"Vi är nöjda med att se att första kvartalets resultat gynnats av det accelererade förbättringsprogrammet och en god efterfrågan på marknaden. Programmet som inleddes förra året, med syfte att väsentligt stärka koncernens lönsamhet, uppvisar lovande resultat. Kostnaderna för direkt material har minskat och ett tydligare fokus på våra premiumvarumärken, och på de produktområden där vi är marknadsledande, börjar ge positiva effekter", skriver vd:n.
Enligt Kai Wärn började året, ur ett marknadsperspektiv, bra i Europa som påverkades positivt av en tidig vår. Efterfrågan i Nordamerika utvecklades positivt till följd av detaljhandelns lageruppbyggnad, trots ännu en lång vinter i stora delar av regionen.
"I Europa & Asien/Stillahavsområdet är vi särskilt nöjda med produktmixen. Försäljningsutvecklingen var god för våra prioriterade områden, bland andra robotgräsklippare och bevattningsprodukter".
Husqvarnas rörelseresultat, som blev 903 miljoner kronor i det första kvartalet (688), gynnades av besparingar om 34 miljoner kronor hänförliga till programmet för personalminskningar från 2012.