Motstridigt i Volvo

Aktieanalys Det är lätt att hitta argument både för och emot Volvo-aktien. Framför allt är efterfrågan svag på de flesta håll i världen. Mot det står dock en tydlig förbättring i marginalerna.

Volvo fortsätter att leverera lönsamhetsförbättringar trots sjunkande volymer. Det hårda besparingsarbete som bolaget lagt ned de senaste åren ger nu positiva effekter och rörelseresultatet i det andra kvartalet överträffade aktiemarknadens förväntningar med 18 procent.

Efterfrågan på Volvos produkter fortsätter att överlag vara svag runt om i världen. Den underliggande omsättningen minskade med 3 procent i kvartalet vilket var i linje med förväntningarna. Det är framför allt i Nordamerika och Asien som Volvo tappar försäljning. Europamarknaden är ett ensamt ljus i ett annars rätt kompakt marknadsmörker.

Lastbilar svarar för cirka två tredjedelar av omsättningen inom Volvo och i dagsläget för en något större del av rörelseresultatet. Mycket av intresset kring bolaget fokuseras därför kring lastbilsverksamheten. Leveranserna minskade med 5 procent i kvartalet tyngt av en svag nordamerikansk marknad. I Europa ökade dock leveranserna med 20 procent.

Trots lägre leveranser förbättrade Lastbilar sin underliggande rörelsemarginal till 10 procent från 7,7 procent för ett år sedan. Det är bland annat genomförda kostnadsanpassningar i Nordamerika som slår igenom.

Att Volvo klarar av att förbättra lönsamheten trots lägre försäljning är ett verkligt kvitto på att de senaste årens omfattande effektiviseringsarbete gett resultat. Bolaget har på grund av sina stora fasta kostnader historiskt varit extremt volymkänsligt och minsta förändring på översta raden har fått stor effekt längre ned i resultaträkningen.

Åtgärderna har inte bara siktat in sig på lastbilarna. Det övergripande målet har varit att kapa 10 miljarder i kostnader och bland annat har cirka 5 000 anställda fått lämna organisationen.

Givet det nuvarande tröga marknadsläget kommer besparingarna väl till pass. Det är inte bara Lastbilar som har motvind. Även det näst största affärsområdet, Anläggningsmaskiner, har drabbats kraftigt negativt av en svagare efterfrågan på de flesta håll i världen. Exponeringen mot Kina är stor och där har marknaden mer eller mindre kollapsat det senaste året.

Nedgången fortsatte även i det andra kvartalet i år. Omsättningen föll organiskt med 7 procent drivet framför allt av fortsatt svaghet i Asien. Även för Anläggningsmaskiner är dock Europamarknaden en ljusglimt. Omsättningen ökade 12 procent i Europa i kvartalet och orderingången var upp 23 procent.

Till skillnad från Lastbilar kunde inte Anläggningsmaskiner visa upp en förbättrad lönsamhet i kvartalet. Rörelsemarginalen föll till 5,9 procent från 8,8 procent i fjol.

Anläggningsmaskiner bjöd även på en svag orderingång, -17 procent jämfört med för ett år sedan. Det gjorde dessvärre även Lastbilar där orderingången backade med -8 procent. Inte ens Europamarknaden stod emot utan backade -2 procent drivet framför allt av en tillbakagång för Renault-märket.

Orderingången på lastbilar var även fortsatt svag i Nordamerika. Problemen på den nordamerikanska marknaden beror dels på lägre transportbehov, en relativt modern lastbilsflotta och attraktivt prissatta begagnade bilar. Volvos återförsäljare har höga lagernivåer av lastbilar som tar tid att justeras ned och bolaget kommer att dra ned sin produktionskapacitet ytterligare i landet.

Ett av nya vd:n Martin Lundstedts fokusområden för de kommande åren är servicemarknaden. Med runt 900 000 lastbilar i trafik har Volvo en stor adresserbar eftermarknad som Martin Lundstedt anser att bolaget inte angripit på rätt sätt. Service-intäkter har som regel bra marginaler och är dessutom till viss del kontracykliska vilket är positivt för ett konjunkturkänsligt bolag som Volvo.

Han har även infört en varumärkesbaserad organisation inom Lastbilar och vill överhuvudtaget öka kundfokus inom Volvo och minska byråkratin. För mycket tid har de senaste åren ägnats åt struktur och produktportfölj och för lite åt operativ effektivitet, sade Martin Lundstedt i samband med Volvos kapitalmarknadsdag för några veckor sedan.

Sammantaget blev utfallet i Volvos andra kvartal lite blandat. Resultatet före skatt var 23 procent högre än snittprognosen i SME Direkts sammanställning. Orderingången var dock en klar besvikelse.

För helåret 2016 väntas Volvo rapportera en vinst per aktie på 6,40 kronor om vi justerar för engångsposter. För 2017 är snittprognosen en vinst per aktie på 7,04 kronor. De prognoserna innebär p/e-tal på 13,8 respektive 12,6 för de närmaste åren.

Direktavkastningen i aktien väntas uppgå till 3,6 procent respektive 4,0 procent de närmaste åren.

Volvo har inte precis medvind för tillfället och någon ljusning i efterfrågeläget syns inte i närtid. Vinsttillväxten väntas dock de närmaste åren inte huvudsakligen drivas av en kraftigt ökad försäljning utan av fortsatta interna effektiviseringar. På den punkten har bolagets senaste rapporter lämnat positiva besked. Marginalerna har stärkts snabbare än väntat.

Det har dock inte räckt för att ge Volvo lyftkraft på börsen. Aktien har varit extremt tråkig under många år nu och handlats inom ett spann mellan 80 och 100 kronor. För närvarande ligger den i mitten av det spannet. Med klen orderingång och svaghet att vänta i Nordamerika åtminstone året ut finns en risk för att aktien förblir tråkig även de närmaste kvartalen.

Men med en positiv underliggande lönsamhetsutveckling, en relativt låg värdering och en begränsad nedsida i aktien tycker vi ändå att Volvo är ett vettigt val för den som vill ha exponering mot verkstadssektorn. Vi behåller därför vår köprekommendation.

Läs fler aktieanalyser från Placera.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Volvo B Köp 91,05 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -