Överdriven kursnedgång i Axis

  aktieanalys från börsveckan Det senaste halvårets börsfall har slagit hårt mot snabbväxande Axis uppskruvade värdering. Nu ser vi en chans att plocka in den forna kursraketen till ett rimligt pris.

Nätverksvideobolaget från Lund är en av Sveriges största exportsuccéer på senare år. 2006 var bolaget åttonde största leverantör globalt av videoövervakningsutrustning.

Axis grundades för mer än 20 år sedan och hörnstenen i bolaget har alltid varit nätverksanpassad hårdvara och tillhörande mjukvara. Numera består verksamheten huvudsakligen av nätverksvideoprodukter. Axis utvecklar och levererar system för digital videoövervakning. Med över en miljon enheter installerade är Axis klar marknadsledare med över 30 procent av marknaden för nätverkskameror. Den ursprungliga verksamheten med skrivarservrar, där Axis är ett känt namn, står numera för mindre än 10 procent av omsättningen och uppvisar marginell tillväxt på en mogen marknad.

Tillväxten inom nätverksvideo drivs av globalt ökad kameraövervakning samt ett teknikskifte från traditionella analoga kameror och system till digitala motsvarigheter. Marknaden förväntas växa med runt 40 procent årligen framöver. Den digitala tekniken är enklare, billigare och mer anpassningsbar vilket utökar övervakningsmöjligheterna. Nätverksbaserade system underlättar även användandet av speciell mjukvara för exempelvis identifiering av bilar, räkning av kunder, upptäckt av onormala beteendemönster samt larm kopplade till dessa funktioner. Utvecklingstakten är hög vilket driver på teknologiskiftet. Trots det används nätverksvideo endast i cirka tio procent av nyinstallerade videoövervakningssystemen. Potentialen är enorm vilket också kommer öka konkurrensen inom segmentet. Panasonic, Pelco, Bosch och Sony som dominerar marknaden för analog övervakning kommer på sikt bli aggressivare konkurrenter. Det finns också en möjlighet att någon konkurrent kommer med ett bud på Axis för att snabbt ta över ledartröjan inom nätverksvideo.

Med strax under 600 anställda fokuserar Axis på utveckling och försäljning genom försäljningskontor i 18 länder. I en högteknologisk bransch krävs det ständiga förbättringar av produktportföljen. Axis har som mål att satsa 15-20 procent av intäkterna på forskning och utveckling för att försvara sin marknadsledande position. All produktion är utlagd på kontraktstillverkare. Försäljning sker genom distributions- och återförsäljarkanaler i mer än 70 länder, ett nätverk som byggts upp under många år. Axis har ett partnerprogram med utbildning för återförsäljarna och bolaget hade vid årsskiftet över 14 000 partners som säljer till slutkund. Utöver det har Axis mer än 400 partners som utvecklar mjukvara för nätverksvideosystemen.  Slutkunderna finns bland annat inom handel, bank, industri och statlig verksamhet.

Förra veckans bokslut från Axis fick ett bryskt mottagande av marknaden. Det främsta orosmomentet var att 28 procents tillväxt var lägre än väntat för EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) som svarar för hälften av omsättningen på runt 1,7 miljarder kronor. Det ändrar dock inte det långsiktiga tillväxtscenariot, enskilda kvartal uppvisar högre svängningar och detta var troligtvis bara ett hack i kurvan. Americas (Nord- och Sydamerika) som står för 40 procent av omsättningen växte istället med 50 procent. Vd Ray Mauritsson bedömer att man utvecklat försäljningsarbetet mer i USA vilket gör att man tar marknadsandelar. Asien är den svaga regionen med låg försäljning och lägre andel nätverksvideosystem.

Säkerhetsmarknaden är generellt mindre konjunkturkänslig och Axis märker ingen försvagning på marknaden. Sjunkande nybyggnation ser dock Axis som en risk då det är lättare att sälja in ny teknik i nya byggnader än att byta ut gamla system.

Trots den senaste tidens kursfall har Axis varit en femdubblare på tre år. På en aktiekurs runt 106 kronor är börsvärdet 7,4 miljarder kronor. Hög tillväxt, 39 procent 2007, kombinerat med en bruttomarginal på 55 procent och en rörelsemarginal på 22 procent ska belönas med en hög värdering. Fokuseringen av verksamheten ger ett starkt kassaflöde och en slimmad balansräkning. Direktavkastningen är 4 procent, i den ingår dock en stor men återkommande extrautdelning. Framöver satsar bolaget på en tillväxt högre än marknaden framför att stärka marginalerna ytterligare. På lång sikt räknar bolaget också med att marginalerna sjunker som en konsekvens av tuffare konkurrens inom nätverksvideo. I år ligger p/e-talet på 21 men redan nästa år är det enligt våra prognoser nere på 16. Inte högt med tanke på tillväxten. Om man gissar att rörelsemarginalen långsiktigt kan hållas strax under 20 procent och att tillväxten kommande år blir 30 procent så finns det fortfarande en uppsida på över 50 procent.

Att Axis har en ledande ställning på en marknad som kommer att växa i hög takt många år framöver lockar. Kombinera det med en effektiv skalbar affärsmodell med låg konjunkturkänslighet så ser det riktigt intressant ut. Axis har tidigare handlats till skyhöga multiplar men nu ser vi en chans att plocka in aktien.

/Patrick Bergström

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Köp 111,75 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -