G5 är inte så pjåkigt

Aktieanalys G5 förser världen med förströelsespel. Historiskt har nästan all vinst gått till marknadsföring men med en uppdaterad strategi ska bolaget få mer över på sista raden. Och så kan det mycket väl bli.

Placeras aktieanalys har en horisont på 3-6 månader om ingenting annat anges. Läs fler aktieanalyser från Placera.

Farm Clan, Hidden City och Stand O’Food så heter tre av spelen som finns i G5:s portfölj. De går att ladda ner och underhålla sig med i de flesta smarta telefoner och surfplattor.

Jag har försökt att fastna för mobilspel, verkligen försökt, men jag förstår inte tjusningen. Men så finns det stunder då verkligheten inte är fantastisk, då verklighetsflykt är ett måste.

Exempel på sådana situationer är vid ofrivillig perrongväntan eller avskärmning mot omvärlden på en överfylld SL-buss.  Där och då förstår jag plötsligt nyttan av dessa enkla men underhållande små spelutmaningar om man nu inte vill använda teknikens under för att göra något produktivt, beställa mat direkt på nätet eller utbilda sig med en ljudbok.

G5 Entertainment utvecklar egna spel men samarbetar också med externa utvecklare och fungerar då som förläggare. Främst säljs spelen via tredjepartskanaler som App Store och Google Play och då tar de virtuella butikerna cirka 30 procent av intäkterna i provision.

G5:s spel är allt som oftast familjevänliga och vänder sig mot en bred målgrupp. Närmare 90 procent av intäkterna kommer från spelvarianter som är gratis att ladda hem men som det går att spendera pengar inuti för att köpa digitala verktyg eller låsa upp nya banor.

Affärsmodellen bygger på att många olika spel ska bidra till intäktsbasen istället för att som andra spelbolag bygga framgången kring ett succéspel som kanske floppar eller försvinner ur tiden.

All avslappnad it-konsumtion utvandrar från persondatorn för att bygga bo i surfplattor och mobiltelefoner. Det gäller i högsta grad spelmarknaden och utvecklingen går snabbt. Det paradigmskiftet väntas vara starkt bidragande till att G5:s underliggande marknad växer.

Som det ser ut i dag är bolagets försäljning relativt jämt spridd över främst Nordamerika, Europa och Asien.

Efter att Apples App Store och Googles Play tagit sin procent på intäkterna kräver de externa spelutvecklarna en del av kakan. Royalties kostar G5 i runda slängar 20 procent av de totala intäkterna per år men varierar med spelportföljens sammansättning. Vad som blir kvar är en god bruttomarginal på mellan 45-50 procent.

G5 växer organiskt främst genom att värva flera spelare och historiskt har bolaget återinvesterat större delen av sin vinst i kampanjer för att locka nya kunder.

Knäckfrågan är hur liten kostnadsposten för kundförvärv kan bli utan att det påverkar tillväxten i allt för stor utsträckning. Marknadsföringsbudgeten är en helt rörlig kostnad och variation här får stor påverkan på sista resultatraden.

Avvägningen är delikat och bolaget jobbar mot en vettig kompromiss. Mer välriktad marknadsföring är en av lösningarna på hur nöten ska knäckas. I kvartalet ökade utgifterna för användarförvärv i en jämförelse år mot år men posten var mindre i tredje kvartalet jämfört med andra kvartalet.

I och med ledningens uttalade målbild förväntas utgiftsposten minska i kommande kvartal och därför tror vi marginalerna kan komma att bli något bättre redan i fjärde kvartalet som säsongsmässigt också brukar vara starkt.

Att G5 är fritt från räntebärande skulder är en trygghet i sig och värt en guldstjärna i kanten. Det är också anledningen till att hela rörelseresultatet faller ner på näst sista raden.

Det är ingen lätt uppgift att skatta framtiden för ett snabbväxande bolag och speciellt inte när rörelsemarginalen varierat över tid. Blir fjärde kvartalet bra så kan intäkterna stiga till 100-110 Mkr i kvartalet och givet en rörelsemarginal på 5,5 procent blir vinsten som bäst 4,2 Mkr. På helåret ger det 1,14 kronor per aktie i vinst och en hög vinstmultipel på 35.

Låt räkneövningen gå baklänges när vi lyfter blicken mot nästa år. Anta att p/e 25 är en rimlig multipel för ett bolag som G5. Då måste vinsten nästa år stiga till minst 1,60 kronor per aktie2016. Anta vidare 20 procents tillväxt så stiger försäljningen till 460 Mkr. Och givet samma marginal som i år kan vinsten bli hela 2 kronor per aktie, vilket motsvarar en värdering på p/e 20.

Det talar för en rimlig prislapp på aktien kring 50 kronor och en uppsida på knappt 25 procent.

Men i prognoser med stora tal vilar alltid en betydande osäkerhet och attraktiviteten i G5:s spelportfölj är svårbedömd för en lekman. Om framtida spel floppar tvingas bolaget till bokföringsmässiga avskrivningar.

Den med fäbless för app- och spelbolag bör dock fundera på att göra plats för G5 i portföljen, om den inte redan finns där. I en bred aktieportfölj med väl avvägd riskprofil bör bolaget dock inte ta mer än någon procent av kapitalet i anspråk.

Vår rekommendation blir köp men med brasklappen att aktien ligger långt ut på riskskalan.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -