Duni dyr efter kursrusning

Aktieanalys En stark kvartalsrapport i höstas gav Duni-aktien en urstark avslutning på 2014. Kursrusningen har tryckt upp värderingen och sänkt direktavkastningen.

Efter en svag kursutveckling över sommaren fick Duni-aktien verkligen fart då bolaget i slutet av oktober presenterade siffrorna för det tredje kvartalet. Utvecklingen var stark på de flesta fronter och kursen har sedan rapporten rusat upp över 30 procent.

Duni är Central- och Nordeuropas största tillverkare av engångsprodukter inom allt från servetter, bordsdukar, muggar, förpackningar för hämtmat och ljus. Bolaget kan spåra sina rötter tillbaka till slutet av 40-talet då tillverkning av pappersbägare startades i Dalsland. Via en rad olika ägarhänder, bland annat familjerna Bonnier och Wallenberg, hamnade Duni på börsen 2007. Idag är finansmannen Rune Andersson via bolaget Mellby Gård största ägare med knappt 30 procent av aktierna.

Duni delar in sin verksamhet i fem affärsområden där Table Top är störst och svarar för drygt hälften av omsättningen. Lönsamheten inom området är också betydligt högre än för de övriga affärsområdena och Table Top svarade under de tre första kvartalen 2014 för runt 80 procent av koncernens rörelseresultat. Table Top vänder sig till professionella kunder inom hotell, restaurang och catering.

Affärsområdet Consumers produkter är de vi privatpersoner möter i detaljhandeln medan Meal Service tillverkar produkter för färdigmat och take-away restauranger. Många av affärsområdenas produkter är till stor del gemesamma men specialanpassas för de olika säljkanalerna.

New Markets är satsningar på tillväxtmarknader, framför allt Singapore men även Ryssland och Mellanöstern. Det femte och sista affärsområdet är Materials & Services som främst utgörs av försäljning av pappersmassa till externa kunder. Affärsområdet är till stora delar under avveckling då Duni beslutat att upphöra med tillverkning av hygienprodukter.

Duni är nästan helt och hållet exponerat mot Europa och ställningen är särskilt stark i Centraleuropa och inom premiumsegmentet. Detta segment utgör cirka 55 procent av den europeiska totalmarknaden som Duni uppskattar till cirka 4 miljarder kronor. Dunis ställning är svagare i södra Europa som är den största delmarknaden till följd av den stora turistindustrin. Premiumsegmentet har dock en svagare ställning i Sydeuropa.

Duni har som målsättning att växa med 5 procent om året vilket är snabbare än den underliggande marknaden vars tillväxt beräknas till cirka 4 procent om året de senaste åren. Den snabbare tillväxten ska nås genom etablering på nya marknader (som exempelvis Singapore), produktinnovation samt ett fokus på den växande take-away marknaden.

Förvärv är också ett sätt att bättre på tillväxten och Dunis närvaro i Singapore är resultatet av ett förvärv under 2013. Även under 2014 blev det ett förvärv. I somras köptes tyska bolaget Paper+Design som numera ingår i affärsområdet Consumer. Förvärvet bidrog till att Consumer dubblade omsättningen i tredje kvartalet jämfört med året innan. Även rörelseresultatet förbättrades kraftigt. Consumer möter en förbättrad marknad för tillfället inte minst i Norden där nya kontrakt bidrar positivt.

Viktigast för Duni är dock att Table Top noterar en bred tillväxt i samtliga regioner under tredje kvartalet. Större volymer har även haft en positiv effekt på lönsamheten som stärkts ytterligare i kvartalet.

Den organiska tillväxten för Duni-koncernen som helhet blev 5 procent i tredje kvartalet rensat för valutaeffekter. Med ytterligare draghjälp från förvärvet av Paper+Design och positiva valutaeffekter landade den sammanlagda tillväxten på hela 18 procent. Ökade volymer har även noterats inom andra delar av Duni under kvartalet och totalt sett förbättrades rörelsemarginalen för koncernen till 12,0 procent från 9,4 procent samma period året innan.

Ytterligare lönsamhetsförbättringar väntas under 2015 då tillverkningen av hygienprodukter upphör och en produktionsenhet i Dalsland stängs. Omstruktureringen berör affärsområdet Materials & Services som var det enda i tredje kvartalet som inte visade ökad omsättning och resultat. Kräftgången förklaras av den planenliga utfasningen av hygienprodukter.

De analytiker som bevakar Duni väntar sig enligt databasen Factset i snitt en omsättningstillväxt på 12,5 procent för 2014. Rörelsemarginalen spås öka till 11,2 procent från 9,7 procent 2013. Vinst per aktie stiger då med hela 33 procent till 7,53 kronor.

För 2015 är snittprognosen en tillväxt på mer beskedliga 2,6 procent. Däremot väntas rörelsemarginalen förbättras ytterligare till 12,0 procent vilket lyfter vinst per aktie med 8 procent till 8,13 kronor. P/e-talen för de närmaste åren uppgår med de prognoserna till 15,3 respektive 14,1. Justerar vi för nettoskulden på knappa 1,1 miljarder kronor (lyft av sommarens förvärv) värderas rörelsen till 12,3 gånger 2015 års väntade rörelseresultat.

Duni har starka kassaflöden och brukar leverera höga utdelningar. Snittprognoserna för de närmaste två utdelningarna ger direktavkastningar på 3,8 procent respektive 4,2 procent.

Duni-aktien avslutade som sagt fjolåret starkt och facit för 2014 blev en kursuppgång på nära 40 procent. Förvärv, gynnsamma valutaeffekter och en bättre utveckling inom den tidigare problemtyngda Consumer-verksamheten har lyft resultatet kraftigt inom Duni. I förväntningarna på 2015 ligger en relativt beskedlig tillväxt på översta raden men ytterligare stärkt lönsamhet bland annat drivet av omstruktureringen inom Materials & Services.

Dagens värdering av Duni, såväl skuldjusterat som på p/e-talsnivå, är rejält hög ur ett historiskt perspektiv. Inte heller i närtid har aktien hållit sig över p/e 14 mer än i korta perioder. De senaste månadernas kursrusning har även tryckt ned den väntade direktavkastningen till ovanligt låga nivåer för att vara Duni.

På ett par kvartals sikt tror vi därför att aktien går en lugnare period till mötes och rekommendationen för Duni stannar den här gången därför vid Neutral.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Duni Neutral 113,25 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -