Bolaget går som på räls

Börs Aktien har nästan tiofaldigats på ett och ett halvt år, men bolagets vd ser inget slut på framgångarna. Nu är det utlandet som gäller.

Hösten 2013 harvade Aktietorgsnoterade Railcares aktie på nivåer strax över 13 kronor. Bolagets niomånadersrapport förändrade i ett slag bilden av företaget då både intäkterna och resultatet lyfte kraftigt. Maskiner och service för järnvägen hade blivit hett.

”Vi har under de senaste åren gjort ett stort arbete i att städa bort de delar av vår verksamhet som inte varit lönsamma, som en del timmerkörningar i både Sverige och Danmark. Vi har avslutat våra dåliga affärer för att kunna lägga mer fokus på det som är lönsamt. Därmed har vi också kunnat satsa mer på innovationer och nya projekt”, säger Railcares vd Daniel Öholm.

Koncernen består av åtta dotterbolag och ett intressebolag som arbetar med systemlösningar för järnvägsbranschen inom vakumteknik, trumrenoveringar och specialtransporter. De sysslar även med verkstadstjänster i form av större lok- och vagnreparationer, löpande underhåll och uthyrning av personal samt maskinförsäljning.

När större delen av Sveriges befolkning blir galen på det eftersatta järnvägsunderhållet ger det Railcare pengar i kistan. Och ju mer pengar som satsas på underhåll, desto bättre för bolaget.

Sammanlagt rullade svenska tåg 151 miljoner kilometer under 2013, en ökning med 4 procent sedan föregående år.

Persontrafiken har ökat de senaste fem åren medan godstrafiken minskat något. Minskad konsumtion i kölvattnet av finanskrisen kan vara en delförklaring. Trenden ser dock ut att vända. Trafikverkets prognos är att godstransporter ökar med drygt 50 procent fram till 2030. Även ökningen av persontrafiken tros fortsätta. Högre belastning på tågnäten innebär större behov av underhåll.

Det går bra för företaget på hemmaplan – men även i Europa.

Med hjälp av en emission av konvertibler om 10 miljoner kronor satsade bolaget på en brittisk expansion som visade sig ge goda resultat.

Nyligen skrevs ett flerårigt avtal med Network Rail, ägare och förvaltare av nästan all järnvägsinfrastruktur i Storbritannien. Sedan tidigare har bolaget även affärer med bland andra statliga franska SNCF Group.

Vd Daniel Öholm uppger nu att en exportavdelning arbetar på att bearbeta nya marknader.

Orderböckerna blev snabbt uppbokade för 2014 och även för 2015 kommer uthyrningsverksamheten av lok, vagnar, lokförare och specialtransporter gå på högtryck.

Bedömningen är att det svenska dotterbolaget Railcare Sweden AB ska nå en fördubbling av faktureringen under 2016 jämfört med 2014.

Vad gäller aktieutdelningar är Railcares policy att dela ut 30-40 procent av nettovinsten givet att soliditetskravet på 25 procent infrias.

Ett mått på företagets framtidstro är att det inte sedan 2011 gett aktieägarna utdelning, då 50 öre per aktie. I år föreslås utdelningen bli tre kronor per aktie.

JOSEFIN STRÖMBERG

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -