Fånga fågeln Fenix

Aktieanalys Fenix Outdoor har hamnat i skymundan bland börsens klädbolag. Men ett p/e tal på 12 för ett stabilt och växande företag får betraktas som klart billigt. 

Fenix Outdoor har visserligen inte varit riktigt illa ute men lönsamheten haltade betänkligt under ett par år, innan det åter vände upp under 2005. Detaljhandelsbolaget gjorde i fjol sitt bästa resultat någonsin. Omsättningen steg till 743 (656) Mkr och rörelseresultatet landade på 88 (72) Mkr. Även årets första kvartal såg bra ut, trots en mild vinter. För jämförbara butiker ökade omsättningen med 12 procent under första kvartalet.

Viktigt är att Fenix nu äntligen verkar ha fått ordning på detaljhandelskedjan Naturkompaniet som har varit en huvudvärk sedan det köptes för sex år sedan. Affärsområdet består av 23 butiker, varav fem är på franchisebasis. I Norge har man dock fått ge upp och stänga de två butikerna. Naturkompaniets omsättning, på knappt 210 Mkr, utgör en dryg fjärdedel av koncernens totala försäljning. I fjol slutade rörelseresultatet på 14,9 (-5,4), motsvarande en rörelsemarginal om 7,2 procent. Tanken med att äga egna butiker är att man vill komma närmare kunderna och få ett skyltfönster för produkterna. Affärsmodellen skiljer sig därmed en del från andra klädbolag som strävar mot att i princip bara syssla med design och utveckling av varumärket. Nu märks dock en trend i att även dessa, ofta yngre, varumärkesföretag öppnar egna så kallade flaggskeppsbutiker. Kanske är Fenix hårt kritiserade strategi inte så tokig ändå.

Fenix största och mest lönsamma affärsben är dock de egna varumärkena Fjällräven, Tierra, Primus och Hanwag. Det rör sig om allt från ryggsäckar och kläder, till gasolkök och kängor. Produkterna har de gemensamt att de ska vara slitstarka och väga så lite som möjligt. Hanwag är en tysk sko- och kängtillverkare som köptes 2004 och som har visat sig bli ett riktigt lyckokast. Hanwag växer med dubbelsiffriga tal och drygt en tredjedel av intäkterna (inom detta affärsområde) hämtas därigenom nu från Tyskland.

Koncernen har 270 anställda och huvudkontoret ligger i Örnsköldsvik. Produktionen sker både i egen regi samt genom externa leverantör, främst då i lågkostnadsländer i Fjärran Östern samt i Östeuropa. Fenix startades på 60-talet av Åke Nordin som sitter på 57 procent av aktierna och som idag är koncernchef, med vd under sig. Nordin har varit en aktiv köpare av Fenix-aktier det senaste halvåret.

För vinstmarginalen, som Fenix har valt att definiera som resultat före skatt, är målet att ligga på 10 procent. När det gäller tillväxten hoppas man nå minst 10 procent per år under de närmaste åren. Bolaget ligger på dessa mål i dagsläget och håller de fullt så blir aktien en vinnare. Men även om man är lite mer pessimistisk så ser friluftskoncernen ut att vara rätt försiktigt värderat. I år bör friluftsbolaget kunna omsätta åtminstone 820 Mkr och tjäna 5 kronor per aktie. Det ger ett p/e tal på 12. Nettoskulden ligger på 83 Mkr, rensat för utdelning om 1,75 kronor per aktie. Det är knappast dyrt för ett stabilt och välpositionerat bolag med starka varumärken i botten. Vi rekommenderar Köp på 3-6 månaders sikt.

 

Värdepapper Råd från Placera Kurs vid publicering Sedan publicering
Köp 72,00 -
Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -