New Wave på rätt väg

Aktieanalys New Waves nya tillväxtfokus börjar ge effekt och bolaget har många järn i elden inför framtiden. Aktien har haft det motigt och på nästa års estimat ser värderingen attraktiv ut.

Det har nu gått ett år sedan New Waves grundare och huvudägare Torsten Jansson satte ned foten och meddelade att sparivern i bolaget gått för långt. I fjolårets rapport för det tredje kvartalet aviserade han att lagernivån skulle upp 20 procent och att kostnaderna för försäljning och marknadsföring skulle tillåtas att öka med upp till 50 Mkr om året.

Anledningen till beslutet var att kunderna börjat svika bolaget då New Wave i allt för många fall inte kunnat leverera varor i rätt omfattning och inom utlovad tid.

New Wave säljer kläder, profil- och presentartiklar huvudsakligen i Europa och USA som tillsammans svarar tillsammans för drygt hälften av omsättningen i koncernen. Verksamheten delas in i tre affärsområden: Sport och Fritid, Gåvor och Heminredning samt Profil. Alla tre områdena säljer sina produkter både i detaljhandeln och som profilprodukter vilket är när New Wave mot beställning trycker upp företagsnamn eller logotyper på produkterna.

Att sälja profilprodukter ställer höga krav på leveranssäkerhet vilket innebär att lagren måste vara väl tilltagna. Stora lager binder mycket kapital vilket bland annat påverkar skuldsättningen negativt. Oron för New Waves skuldsättning är ett återkommande tema när tiderna blir sämre. Att sälja av lagret är således ett sätt att stärka upp finanserna i sämre tider och det tvingades New Wave göra både under finanskrisen och när eurokrisen slog till 2012.

De sänkta lagernivåerna gick dock ut över leveranssäkerheten och sedan ett år tillbaka har fokus som sagt skiftats till kundnöjdhet, försäljning och tillväxt. När den nya färdriktningen presenterades utlovade Torsten Jansson högre omsättning och resultat inom 12-18 månader. På den punkten fick han rätt. Omsättningen i det tredje kvartalet var 8 procent högre än för ett år sedan och resultatet på sista raden förbättrades med 16 procent.

Det är affärsområdet Profil som dragit mest nytta av de ökade lagernivåerna och det ökade säljfokuset i bolaget. Intäkterna för Profil steg med 15 procent och rörelseresultatet före avskrivningar, ebita, förbättrades hela 48 procent. Det är främst i Norden som Profil avancerat under kvartalet. Torsten Jansson konstaterar i rapporten att många av profilkunderna återvänt och att fler gör det vecka för vecka.

Flera nya produktlinjer har lanserats under kvartalet och planerna för Profil är stora framöver. Ytterligare två stora satsningar planeras för de nordiska marknaderna under första kvartalet nästa år varav den ena beskrivs som den enskilt största och viktigaste lanseringen inom New Wave på de senaste tio åren. Profil ska även öppna ett nytt och större lager i Kanada och även ett i Tyskland. En ”kraftfull attack” på den tyska marknaden är också en målsättning för nästa år.

Rörelseområdet Sport & Fritid ökade sin omsättning i tredje kvartalet med 8 procent jämfört med i fjol. Det är främst den amerikanska marknaden som varit stark för området. Rörelseresultatet förbättrades med drygt 7 procent.

Inom Sport & Fritid är varumärket Craft ett starkt kort och New Wave jobbar nu för att sprida produkterna till fler marknader. Tyskland och Nordamerika står närmast på tur under nästa år. Även den kanadensiska handsktillverkaren Auclair ska spridas till nya marknader. I det fallet sker dock resan åt andra hållet, från Nordamerika till i första hand Sverige.

Området Gåvor & Heminredning gick mot strömmen i kvartalet och tappade drygt 5 procent i omsättning. En bidragande faktor är att New Wave valt att minska sortimentet för att fokusera på produkter med bättre marginaler. Rörelseresultatet i kvartalet föll kraftigt och landade på minus.

Fjärde kvartalet väntas bjuda på fortsatt god tillväxt enligt vd:n. Alla områden har inlett kvartalet starkt men Torsten Jansson slänger in brasklappen att det fjärde kvartalet alltid är lite vanskligt då det förutom kallt väder behövs en bra julhandel för att resultatet ska bli starkt.

Prognoserna för nästa år är mycket ljusa enligt Jansson. De sastningar som genomförts inom Profil kommer att börja bära ordentlig frukt och ett rejält lyft väntas för området under 2015. Inom Sport & Fritid räknar Torsten Jansson med fortsatt tillväxt för Craft, Speedo och Seger. USA-marknaden väntas vara en fortsatt tillväxtdrivare för området. För Gåvor & Hemiredning är förväntningarna mer nedtonade. En stabil utveckling med fokus på resultatförbättringar och en viss tillväxt är prognosen.

Analytikerna räknar i snitt med ett resultat i år på 2,79 kronor per aktie i New Wave, ett par ören lägre än i fjol. För nästa år väntas en omsättningstillväxt på 6,6 procent och en förbättring av rörelsemarginalen med 1,5 procentenheter till 8,1 procent. Vinsten per aktie tar då ett ordentligt skutt upp till 3,70 kronor. P/e-talen för de närmaste åren uppgår till 13,0 respektive 9,8.

Justerar vi för skuldsättningen i bolaget värderas rörelsen i New Wave till 11,3 gånger nästa års väntade rörelseresultat, ev/ebit. Direktavkastningarna väntas de närmaste åren uppgå till 3,2 respektive 3,6 procent.

New Wave-aktien inledde året starkt men har från april gått rejäl kräftgång. För bara en månad sedan var kursen nere i 27 kronor. Sedan dess har dock aktien återhämtat sig något och den handlas efter onsdagens rapport till cirka 36 kronor.

Bolaget genomgår en viss förändring som drar kostnader i det korta perspektivet men som så klart är tänkt att växla ut i ökad tillväxt på lite sikt. Torsten Jansson kan sitt bolag och vi har förtroende för att han kan få fart på försäljningen som utlovat. Redan syns en positiv utveckling inom profilverksamheten som lovar gott. Viktigt är också att rörelsemarginalen hållit sig väl uppe.

Ett p/e-tal på under 10 för nästkommande år är rejält lågt. Skuldsättningen är visserligen relativt hög men den ligger till stor del ute på lagret och går relativt snabbt att omsätta i pengar om så krävs. Sammantaget tycker vi fortfarande att New Wave framstår som köpvärd. Riskerna som följer med den pågående omställningen i bolaget kompenseras mer än väl av den låga värderingen.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
New Wave B Köp 37,50 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -