Svag fläkt i CTT

Aktieanalys Cockpitbefuktaren CTT är ett spännande bolag i en framtidsbransch. Men aktien är på tok för högt värderad och tillväxten riskerar att dämpas av framöver.

CTT Systems levererar system för att kontrollera luftfuktigheten ombord på flygplan. Ett känt problem för flygarna är fuktig luft som i mötet med flygplanskroppen bildar kondens. Kondensen tar sig in i isoleringen och gör farkosten onödigt tung. Det ökar därmed bränsleförbrukningen. Samtidigt riskerar fukten att skada elsystemet ombord.

Bolagets produkt Zonal Drying motverkar symptomet, förbättrar flygplanets bränsleekonomi och därmed lönsamheten för flygbolaget.

Inne i flygplanskabinen blir luften ofta mycket torr vilket påverkar personalens och resenärernas välmående. Den torra luften leder till problem med slemhinnor och allmänt obehag. CTT säljer skräddarsydda ventilationslösningar som kontrollerar luftfuktigheten och håller den på en behagligt jämn nivå.

Systemet kan tyckas var en lyx men är något som påverkar resenärernas välmående under och efter flygningen. Kanske har en gratis filt och en whisky större direkt påverkan på resenärens reseupplevelse men om flygbolagen lyfter luftkvalitén som en marknadsföringssak kan det säkerligen öka attraktionskraften framförallt i business- och första klass-segmenten.

När CTT Systems startade sin verksamhet erbjöds eftermontering av systemen i befintliga flygplansflottor. Nu finns bolagets system att välja i både Airbus och Boeings tillvalslistor vid nybeställning. Avfuktningssystemet är standardutrustning i Boeings flaggskepp 787 och systemen som håller luftfuktigheten på en bra nivå i kabinen finns som tillval i nya Airbus A380.

Genom avtal är flygbolagen därigenom bundna att lagerhålla reservdelar till CTTs system. I takt med att antalet nya flygplan med CTT:s system ombord levereras till slutkund öppnas en ny växande eftermarknad för reservdelar. Det kan bidra till en mer stabil lönsamhet för bolaget.

Bolagets orderingång är direkt kopplad till efterfrågan på nya flygplan hos Boeing och Airbus. Flygplanstillverkarna har haft en stor efterfrågan under 2013 som mattats av under första kvartalet 2014.

Airbus fick in nya order värda 28 miljarder euro under första halvan av 2014 vilket kan jämföras med 96 miljarder år 2013. Airbus totala orderbok är lika stor som vid samma period året innan (677 miljarder euro) men inflödet minskar.

Flygbolagen har nyinvesterat i moderna flygplan för att få ner sina bränslekostnader, möjliggöra nya rutter och byta ut en föråldrad flotta. Antalet flygresenärer ökar stadigt samtidigt som bolagen har svårt att få till lönsamhet.

Tidigare i år fick CTT Systems aktieägare en tråkig överraskning när FMV valde att avsluta ett stort kontrakt med dotterbolaget Catron Elektronik. Innan dess var det på tal att dela ut bolaget till aktieägarna men den förhoppningen gick ordentligt i kras. Uppgörelsen resulterade i en nedskrivning på över 20 miljoner kronor. Det bidrog till en kursnedgång från 40 kronor i slutet på 2013 till dagens nivå kring 21 kronor.

Börsvärdet är på dagens kurs cirka 245 miljoner kronor och bolaget värderas därmed till nästan fem gånger det egna kapitalet.

P/e-talet på förra årets vinst är skyhöga 71. Ett så pass högt p/e-tal motsvarar en förväntad tillväxttakt på över 20 procent årligen med ett avkastningskrav på 5 procent i 15 år.

Soliditeten ligger kring 26 procent och i kassan fanns vid senaste kvartalsrapporten 3,2 miljoner kronor. Resultatet har senaste åren varierat kraftigt men stabiliserats kring 3 miljoner kronor 2012 och 2013. 

Det går att ställa sig tveksam till huruvida CTT ska ses som ett riktigt tillväxtbolag. Bolagets har etablerat sig som leverantör till flygvärldens två stora flygplansproducenter så den verksamheten kommer troligtvis inte att leverera några jätteöverraskningar.

Bolagets orderingång har ökat stadigt sedan 2009 men den har långt ifrån exploderat. Ser vi till vinstmarginalen har utvecklingen varit sval bortsett från boomåret 2011.

Ska man spekulera kring framtiden blir 2014 ett år tyngt av nedskrivningen i dotterbolaget Catron och år 2015 väntar en mer mättad flygplansmarknad.  Närtiden ser därför ut att vara fri från stora positiva överraskningar. Både Airbus och Boeing har redan presenterat sina nya modeller och cykeln för en flygplansmodell är lång.

Det finns dock ett viktigt undantag: Easyjet ska enligt CTT avsluta utprovningen av avfuktningssystemet Zonal Dyring under hösten. Väljer Easyjet att gå vidare med bolagets produkt kan det innebära att CTT får installera apparaturen i bolagets flygplan. 

CTT har en given framtid som ventilationsleverantör till flygplanstillverkarna men bolagsvärderingen är trots kursras på tok för hög. Även om bolaget kan jaga kunder bland lågprisflygbolagen som hoppas slimma bränslekostnaderna i den befintliga flottan är marknaden för eftermontering begränsad.

Ett positivt besked från Easyjet skulle dock kunna utlösa ett kursrally i aktien. Det finns en historik av kraftiga kursrörelser i aktien på spekulativa nyheter. Det belyser en stor underliggande optimism hos marknadsaktörerna. Hittills har verkligheten alltid kommit i kapp och kursen rekylerat tillbaka vid sådana nyheter.

CTT är ett spännande bolag men en på tok för dyr aktie. För att kunna räkna hem dagens aktiekurs skulle vi behöva se vinster på 1 krona per aktie eller högre, dvs tre gånger högre än dagens nivåer.

Bolaget har inte lämnat någon utdelning det senaste fem åren och förväntas inte göra så heller. Således heller finns inga sådana incitament för att köpa aktien.

Den riskvillige och spekulativt lagde kommer naturligtvis att ha fokus på Easyjets möjliga order och hur det kan påverka kursen, men baserat på det vi kan räkna på och vad vi ser idag är det svårt att landa i någon annan slutsats än att rekommendera att sälja aktien och avvakta bättre lönsamhet och mer stabil utveckling.

Fredrik von Schantz

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
CTT Systems Sälj 21,50 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -