H&M har vaknat till liv

Aktieanalys H&M har äntligen vaknat till liv på börsen igen. Det tredje kvartalet slog förväntningarna och om Europakonjunkturen förbättras lär fler positiva överraskningar vänta.

Klädkedjan H&M lägger en hygglig sommar bakom sig. Försäljningen i bolagets tredje kvartal, juni till augusti, ökade med 12 procent räknat i lokala valutor och de befintliga butikerna blev ökningen 2 procent. Sommarkollektionen har mottagits väl och försäljningen har varit bra framför allt i Asien men även på många håll i Europa, konstaterar vd Karl-Johan Persson i torsdagens rapport.

H&M rapporterar sin försäljning varje månad så omsättningen är alltid känd redan före kvartalsrapporterna. Frågan alla vill ha svar på i H&M:s rapporter är därför istället hur marginalerna utvecklats. Svaret i torsdagens rapport var: bättre än väntat.

Bruttomarginalen i det tredje kvartalet stärktes något jämfört med i fjol, till 58,8 procent från 58,2. Väntat var en liten nedgång till 57,8 procent. Bruttomarginalen påverkas av inköpskostnaderna och av de priser H&M kan ta ut på sina kläder.

Inköpskostnaderna påverkas av utvecklingen av råmaterialpriserna, tillverkningskostnader, transporter och valutarörelser. Nettoeffekten av dessa under tredje kvartalet har varit neutral jämfört med samma kvartal i fjol.

Det är dock ett långsiktigt problem för H&M att bolaget har en stor andel tillverkning i Kina där lönekostnaderna ökar kraftigt. Värsta konkurrenten Inditex har som jämförelse merparten av sin tillverkning i länder som Portugal, Spanien och i Nordafrika. Det är till skillnad från Kina länder med ekonomiska problem där lönekostnaderna kan hållas tillbaka vilket ger Inditex en lönsamhetsmässig fördel.

De stigande lönenivåerna i Kina är ett problem när det gäller tillverkning, men en fördel när det gäller försäljning. H&M gasar därför för fullt när det gäller butiksöppningar i Kina. Det är ännu ett område där H&M ligger lite efter Inditex och av de totalt 215 butiker som H&M öppnat under årets första nio månader har 39 stycken legat i Kina.

För hela räkenskapsåret planerar H&M att netto öppna 350 nya butiker. Kina och USA kommer att få störst tillskott men  bolaget ser även fortsatt goda möjligheter att expandera verksamheten i länder som Ryssland, Tyskland, Storbritannien, Italien, Polen och Frankrike.

Europa väger fortfarande mycket tungt inom H&M och av omsättningen under årets nio första månader har länder inom Europa svarat för 79 procent.

Vid sidan av en fortsatt kraftig expansion av det fysiska butiksnätet så har H&M även de senaste åren investerat i uppbyggnaden av en e-handelsstruktur. Mycket av tillväxten inom detaljhandeln sker för närvarande på nätet och H&M har olyckligtvis drabbats av stora förseningar i lanseringen av e-handel i USA, som är världens största marknad för onlinehandel.

Sedan 1 augusti är dock onlinebutiken igång i USA och mottagandet har enligt H&M varit bra.  Ytterligare utrullning av onlinebutiker kommer att ske under nästa år. Vid sidan om näthandel satsar H&M även mycket på att bredda sitt utbud till nya varugrupper och priskategorier.

Den lite dyrare butikskedjan COS är redan väl igång och rapporteras hålla riktigt bra lönsamhet. Nysatsningen & Other Stories uppges också gå bra. H&M presenterade offensiva planer för dessa båda koncept med 35-40 nya COS-butiker och 15-20 stycken & Other Stories under nästa år. Nästa år kommer även ett nytt och betydligt bredare sportsortiment att introduceras och Karl-Johan Persson antydde på torsdagen att fler nya koncept är på gång.

Satsningen på näthandel har på sistone bidragit till att pressa H&M:s rörelsemarginal men den pressen tycks ha avtagit något. I det tredje kvartalet hölls i alla fall rörelsekostnaderna väl i schack och de ökade i en långsammare takt än intäkterna. Rörelsemarginalen stärktes från 16,7 procent i fjol till 18,0 procent.

Resultatet före skatt ökade med en miljard kronor jämfört med i fjol till 5 830 Mkr, vilket var drygt 7 procent bättre än snittprognosen i SME Direkts sammanställning av analytikerestimat inför rapporten. På sista raden ökade vinsten med 22 procent jämfört med i fjol.

Det fjärde kvartalet har inletts mer eller mindre i linje med förväntningarna. Försäljningen hittills under september är 8 procent högre än samma månad i fjol, som var en riktigt bra månad för H&M. Varulagret var vid utgången av det tredje kvartalet något högre än vad bolaget hade önskat, men lagrets sammansättning bedöms vara god inför höstsäsongen.

H&M väntas öka omsättningen i år med drygt 6 procent till 128,3 miljarder kronor. Bruttomarginalen spås enligt SME Direkt backa från fjolårets 59,5 till 59,1 procent. Snittprognosen för vinst per aktie är 10,37 kronor.

Under 2014 väntas omsättningen öka knappt 12 procent samtidigt som bruttomarginalen förbättras något till 59,4 procent. Vinsten per aktie stiger då till 11,93 kronor. Prognoserna för de närmaste årens utdelningar ger direktavkastningar på 3,3 respektive 3,6 procent.

På de liggande prognoserna värderas H&M till p/e 27,1 för innevarande år och till p/e 23,6 på nästa års prognos. Det är högt även för att vara H&M men estimaten för de närmaste åren lär komma upp en bit i ljuset av den oväntat goda lönsamheten i det tredje kvartalet.

Detaljhandel och Europaexponering har varit två heta trender på börsen under sensommaren och H&M-aktien har gjort ett ryck uppåt efter en ganska lång tids dvala. Förhoppningen är att den senaste tidens tecken på en stabilisering av Europakonjunkturen kommer att lugna konsumenter över hela kontinenten och få dom att lätta på plånböckerna i en högre grad än vad som varit fallet de senaste åren.

Effekten av en stärkt Europakonjunktur är förstås mycket svår att bedöma på förhand, men i förväntningarna på de kommande åren ligger relativt beskedliga tillväxttal på knappt 2 procent i de befintliga butikerna. Skulle aktiemarknaden dessutom ha visat sig tagit lite väl höjd för den bruttomarginalpress som plågat H&M de senaste åren finns goda förutsättningar för positiva överraskningar från H&M även framöver.

Vi behåller därför vår köprekommendation på H&M.

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Hennes & Mauritz B Köp 283,40 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -