Zalando eller Alibaba?

Krönika Det har varit en hel del svenskt fokus på Zalandos förestående börsnotering, men kinesiska Alibaba är faktiskt betydligt mer intressant ut börsens perspektiv.

Om du inte känner till Alibaba så är det dags att börja läsa på. E-handelsjätten från Kina kommer att bli ett dominerande inslag i rapporteringen från den amerikanska aktiemarknaden kommande veckor.

Skälet är att noteringen av Alibaba av allt att döma blir en jättenotering. Alibaba har ännu inte avslöjat teckningskurs inför noteringen men baserat på ett färskt ersättningsprogram värderades aktien till 59 dollar. Det skulle ge ett totalt värde på bolaget på nära 140 miljarder dollar.

Enligt en undersökning gjord av Bloombergs för en månad sedan uppskattade analytikerna i snitt bolagets värde till 187 miljarder dollar. Det motsvarar ungefär 1 300 miljarder kronor.

Är det ogreppbara tal? Tänkt dig då att det är nästan lika mycket som de amerikanska e-handelsjättarna Ebay och Amazon tillsammans, eller tre stycken Hennes & Mauritz.

Det finns uppskattningar om att själva teckningserbjudandet inför noteringen kan landa på uppemot 20 miljarder dollar eller 140 miljarder kronor. Det motsvarar nästan tre stycken Electrolux.

Frågan är då hur stekhet aktien är inför noteringen. Vi har sett hur Yahoos aktie har stigit de senaste dagarna, förmodligen relaterat till Alibabas förestående notering.

Yahoo äger lite drygt 20 procent av aktierna i Alibaba och en del investerare har sett bolaget som en bakväg in i den kinesiska e-handelsjätten. Japanska Softbank har ett ännu större innehav.

Alibabas omsättning uppgick i det senast rapporterade kvartalet till nära 18 miljarder kronor. Jämfört med samma kvartal ett år tidigare motsvarar det en tillväxt på 46 procent. Därmed skruvades tillväxttakten på kvartalsbasis upp med 7 procentenheter.

Om vi tämligen generöst antar att bolaget når upp i en omsättning på 100 miljarder kronor på årsbasis så skulle varje omsatt krona i bolaget kosta 13 kronor. Eller med börsuttryck: p/s-talet 13.

Det är många om och men. Vi vet inte prissättningen i introduktionen och vi vet inte var tillväxten hamnar. Men som jämförelse värderas varje såld krona i Ebay till fyra kronor och i Amazon till 2 kronor.

Att det är en stor skillnad i värdering är dock inte så konstigt. Både Ebay och Amazon är, i nätsammanhang, mogna företag medan vi antar att Alibaba ännu befinner sig i början av en kraftig tillväxtfas. Och notera att en tredjedel av alla köp på sajten gjordes med mobiltelefoner.

Och tittar vi på det rapporterade resultatet så ser det inte heller så illa ut. Alibabas rörelseresultat uppgick till 1,1 miljarder dollar under det senast rapporterade kvartalet. Det var med råge mer än vad Amazon och Ebay presterade tillsammans.

Tajmningen av bolagets börsintroduktion är faktiskt inte så dum eftersom den sannolikt kommer att jämföras med senaste riktigt stora börsintroduktionshajpen: Facebook.

Det är nu lite drygt två år sedan Facebook gick till börsen. Den haussade jätteemissionen i det sociala nätverket blev en flopp och aktien halverades på kort tid. Idag, två år senare, handlas Facebook till ungefär dubbla teckningskursen.

Och Zalando, då? I det senast rapporterade kvartalet omsatte Zalando ungefär 5 miljarder kronor och gjorde - till allmän förvåning - en liten vinst. Det är skillnad på bolagen, Zalando är en modebutik på nätet medan Alibaba är en diversehandel och basar. Men ur marknadens perspektiv är Alibaba betydligt mer intressant.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -