Dometic värd en andra chans

Aktieanalys Dometic gör ett nytt försök att ta sig till börsen. Prislappen är inte direkt låg men bolaget erbjuder också mycket av det som aktiemarknaden premierat de senaste åren.

Placeras aktieanalys har en horisont på 3-6 månader om ingenting annat anges. Läs fler aktieanalyser från Placera.

Riskkapitalbolaget EQT gör ett andra försök att sätta Dometic på börsen. Det förra försöket skedde i slutet av 2003 och sprack av flera orsaker. Bland dessa fanns en för hög prislapp, en svag balansräkning och en ledning som till stora delar var pensionsmässig. Efter fiaskot med börsnoteringen sålde EQT Dometic vidare men kom sedemera tillbaka som ägare och gör nu alltså ett andra försök att få in bolaget på börsen.

Dagens Dometic säljer en lång rad produkter som används i bland annat husbilar, båtar, lastbilar och lyxigare personbilar. Bolaget kallar det självt för lösningar för Mobile Living och produkterna är bland annat luftkonditioneringsaggregat, luftvärmare, markiser, kylskåp, ugnar och bärbara kylboxar.

Verksamheten är internationell och USA är största marknad. Regionen Americas (som nästan uteslutande är just USA) svarar för 48 procent av omsättningen i koncernen, EMEA står för 40 procent och APAC (som helt domineras av Australien) utgör 11 procent.

USA har stärkt sin ställning inom Dometic i och med att bolaget i slutet av förra året köpte en amerikansk konkurrent vid namn Atwood för motsvarande 2,1 miljarder kronor. Tillskottet av Atwood stärkte även affärsområdet RV som rymmer Dometics försäljning till husbilar och husvagnar. RV svarar i dagsläget för 64 procent av omsättningen inom koncernen.

Näst störst är affärsområdet CPV, som står för Commercial and Passenger Vehicles, med 16 procent av omsättningen. Utöver dessa två tungviktare har Dometic även ytterligare tre affärsområden. Marine (båtar), Retail som huvudsakligen säljer kylboxar och kompakta kylskåp direkt till konsumenter och Lodging vilket är minibarer på hotellrum.

Mycket av resultatutvecklingen inom Dometic hänger således på hur försäljningen av husbilar och husvagnar utvecklas i världen. Det är en marknad som vuxit snabbare än BNP-utvecklingen under en lång period. I USA har RV-trenden varit stark i många år och i takt med att landets ekonomi förbättrats efter finanskrisen har försäljningen av husbilar också varit bra de senaste åren.

I Europa har registreringarna av husbilar och husvagnar fortfarande inte återhämtat sig fullt ut sedan finanskrisen. Volymerna väntas stiga kraftigt i år men de ligger fortfarande cirka 10 procent under toppnivåerna från före krisen. Dometic räknar med att registreringarna av husbilar och husvagnar på bolagets marknader sammantaget kommer att växa med 4-6 procent om året fram till och med år 2020.

För de första nio månaderna i år har Dometic noterat en organisk tillväxt på 8 procent och i tredje kvartalet enskilt var den 10 procent. Det är framför allt Europamarknaderna som börjar visa tecken på att vakna till liv igen.

Husvagnar och husbilar är relativt konjunkturkänsliga och under finanskrisen föll registeringarna med cirka 40 procent. Dometic är inte fullt lika känsligt eftersom bolaget även har en relativt stor eftermarknadsförsäljning. När kunderna väljer att slita på sina gamla bilar och vagnar några år till isätllet för att köpa nytt behöver de istället byta ut eller uppgradera delar av utrustningen. Eftermarknadsaffären blir därför en stabiliserande faktor.

Eftermarknad utgör drygt 40 procent av omsättningen inom Dometic men i den siffran räknar bolaget även in nyförsäljning inom områdena Retail och Lodging. Av försäljningen inom RV är knappt 30 procent eftermarknad och inom CPV är andelen cirka 55 procent.

Dometic har målet att exklusive valutaeffekter och förvärv öka omsättningen med 5 procent om året. Det är således ungefär i linje med den underliggande marknaden. Rörelsemarginalen ska bolaget få upp från dagens 12 procent till minst 15 procent.

Strategin för att nå lönsam tillväxt fokuserar på tre områden: tillväxt i eftermarknadsaffären, hitta nya attraktiva produktnischer att positionera sig inom och geografisk expansion till marknader som erbjuder bra tillväxtpotential. Utöver organisk tillväxt ska även förvärv ske. Lönsamheten ska stärkas ytterligare bland annat genom pågående samordning av produktion i framför allt Europa.

Målet för skuldsättningen är att hålla nettoskulden på ungefär 2 gånger rörelseresultatet före av- och nedskrivningar, ebitda. Om noteringen går som planerat kommer skuldsättningen att vara strax under 3 gånger ebitda. Investeringsbehoven är relativt små och Dometic har en bra kassagenerering. Målsättningen är att dela ut minst 40 procent av vinsten efter skatt.

Teckningsintervallet i introduktionen är satt till 43 till 52 kronor vilket är ett gap på 21 procent. Som investerare gör man nog bäst i att räkna med ett pris på runt 50 kronor. Det skulle ge ett börsvärde på Dometic på 15,4 miljarder kronor om övertilldelningsoptionen utnyttjas fullt ut.

Bolaget gör en nyemission i samband med introduktionen och pengarna ska gå till att sänka skuldsättningen. Efter introduktionen beräknas nettoskulden uppgå till lite drygt 4,2 miljarder kronor. Med en teckningskurs på cirka 50 kronor per aktie värderas rörelsen (inklusive nettoskulden) således till nära 20 miljarder kronor. Mot det ska ställas ett justerat rörelseresultat för de senaste tolv månaderna på 1 375 Mkr vilket ger ett rullande ev/ebit på 14,3.

Till nästa år bör rörelseresultatet kunna öka till cirka 1 550 Mkr vilket skulle sänka ev/ebit till 12,6. En refinansiering kommer att ske efter noteringen och räntekostnaderna ser ut att minska rejält nästa år. P/e talet bör kunna landa i trakterna av 14,5 på nästa års vinst. Det är inte direkt lågt för en nykomling men drygt 10 procent lägre än Thule som är det bolag som brukar nämnas som någorlunda jämförbart.

I den negativa vågskålen när det gäller Dometics introduktion hamnar det mycket stora spannet i teckningskursen. 21 procent är nästan ett par årsavkastningar och det är på tok för stort. Negativt är också det faktum att det skett stora förändringar i Dometic inför noteringen och kommer att ske ytterligare förändringar efter noteringen som inte klart och tydligt är redogjorda för i prospektet. Det gör det svårare att bedöma den framtida vinstutvecklingen.

Dometic är samtidigt ett väletablerat bolag med lång historik och starka marknadspositioner inom sina områden. Marknaden de verkar på har historiskt sett en bra underliggande tillväxt även om den är känslig för konjunktursvängningar.

Den relativt stora affären för eftermarknad stabiliserar Dometics verksamhet något. USA-marknaden har gått bra en tid och kan förvänas plana ut. Istället har Europamarknaderna kvicknat till och hittills i år har Dometic haft en stark organisk tillväxt.

Dometic är också den typ av bolag som har varit eftertraktat på börsen de senaste åren: lite småtråkigt men med en stark marknadsposition och en hygglig underliggande tillväxt.

Vi tror därför att aktien kommer att klara sig bra och rekommendationen blir att teckna.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -