Fotbolls-EM är tillfället för SpiffX nya produkt

Cision Promoted Kostnader för marknadsföring och emission tyngde spelaktören SpiffX:s första kvartal medan kundtillväxt och omsättning ökade markant. Nästa tillfälle att växa och ta marknadsandelar närmar sig med stormsteg med sommarens fotbolls-EM.

”Vi hoppas att vår nya konsumentprodukt Take5Live ska finnas tillgänglig i produktion under fotbolls-EM.” säger vd Tobias Fagerlund.

Svenska Spiffx, med spellicens från Malta, tillhandahåller en handelsplattform där man förutom en traditionell sportbörs applicerar optionshandel och derivatteknologi på sporthändelser. Spelaren satsar på oddsrörelser och utfall av odds jämfört med de traditionella alternativen vem vinner, förlorar eller slutar oavgjort? Det må inte vara det vanligaste spelupplägget hos bettingbolag och SpiffX säger sig vara först om att fokusera på själva oddsrörelsen . Betfair är den största sportodds-aktören och ett bolag som Spiffx till viss del kan jämföras med.

”De är utan konkurrens den största aktören inom traditionell sportbörs som även vi verkar inom. Men samtidigt har vi ett erbjudande där prislappen är bra mycket lägre än deras och vi är först med optionshandeln. Alltså att handla i själva oddsrörelsen.”, säger Tobias Fagerlund.

”Nära genombrott”

I vd-kommentaren till första kvartalets rapport skriver Tobias Fagerlund att han uppfattar bolaget som nära ett genombrott. Detta berör framförallt Take5Live, en casinolik produkt som andra aktörer inkluderar i sitt erbjudande. Strax efter kvartalets slut träffades ett avtal mellan SpiffX och Leander Gaming som ska möjliggöra konsumentapplikationer på realtidsspel. Förhoppningen är att Take5Live ska vara lanserad till fotboll-EM:s början, vilket är inom drygt en månad. Detta är också bolagets viktigaste milstolpe under 2016, givet vad man ännu kan spå i sina kort.

”Just nu satsar vi hårt på marknadsföring och försäljning av Take5Live och kommer behöva göra så för en tid framöver för att etablera tjänsten.”

Det är också marknadsföringen som tynger bolagets kvartalsresultat på -2,3 miljoner, jämfört med -1,5 i fjol. Även kostnaden för den riktade nyemission som genomförs, och som ska inbringa företaget cirka 9 miljoner kronor, togs i kvartalet.

"Våra kunder är en snävare, mer spelinsatt, grupp som man inte når genom till exempel den traditionella tv-reklamen. Bolagets marknadsföringskostnad kommer därför aldrig hamna i nivå med Betsson eller Unibet och överlag är våra personal- och verksamhetskostnader jämna. Men inom kvartalet föll specifika engångskostnader som tyngde resultatet.”, förklarar Tobias Fagerlund.

”Växer från låga nivåer”

På uppsidan finns en starkt ökande kundtillväxt och spelomsättning på SpiffX:s handelsplatser. Över 15 000 kunder finns registrerade i bolaget efter första kvartalet, jämfört med drygt 10 000 kunder i årsskiftet 2015/2016. Enligt vd:n växer bolaget som planerat och en medvetenhet finns att man ökar från låga nivåer.

Gällande att förklara spelupplägget anser Tobias Fagerlund att arbetet pågår hela tiden. Röster har hörts från kundspekulanter om hur spelet är invecklat. För att bredda kundbasen kan SpiffX således behöva fortsätta med sina pedagogiska insatser.  

”Jag har full förståelse för att det kan anses krångligt i den mån optionshandel och oddsrörelser är svårare än 1 X 2-spelet. Det är inte samma sak att lägga en hundralapp på vem som vinner matchen som att agera via SpiffX. Men vi har kontrat detta med tydliga steg för steg instruktioner på vår hemsida, för att nämna något.”

Intäktsmodellen är även den baserad på den vanliga inom finansiella sektorn, det vill säga att SpiffX tar ut ett courtage för de affärer som genomförs. En fördel med upplägget, menar vd:n, är att nästan samtliga affärer kan göras med en hävstång. På så sätt går det att få en god avkastning på en relativt liten investering.

Avslutningsvis vill Tobias Fagerlund klargöra en uppgift som cirkulerar från företaget angående ett uttalande som en analys från i vintras gör gällande. Det är att SpiffX siktar på att nå en omsättning på 10 miljoner euro till 2018.
”Det är ingenting vi har sagt själva, dock är vi säkra på att vi kan fortsätta att växa starkt inom vår sektor och att fortsätta med en bra utveckling de kommande åren.”

SpiffX planerar att ansöka om licens i Storbritannien under 2016.

/Emelie Lundgren

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -