Kappahl går på offensiven

Aktieanalys Kappahls första kvartal var en klar besvikelse och aktien dyker. Bolaget behöver få upp försäljningen och satsar nu på många fronter för att lyfta volymerna.

Den milda inledningen av vintersäsongen slog hårdare än väntat mot Kappahls försäljning under bolagets första kvartal i det brutna räkenskapsåret 2014/2015, perioden september till och med november. Höstförsäljningen under inledningen av kvartalet beskriver vd Johan Åberg som bra, men mot slutet av perioden, när bolaget hade väntat sig att försäljningen av varma jackor och stickade plagg skulle ta fart, svek kunderna.

Det medförde i sin tur ett ökat behov av reor och erbjudanden vilket brukar sätta en viss press på bruttomarginalen. Kappahl försvarar dock fjolårets nivå på 63,3 procents bruttomarginal. Snittprognosen inför rapporten var dock en marginal på 64,1 procent.

Dessutom var försäljningen klart lägre än väntat i kvartalet och kombinationen av lägre intäkter och lägre bruttomarginal än väntat slår hårt längre ned i resultaträkningen. Rörelseresultatet missade snittprognosen i SME Direkts sammanställning med 12 procent och på sista raden var resultatet 18 procent under förväntan.

I jämförbara butiker minskade Kappahls försäljning med drygt 4 procent vilket är en sämre utveckling än klädmarknaden i stort under perioden. Johan Åberg ser dock inga problem med de kollektioner Kappahl haft i kvartalet. Kappahl fortsätter att löpande arbeta med att sänka kostnadsnivån och höja effektiviteten i organisationen. Försäljnings- och administrationskostnaderna minskade med 5,8 procent i kvartalet jämfört med samma period i fjol.

Aktiviteten är hög inom Kappahl för tillfället då bolaget dragit igång projektet att uppgradera samtliga knappa 380 butiker till ett nytt koncept. Hittills har nio butiker konverterats till det nya butikskonceptet och facit för det första halvåret väntas bli 30 stycken butiker. Tidiga indikationer är positiva vad gäller kundupplevelse och försäljning. Johan Åberg sade också i samband med rapporten att det finns tecken på att nya kundkategorier hittat till de renoverade butikerna.

Den positiva effekten från ökad försäljning i de renoverade butikerna räknar Kappahl med ska börja synas under de kommande kvartalen. Det stora renoveringsprojektet kommer att innebära dubblad investeringsnivå i år jämfört med i fjol. Kostnaderna påverkas inte direkt av projektet men investeringarna kommer om något kvartal att börja trycka upp avskrivningarna och sätta press på lönsamheten. Kassaflödena påverkas däremot omedelbart.

Vid sidan om det stora butiksprojektet har Kappahl även under kvartalet öppnat en separat butik för sitt varumärke för småbarn, Newbie. Fler butiker är att vänta och Newbie-konceptet kommer under våren att utökas med inredningsdetaljer och ytterligare textilprodukter. Newbie-kläderna tillverkas helt i ekologisk bomull vilket är ett område som Kappahl satsar på även i sina vuxen-kollektioner.

Johan Åberg flaggar i samband med onsdagens rapport för att Kappahl jobbar med att ta fram ytterligare nya koncept efter Newbie och att ett till förhoppningsvis kan lanseras under innevarande räkenskapsår.

Kappahl har under kvartalet även rullat ut sin uppdaterade onlinebutik till Norge och Finland. I Sverige har bolaget erbjudit e-handel sedan 2011 men först i samband med att online-shoppen uppdaterades i höstas öppnades även lokala sajter för Norge och Finland. Härnäst väntar en lansering i Polen och mot slutet av året flaggar Kappahl för att det kan bli aktuellt att börja erbjuda e-handel på marknader där bolaget i dagsläget inte har någon fysisk närvaro.

Kappahl har satt upp ett mål om att nå en rörelsemarginal på 10 procent. I fjol landade marginalen på 6,2 procent och före onsdagens kvartalsrapport hade analytikerna i snitt väntat sig en ytterligare förbättring innevarande räkenskapsår till 7,4 procent. Utfallet i det första kvartalet blev dock i princip helt oförändrat jämfört med året innan vilket var en besvikelse.

Utan några nya butiker blir tillväxten svag och förväntningarna på Kappahls intäktsflöden är rätt lågt ställda för de kommande åren. Enligt SME Direkt väntas omsättningen under innevarande räkenskapsår öka med 1,4 procent. Såväl brutto- som rörelsemarginal väntas stärkas och snittprognosen för vinst per aktie är en ökning på knappa 75 procent till 3,0 kronor.

För nästkommande år är prognosen en omsättningstillväxt på 2,0 procent, en ytterligare liten förbättring av marginalerna och en vinsttillväxt på 27 procent till 3,82 kronor per aktie. P/e-talen för de närmaste åren uppgår med de prognoserna till 12,8 respektive 10,0. Estimaten lär dock komma ned en bit efter onsdagens rapport som som sagt var klart sämre än väntat.

Estimaten för de närmaste utdelningarna ger direktavkastningar på 3,8 procent respektive 5,4 procent.

Kappahl blandar och ger mellan kvartalen. Efter ett starkt fjärde kvartal följde nu ett svagt första kvartal. Varmt väder har gått bolaget emot men Kappahl har som sagt sannolikt även tappat en del marknadsandelar. Aktien backar kraftigt på rapporten som höjer en del frågetecken  kring  de lönsamhetsförbättringar som ligger i korten för året.

Försäljningen i de befintliga butikerna måste upp och den stora uppgradering av butiksnätet som nu startat kommer säkert på sikt att ha positiva effekter på volymer och intäkter. I det korta perspektivet kan det dock ge vissa negativa effekter i form av butiker som måste hålla stängt och även stigande avskrivningar. Hur stor påverkan kommer att bli är svårt att sia om.

Det första kvartalet var en besvikelse men vi gillar ändå att Kappahl nu går på offensiven med nya koncept, utrullad e-handel, tv-satsningar och en uppfräschning av beståndet. Effekten måste börja synas i försäljningen snart men på dagens kursnivåer ger vi Kappahl ytterligare något kvartal att bevisa sig. Förhållandet mellan risk och möjlig avkastning känns hyggligt och vi ser fortfarande aktien som köpvärd.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Köp 39,60 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -