Bättring från Duni

Aktieanalys Duni återvände till positiv organisk tillväxt i det andra kvartalet. Kärnverksamheten går dock fortsatt rätt trögt och vinstutsikterna de närmaste åren är ljumma.

Efter en smärre kalldusch för ett kvartal sedan kunde Dunis aktieägare på onsdagsmorgonen dra en lättnadens suck när halvårsrapporten presenterades.

Bolaget visar åter upp en positiv underliggande tillväxt och lönsamheten förbättrades något. Det operativa resultatet steg med 4 procent i det andra kvartalet vilket var ett lugnande besked efter raset på dryga 20 procent som inledde året.

Duni är Central- och Nordeuropas största tillverkare av engångsprodukter inom allt från servetter, bordsdukar, ljus, muggar och engångsförpackningar. Bolagets försäljning genereras till 20 procent i Norden och till 60 procent i Centraleuropa. Dunis starka ställning inom premiumsegmentet gör att exponeringen mot marknader som Tyskland blir stor. I Sydeuropa är turistmarknaden dominerande och andelen premiumprodukter därför också lägre.

Kärnan inom dagens Duni är affärsområdet Table Top om säljer bolagets produkter för det dukade bordet till restauranger, cateringbolag och hotell. Området svarar för mer än halva omsättningen och håller en klart högre lönsamhet än den övriga verksamheten. Table Top svarar därför för runt 80 procent av resultatet inom Duni.

Traditionell restaurangverksamhet är dock inte någon tillväxtsektor och över tid växer marknaden i takt med BNP-tillväxten. Åren efter finanskrisen var tröga och eurokrisen 2012 föranledde ett byte på vd-posten i Duni.

Tomas Gustafsson tog när han tillträdde tag i Dunis produktionsstruktur och rensade ut olönsamma delar av verksamheten. Marginalerna förbättrades sakta, marknadsandelarna stärktes och den organiska tillväxten blev allt starkare.

Sedan slutet av 2014 har dock den positiva trenden stannat av och den underliggande tillväxten har istället sakta sjunkit nedåt igen. Från en nivå på 3,9 procent 2014 sjönk den till 1,3 procent i fjol och i första kvartalet i år var den negativ. Duni pekar bland annat på en trend i Europa att restaurangerna blir allt mer nischade och att bordsdukningarna i många fall är mer avskalade. Situationen för Duni blir inte bättre av att låg inflation och hård konkurrens gör det svårt att höja priserna.

Positiva valutaeffekter höll länge siffrorna uppe för Duni men när de nu istället vänt till negativa understryks den tröga underliggande tillväxten. Den svaga inledningen av 2016 eldade på oron och det var därför glädjande att notera att Duni åter visar positiv organisk tillväxt i det andra kvartalet, plus 2,8 procent.

Jämfört med ett svagt kvartal i fjol ökade affärsområdet Table Top försäljningen organiskt med lite drygt 2 procent. Marknaderna i Centraleuropa har återhämtat sig samtidigt som tillväxten är fortsatt bra i Sydeuropa som kommer tillbaka efter flera års svag utveckling. Det rapporterade resultatet för Table Top var oförändrat jämfört med i fjol.

Ett område som fortfarande växer bra även i dagens lite tröga konjunktur är snabbmatssektorn. Den servar Duni inom området Meal Service som de senaste åren stadigt stärkt sin position i koncernen. Under första halvåret har Meal Service svarat för 17 procent av omsättningen. Lönsamheten ligger fortfarande en bit ifrån Table Tops men i andra kvartalet var marginalen tvåsiffrig.

Duni har investerat i en förstärkt säljkår inom Meal Service och det tycks ge effekt. Intäkterna i det andra kvartalet ökade med goda 11 procent drivet främst av bra försäljning i Tyskland och övriga Centraleuropa. Ökade volymer gav en bra hävstång i resultatet som lyfte hela 46 procent jämfört med i fjol.

För att få bättre fart på tillväxten under kommande år har Duni valt att söka sig utanför Europamarknaderna. Asien är en prioriterad region och efter ett förvärv 2013 är Singapore Dunis största nya marknad.

Nyligen genomfördes även ett ytterligare förvärv i Thailand. Verksamheten är samlad inom affärsområdet New Markets som i dagsläget svarar för 5 procent av omsättningen i Duni.

Finansiellt har Duni kapacitet att genomföra fler förvärv och Thomas Gustafsson har tidigare pekat ut Asien som fortsatt prioriterat för tillväxt.

Räknat på de senaste tolv månaderna har Duni nått ett resultat på 7,12 kronor per aktie. Snittprognosen för helåret 2016 ligger enligt databasen Factset på 7,26 kronor och på 7,91 kronor för nästkommande år.

De prognoserna innebär p/e-tal på 16,0 respektive 14,7 för de närmaste åren. Det är historiskt sett höga nivåer men samtidigt i linje med hur det sett ut de senaste åren.

Duni har i kraft av starka kassaflöden och relativt låga investeringsbehov historiskt varit en utdelningsfavorit.

I fjol delade bolaget ut 5 kronor per aktie och för de kommande åren ligger prognoserna i snitt på 5,08 kronor respektive 5,42 kronor per aktie. Det skulle innebära direktavkastningar på 4,4 respektive 4,7 procent.

Den höga förväntade direktavkastningen i aktien och verksamhetens relativt höga operativa stabilitet är fortfarande de bästa köpargumenten i Duni.

Att Duni åter visar positiv underliggande tillväxt är positivt men vi har ändå lite svårt att lockas av aktien. Kärnverksamheten inom Table Top marscherar i stort sett på stället och Dunis vinstutsikter för de närmaste åren ser rätt ljumma ut. Någon snar förbättring i de marknadstrender som motarbetat Duni de senaste åren syns heller inte.

Sammantaget väljer vi därför att behålla en neutral rekommendation.

Läs fler aktieanalyser från Placera.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Duni Neutral 118,00 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -