Swedish Match för oroliga tider

Aktieanalys Swedish Match har bromsat upp andelstappet på snusmarknaden i Sverige. Bolaget väntas inte vara någon vinstraket de närmaste åren men aktien lämpar sig väl för oroliga tider.

Placeras aktieanalys har en horisont på 3-6 månader om ingenting annat anges. Läs fler aktieanalyser från Placera.

Tobaksbolaget Swedish Match är ett klassiskt defensivt aktieval för oroliga tider. Att sälja en produkt som är beroendeframkallande borgar för konjunkturstabila intäkter. Aktien har också klarat de senaste månadernas börsturbulens på ett bättre sätt än de flesta. Kursen föll initialt dryga 11 procent i mitten av augusti men den har sedan dess återhämtat mer än hälften av fallet.

Försäljningen av snus är dock inte längre lika stabil som den en gång var för Swedish Match. Prisnivåerna har nått en smärtgräns och många kunder har övergett sina gamla favoriter till förmån för något av alla lågpriskonkurrenter som dykt upp de senaste åren.

Swedish Match har idag en samlad volymandel på snus i Sverige på cirka 69 procent. Det kan jämföras med hur det såg ut för tio år sedan då andelen var över 92 procent. På den tiden hade bolaget rörelsemarginaler på snus på 48 procent att jämföra med dagens knappa 42 procent.

Swedish Match dominerar fortfarande premiumsegmentet i Sverige med drygt 93 procents marknadsandel i Sverige i den senaste mätningen från Nielsen. Premiumsegmentet tappar dock stadigt mot lågprissegmentet. Idag svarar premiumsegmentet för bara drygt hälften av marknaden räknat i antal dosor.

Bolaget satsar hårt på att stärka sin närvaro inom lågprissegmentet men det är en seg kamp som kräver mycket resurser. De senaste åren har det investerats i forskning och utveckling, prishöjningar hållits tillbaka och ledningen har jobbat med att ompositionera varumärkena. Tappet i volymandelar har också bromsat in sedan 2013 och andelen har sedan dess hållit sig i trakterna av 70 procent.

Vid sidan om Sverige är Norge och USA de viktigaste marknaderna för Swedish Match snus. Den norska marknaden har en bättre underliggande tillväxt än den svenska men även i Norge tappar bolaget marknadsandelar i snabbt tempo. Till skillnad mot i Sverige har inte utvecklingen i Norge stabiliserats. Andelen var enligt de senaste mätningarna 56,8 procent jämfört med 60,5 procent för ett år sedan. Det är bland annat en snabb tillbakagång för lössnus i Norge, ett område där Swedish Match är starkt, som driver nedgången.

Utfallet för affärsområdet Snus blev i årets andra kvartal något sämre än väntat. Framför allt hade inte försäljningen ökat från fjolåret på det sätt som var väntat. Trots draghjälp från en stark dollar var intäkterna mer eller mindre oförändrade jämfört med året innan. Rörelsemarginalen i kvartalet landade på 40,5 procent, ned från 44,4 procent för ett år sedan.

Förutom lågpristrenden pressas lönsamheten inom snusverksamheten även av en fortsatt satsning på att lansera svenskt snus i USA. Bolaget är redan idag tredje största aktör i USA när det gäller amerikanskt snus men vid sidan om sina amerikanska snusmärken har även svenska General lanserats och säljs för närvarande i över 24 000 butiker i USA. Satsningen tillför än så länge mest bara stora kostnader för marknadsföring och distribution. Förlusterna för General minskar dock i takt med att volymerna stiger.

Trenden med en pressad lönsamhet inom snus har funnits en längre tid, så även i det första kvartalet i år. Då, precis som i det andra kvartalet, kompenserades tappet av en stark utveckling inom affärsområdet Övriga tobaksprodukter. Medan rörelseresultatet inom Snus backade 8,5 procent jämfört med samma kvartal i fjol så ökade Övriga tobaksprodukter sitt resultat med 48 procent.

Med mycket försäljning i USA är det till stor del valutaeffekter som driver tillväxten inom Övriga Tobaksprodukter. Räknat i lokala valutor blev ökningen i omsättning 10 procent och förbättringen av rörelseresultatet 20 procent.

Det är fortsatta framgångar inom cigarrer som driver tillväxten för Swedish Match och då speciellt så kallade natural-leaf cigarrer och lågpriscigarrer. Konkurrensen på marknaden är hård men Swedish Match har framgångsrika varumärken. Slopade avgifter bidrog till en förbättrad lönsamhet i kvartalet. Utfallet för affärsområdet Övrig Tobak var bättre än väntat och även marginalen landade över snittprognosen i SME Direkts sammanställning.

Sammantaget blev Swedish Match andra kvartal något sämre än väntat på sista raden. Estimaten för innevarande år justerades ned marginellt efter rapporten. Swedish Match själva räknar med att den starka dollarn kommer att fortsätta påverka tillväxt och rörelseresultat positivt under återstoden av året.

Snuskonsumtionen på den skandinaviska marknaden, mätt som dosor, väntas öka i en lägre takt än i fjol. Lågprismärkena väntas fortsätta stärka sin andel av totalmarknaden vilket får en negativ påverkan på Swedish Match lönsamhet. Även lönsamheten på cigarrer i USA väntas påverkas negativt framöver då det amerikanska läkemedelsverket sannolikt under tredje kvartalet i år inför nya avgifter på cigarrer.

De analytiker som bevakar Swedish Match väntar sig i snitt enligt SME Direkts sammanställning en tillväxt i år på knappa 9 procent. Rörelsemarginalen väntas vara oförändrad på 28,4 procent och snittprognosen för vinst per aktie är 14,92 kronor.

För nästa år är prognosen en tillväxt på lite drygt 3 procent och en viss förbättring av rörelsmarginalen till 28,7 procent. Vinsten per aktie ökar då till 15,65 kronor. De estimaten innebär p/e-tal på 17,1 respektive 16,3 för de kommande åren.

Direktavkastningen i aktien väntas uppgå till 3,2 procent respektive 3,4 procent de kommande åren.

Utsikterna i Swedish Match är rätt ljumma de närmaste åren. Vinsttillväxten i år väntas bli bra men därefter är det ökningar på 5 och 4 procent som väntar för 2016 och 2017. Inte heller direktavkastningen är särskilt imponerande även om den får betraktas som stabil vilket alltid är bra.

Swedish Match är kanske inte börsens mest spännande investering och det bästa skälet att köpa aktien är som sagt dess defensiva karaktär, bolagets stabila finanser och de pålitliga kassaflödena. Vinsterna påverkas av många faktorer men konjunkturen är inte någon stor faktor i sammanhanget. Som en liten extra krydda i anrättningen finns möjligheten att det delägda STG säljs eller delas ut.

Med en allt mer tilltagande oro på börsen för just konjunkturen så gör det att vi ser Swedish Match som ett bra inslag i en lite bredare portfölj. Vi behåller vår köprekommendation.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Köp - -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -