Kopparbergs växer vidare

Aktieanalys Kopparbergs har gjort sina bästa nio månader någonsin, men tillväxten släpar i tredje kvartalet och frågan är när samarbetet med SAB Miller ska ge ordentligt med frukt.

Kopparbergs

Bryggeriet i Kopparberg har en historik som sträcker sig 130 år tillbaka i tiden, men verksamheten tog sin nuvarande form när bröderna Bronsman 1994 tog över det öde lokalerna. Tillsammans med bryggmästaren Wolfgang Voigt startades öl- och ciderfabriken som idag är Kopparbergs bryggerier.

Peter Bronsman är fortfarande verkställande direktör och majoritetsägare i bolaget och den numer 70 år gamla bryggmästarna Voigt sitter kvar i styrelsen.  Sedan 1994 har Kopparbergs vuxit från ingenting till ett internationellt dryckesföretag med en omsättning på över 2 miljarder kronor (inklusive dryckesskatter) och ett samarbete med världens näst största bryggeri.

Grunden till framgångarna är bolagets uppskattade dryckessortiment och en stark försäljning på hemmamarknaden Sverige. Men affärerna tog ordentlig fart först när ledningen beslutade att internationellt lansera bryggeriets söta päroncider, en dryck som saknade motsvarighet i många länder. Faktum är att idag är Kopparbergs päroncider världens mest sålda dryck i sin genre och av bryggeriets mest kända ölsort, Sofiero, säljs det en butelj per sekund.

NGM-noterade Kopparbergs storsäljande öl har inte bara vunnit internationella utmärkelser för sin goda smak utan toppar även ofta högst inofficiella listor över starköl med högst APK (alkohol per krona). Enligt bolaget bör bärsen serveras kylskåpskall och avnjutas i goda vänners lag.

Den internationella lanseringen av Kopparbergs Päroncider har främst varit inriktad mot de pubtäta brittiska öarna och charterparadis som Spanien och Grekland. Och intågen på de nya marknaderna har varit grandiosa.

Omsättning och försäljningsvolym har ökat stadigt på en dryckesmarknad där tillväxten i övrigt varit ganska svag och från att vara inhemsk leverantör i Sverige levereras istället cirka 65 procent av dryckerna till utlandet. Främst är det cidern som flödar och 60 procent av den försäljningen sker i Storbritannien.

Den söta svenska cidern har vunnit sådan popularitet i Storbritannien att Kopparbergs kvalat in på listan ”Top 100 consumer brands” i ålderskategorin 18-24 år. Kopparbergs är också enda alkoholproducenten på listan. Framgångarna tros komma från Kopparbergs kreativa marknadsföring på musikfestivaler och andra platser där alkoholtörstande ynglingar flockas, men också via sociala medier.

På hemmaplan vill Kopparbergs vara med och påverka dryckeskulturen och en del i den satsningen är den egna pubkedjan, John Scotts. I dagsläget finns kedjan på en handfull adresser i Göteborg men vd Bronsman säger i en intervju med Göteborgs Posten 2013 att siktet är inställt på 100 nya pubar. Frågan är vad uppsidan i den satsningen är?

Den stora exporten gör däremot bryggeriet till en vinnare på en svagare krona och enligt årsredovisningen 2013 kan bolaget tjäna så mycket som 7 Mkr mer för varje krona pundet blir dyrare. Kronförsvagningen har pågått i snart två år och med svensk nollränta är det inte mycket som talar för att den trenden ska ge vika i närtid, det kan alltså innebära ytterligare bonus för Kopparbergs i form av positiva valutaeffekter även framöver.

Under 2013 tecknade Kopparbergs ett av svensk bryggerihistorias största avtal med avsikten att mångdubbla den svenska ciderexporten. Tillsammans med världens näst största bryggerikoncern SAB Miller är planen att ta den sötare cidern till alla världens hörn, först ut i samarbetet var introduktion i Australien och Nya Zealand.  

I och med etableringen på flera internationella marknader kan Kopparbergs försäljning istället för vara koncentrerad till Europas sommarmånader bli jämnare över året.

Men de högflugna tankarna om världsherravälde fick sig en liten törn när rapporten för årets tredje kvartal publicerades i förra veckan. Det var på inga sätt en dålig rapport men omsättningstillväxten var knappt två procent, marknadsaktörerna hade nog förväntat sig mer efter en solig sommar och ett fotbolls-VM. Aktien sjönk på rapporten.

Dock fortsätter Kopparbergs att stärka sina marginaler och i tredje kvartalet nådde rörelsemarginalen 14 procent, vilket kan jämföras med marginalen för helåret 2012 som var knappt 10 procent. Hittills i år har bolaget tjänat 4 kronor per aktie, en förbättring på drygt 30 procent mot samma period förra året och trots att tillväxten mer eller mindre uteblev i tredje kvartalet blir 2014 ett bra år för Kopparbergs.

Och visst finns potentialen för flera goda år, även om tillväxten blir mer modest än tidigare bidrar den svaga kronan till bättre marginaler och att Kopparbergs sedan förra året är SAB Millers ciderleverantör ger hopp om en spännande framtid.

Enligt vår prognos, som antar en svagare tillväxt handlas aktien till ungefär p/e 14 på nästa års vinst. Det är en mer mogen värdering än tidigare men affärsmässigt är osäkerheterna betydligt mindre idag än för 3-4 år sedan. Och företagets framgångar gör också att aktieägarna ställer högre krav.

I våras delade bolaget ut 1,90 kronor per aktie till sina aktieägare och fortsätter framgångarna kan man nog förvänta sig att mera pengar delas ut till ägarna framöver. Men Kopparbergs beslut att dela ut pengar förbryllar en aning. Skuldsättningen är hög, nästan tre gånger som stor som det egna kapitalet. De totala skulderna summerar knappt 970 Mkr och i kassan finns 91 Mkr per den 30 oktober 2014.  

Kopparbergs har under många år haft en hyffsat låg soliditet och det verkar marknaden ha accepterat, det egna kapitalet räcker till knapp 15 kronor per aktie. Men bryggeribranschen är kapitalkrävande och ska bolaget växa vidare så kan det krävas större investeringar och då vill det till att slantarna finns tillgängliga. Och väntar tuffare tider då står bryggeriet inte ordentligt finansiellt rustat.

Kassaflödet antyder att man under året tagit relativt stora investeringsbeslut, utflödet från investeringsverksamheten har tredubblats mot föregående år.

Ett annat problem med att investera i Kopparbergs är att aktien är illikvid, dagsomsättningen summerar bara ett par hundra tusen kronor och skillnaden mellan köp- och säljkurs är ofta 3-4 procent. Det gäller därför att inte ha för bråttom in i aktien utan att anstränga sig för att få köpa så billigt som möjligt.

Handeln har sedan rapporten varit svagt avvaktande och troligtvis finns möjligheten att komma in i aktien lite billigare än på dagens nivå. Vad som är en rimlig värdering av aktien är upp till marknaden att avgöra men givet de finansiella riskerna och den stora spreaden vill vi nog gärna att aktien kommer ner något i pris för att vara ett säkrare köp.

Ledningens långsiktiga engagemang, avtalet med SAB Miller och en stark historisk utveckling gör Kopparbergs intressant på sikt. Med en brasklapp för den svaga likviditeten är ett aktieköp en spekulation på svagare krona och att SAB Miller-avtalet ger effekt. Risken är hög, men för den långsiktige är det köpläge efter kurssättningen som följde på rapporten.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Kopparbergs B Köp 79,00 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -