Mättnadskänsla i Axfood

Aktieanalys från börsveckan Det tuffar på ungefär "som vanligt" för matvarubolaget Axfood. Det låter kanske trist men är en fördel för den konjunkturskeptiske.

I konkreta siffror innebär 2som vanligt" en rörelsemarginal på knappt 4 procent samt en tillväxt på ett par procent. Första kvartalet i år klarade dagligvarubolaget att växa med 1,8 procent och för helåret räknar ledningen med ett rörelseresultat i nivå med fjolåret.

Lågprisbutikerna under namnet Willys drar in huvuddelen av resultatet. Det betyder dock inte någon rakettillväxt. Willys står för ungefär hälften av försäljning och resultat. Det lokala butikskonceptet Willys Hemma slogs under fjolåret ihop med "gamla" Willys. I stort sett samtliga 149 Willysbutiker drivs av Axfood men ett fåtal sköts av fristående franchisetagare.

Sorgebarnet i Axfood är Hemköpskedjan. I franchisebutikerna (som är i knapp övervikt) ökar försäljningen något medan den minskar i de helägda butikerna. Tanken är att Hemköps 161 butiker ska erbjuda mer hälsosam mat, ett bredare sortiment och högre servicenivå. Målet är att Hemköps rörelsemarginal lyfts till 2,0 (1,3) procent under 2007.

Övriga delar av företaget utgörs av Axfood Närlivs samt Snabbgross, vilka vänder sig till exempelvis 7-elevenbutiker, bensinstationer och fristående matkedjor som Tempo och Handlar¿n. Totalt når Axfood ut i drygt 500 handlarägda butiker. Den egna grossisten Dagab sköter merparten av varuförsörjningen åt Axfood.

De egna märkesvarorna har vuxit från 4 procent av försäljningen till dagens cirka 20 procent. Vd Anders Strålman siktar på att en fjärdedel av koncernens försäljning under nästa ska komma från dessa varor. Det är dock viktigt att man inte låter det gå så långt att de knuffar ut starka varumärken som kunderna vill ha som basalternativ.

Butikerna säljer också så kallade specialvaror, alltså cd/dvd-skivor, husgeråd, leksaker med mera. Dessa utgör ungefär 5 procent av försäljningen, men den andelen tror man sig kunna öka de kommande åren. Axfood omsätter runt 29 miljarder kronor och är med en marknadsandel på drygt 15 procent marknadstrea efter dominanten ICA och Coop.

Konkurrensen är stenhård, inte minst nu när utländska aktörer har etablerat sig i Sverige. Prispressen på livsmedel har mildrats något på senare tid men på sikt får utrymmet för prishöjningar får ändå betraktas som begränsat.

De fina räntabilitetstalen skvallrar om att Axfood är ett välskött bolag. Sett till bolagets goda kassaflöden samt en inte allt för ansträngd skuldsättning kan man nog vänta sig en direktavkastningsnivå kring 6-7 procent framöver. Årets direktavkastning hamnade på 20 kronor per aktie, varav 8 kronor i extra utdelning. Och ytterligare kapital har återförts till aktieägarna via återköp. P/e-talet ligger på 17 på årets vinst respektive 16 för 2008. Det finns en viss chans att Axfood blir uppköpt, men sista ordet i den frågan har Antonia Ax:son Johnson som via bolag äger 45 procent av aktierna. Axfood har haft en stark utveckling det senaste året och det mesta är nog redan taget i aktien. Kvar som lockbete finns egentligen mest den höga direktavkastningen och en konjunkturstabil rörelse. Fast det är kanske inte fy skam.

Mer från förstasidan

Placeras senaste aktieanalyser

Aktieanalyser

Här hittar du Placeras alla aktieanalyser

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Olja - -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -