Plejds vd: Vi visste att det var hett

Börs Plejd, som utvecklar produkter och tjänster för smart belysning, steg brant på Aktietorget när aktien debuterade på måndagen. Uppgången följer på en flera gånger övertecknad nyemission.

"När vi lanserade emissionen i början av året var börsen lite skakig. I efterhand kan man kanske säga att det hade varit bra om vi tagit in lite mer, men vi är nöjda ändå", säger vd Babak Esfahani till Nyhetsbyrån Direkt.

Det maximala emissionsbeloppet uppgick till cirka 13 miljoner kronor. Totalt kom bud på närmare 200 miljoner kronor fördelat på cirka 5.600 konton, motsvarande en teckningsgrad på närmare 1.500 procent, uppgav bolaget i mitten av mars.

"Vi blev väldigt överraskade av intresset under noteringsprocessen. Vi visste att IoT (internet of things) var hett, men nog blev vi lite tagna på sängen", säger Babak Esfahani.

Plejd, som bildades 2009, har sin bakgrund i utvecklingen av ett komplett "styrsystem för hela det smarta hemmet", vilket inkluderar styrning av till exempel belysning, hemelektronik, luftkonditionering och persienner.

"Det är ett high end-system för lyxmarknaden. Vi har börjat med att sälja det till superyachts i samarbete med holländska VBH. Nu arbetar vi med att ta fram ett system för den bredare konsumentmarknaden", säger Plejdchefen.

Yachtverksamheten blir dock kvar och bolaget räknar med att den ska bli kassaflödespositiv under 2016.

Konsumentsystemet bygger på blåtandsteknik, är enligt bolagets reklam enkelt att installera och kan styras med en vanlig mobiltelefon. De första produkterna, som tillverkas av Scanfil, inkluderar dimmrar och styrdon och väntas nå marknaden under årets andra kvartal. Successivt under året ska fler produkter lanseras.

Enligt emissionsprospektet ska kassan räcka i ett år, men exakt hur länge är svårt att avgöra i dagsläget, menar Babak Esfahani.

"Det beror på vilka satsningar vi väljer att göra. Strategin är att få fram den första produktserien och ta en position på den svenska marknaden. Därefter ska vi se på den internationella marknaden", säger han.

Investeringar ska under året göras både i forskning och utveckling, och i att bygga upp en försäljningsorganisation.

"Vi går från att vara ett teknikbolag grundat av utvecklare, till ett bolag med marknadsföring, försäljning och logistik."

Det närmast kommande steget för Plejd är att försöka träffa avtal med de stora elgrossisterna i Sverige, där långt gångna förhandlingar pågår.

"Exakt när satsningen går i gång marknadsföringsmässigt återstår att se, det beror på när och hur avtal sluts med grossisterna", säger Babak Esfahani.

Bolaget redovisade för helåret 2015 intäkter om 3,1 miljoner kronor och ett nettoresultat opå -0,2 miljoner kronor.

Plejd handlades vid 14-tiden på måndagen till 11:70 kronor på Aktietorget, en uppgång med 84 procent jämfört med nyemissionens teckningskurs på 6:35 kronor per aktie och motsvarande ett börsvärde om 65 miljoner kronor.

Som mest bytte aktier ägare till 14:40 kronor.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -