försäljningen med 8 procent.