Stark tillväxt i Byggmax

Aktieanalys Byggmax har bra fart i försäljningen för tillfället och förvärv lär ge en skjuts även nästa år. Aktien har stigit kraftigt på sistone men på lite sikt tror vi bolaget och aktien har mer att ge.

 

Placeras aktieanalys har en horisont på 3-6 månader om ingenting annat anges. Läs fler aktieanalyser från Placera.

Byggkedjan Byggmax aktieägare har haft ett trevligt 2015. Kursen är upp 45 procent sedan årsskiftet och det stora skuttet togs i somras då Byggmax lämnade en omvänd vinstvarning inför sin halvårsrapport. Utfallet i det tredje kvartalet var inte fullt lika övertygande och aktien har under hösten mestadels glidit sidledes.

Det tredje kvartalet tyngdes bland annat av negativa valutaeffekter i Norge vilket bidrog till en försämrad lönsamhet. Byggmax säljer också allt mer via nätet där lönsamheten generellt sett är något lägre. Det innebar att rörelseresulatet bara ökade med knappt 4 procent jämfört med i fjol trots att tillväxten på översta raden var hela 16 procent.

I jämförbara butiker ökade Byggmax omsättningen med hela 13,5 procent i kvartalet. I fjol var juli väldigt varmt vilket fick många att ägna sig åt annat än att snickra på husen. I motsvarande kvartal 2014 föll därför försäljningen i jämförbara butiker med -1,6 procent. Att toppa det var således inte så svårt. I år lät dessutom som bekant sommaren vänta på sig till långt in i augusti så hemmafixandet under industrisemestern var betydligt mer omfattande.

Till den goda försäljningsutvecklingen i kvartalet har som sagt även Byggmax näthandel bidragit. Försäljningen via hemsidan ökade med hela 66 procent jämfört med samma kvartal i fjol.

Byggmax är en föregångare i branschen när det gäller näthandel. Det är en del av bolagets affärsidé där bemanningen i butikerna är relativt låg och där kunderna istället kan hitta mycket information kring priser, produkter, vilket material som behövs för olika projekt och filmer som beskriver arbetsgången.

I takt med att kunderna blir allt mer vana att handla via nätet har Byggmax även satsat på ett breddat beställningssortiment som bara återfinns i nätbutiken. Det gör det möjligt för bolaget att bibehålla sin filosofi med ett fokuserat utbud på volymprodukter i butikerna och samtidigt erbjuda kunderna mer specialiserade produkter via nätet. Beställningssortimentet har dock en något lägre bruttomarginal än butikssortimentet så framgångarna på nätet innebär en viss press på bruttomarginalen.

Byggmax har dock inte bara satsat på ett ökat utbud på nätet utan har även tagit fram ett nytt koncept som gör det möjligt att utnyttja ytorna bättre inne i själva butikerna och därmed pressa in fler produkter. Konceptet kallas Byggmax 2.0 och innebär att sortimentet i butikerna kan höjas från cirka 1 500 till 2 500 artiklar.

De butiker som konverterats har visat en bra utveckling och de produkter som tillkommit i butikerna håller som regel en bra lönsamhet. Av 118 butiker i Byggmax hade 93 konverterats till 2.0 vid utgången av det tredje kvartalet. Ingen butik alls konverterades dock under tredje kvartalet men vd Magnus Agervall skriver i rapporten att han räknar med att samtliga butiker ska vara konverterade innan utgången av maj 2016.

Varje butikskonvertering beräknas kosta 1,6 Mkr och kostnaden aktiveras i balansräkningen och leder i förlängningen till stigande avskrivningar. Tillsammans med övriga framtidssatsningar inom Byggmax innebär det en press på rörelsemarginalen. De senaste 12 månaderna beräknar bolaget att rörelsemarginalen hade varit 2,4 procent högre utan alla dessa satsningar. För helåret 2015 är målsättningen att hålla den negativa effekten under 3,0 procent.

Byggmax räknar med att öppna 7 butiker innevarande år och ytterligare 10-15 butiker nästa år. Jämfört med dagens 118 butiker ser bolaget ett totalt utrymme för 180 butiker på de tre marknader bolaget har närvaro på idag. Det finns således plats för ytterligare flera års tillväxt på befintliga marknader. Danmark har tidigare nämnts som nästa marknad för Byggmax att börja bearbeta men någon tidsplan för detta har inte preciserats.

På sistone har Byggmax även fått smak för förvärv. I mitten av oktober köptes e-handlaren Buildor för 130 Mkr och i början av november slog bolaget till på Skånska Byggvaror för 847 Mkr på skuldfri basis. Det är sett till rörelseresultatet (före nedskrivningar, ebita) en hög prislapp. 18 gånger högre för att vara exakt. Skånska Byggvaror har dock precis som Byggmax själva en hög tillväxt för tillfället och historiken är stark.

Skånska Byggvaror är mer av en renodlad e-handlare än Byggmax men bolaget har fyra butiker i Sverige och två i Norge. Bolaget har en hög andel egna varumärken och är precis som Byggmax en lågprisaktör. Största produkten är uterum som Skånska Byggvaror slutmonterar och säljer under eget varumärke. Bolaget är även stort på fönster och dörrar.

Uterum väntas ha en fortsatt bra tillväxt de kommande åren och Byggmax räknar med att kunna få upp tillväxten ytterligare genom att Skånska Byggvaror nu får tillgång till bolagets säljkanaler. Skånska Byggvaror håller dock för närvarande en något lägre lönsamhet än Byggmax så förvärvet väntas på kort sikt bidra ytterligare till marginalpressen.

Enligt databasen Factset väntas Byggmax i år rapportera en tillväxt på knappt 16 procent. Rörelsemarginalen väntas sjunka till 8,2 procent från 8,4 i fjol. Snittprognosen för vinst per aktie ligger på 4,32 kronor.

För nästa år väntas förvärven bidra till en tillväxt på 22 procent. Rörelsemarginalen spås backa ytterligare till 7,9 procent men vinsten per aktie ökar till 4,65 kronor. P/e-talen för de närmaste åren uppgår med de prognoserna till 18,3 respektive 17,0. Estimaten för de kommande två utdelningarna innebär dirkektavkastningar på 3,6 procent respektive 4,2 procent.

Byggmax aktie har som sagt stigit kraftigt sedan i somras och värderingen är idag högre än de historiska nivåerna. Hela bygghandeln har bra medvind i Sverige för tillfället men Byggmax 12 procents organiska tillväxt fram till september innebär fortfarande att andelarna stärkts. Konkurrensen inom bygghandeln är knivskarp men Byggmax har de senaste åren varit mycket kreativt när det gäller att komma på nya sätt att driva tillväxt.

Att kliva av aktier på grund av en hög värdering har varit en dåligt strategi de senaste åren. Marknaden tycks inte bry sig särskilt mycket om p/e-tal för tillfället och ser mer till om bolagen går bra eller dåligt. Byggmax har bra vind i seglen för tillfället och även om den höga värderingen tryckt ned direktavkastningen i aktien så har den historiskt tenderat att gå bra i början av året.

Man gör nog bäst i att tänka lite mer långsiktigt på ett köp i Byggmax idag. På lite sikt tror vi dock att både bolaget och aktien har mer att ge och vi ser den sammantaget som fortsatt köpvärd.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Byggmax Group Köp - -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -