M.O.B.A Network AB
Bokslutskommuniké 2023 - Bästa kvartalet någonsin i en svårbedömd annonsmarknad (Cision)

2024-02-21 07:30

SAMMANFATTNING DELÅRSRAPPORT 4, 1 OKT – 31 DECEMBER 2023

FINANSIELLT - 1 OKT 2023 – 31 DEC 2023

• Nettoomsättningen uppgick till 82,1 MSEK (80,3 MSEK).
  • Justerad EBITDA uppgick till 17,7 MSEK (7,6 MSEK). *
  • EBITDA uppgick till 74,2 MSEK (7,6 MSEK).
  • Justerad EBIT uppgick till 14,4 MSEK (6,3 MSEK) **
  • EBIT uppgick till 34 MSEK (6,3 MSEK).
  • Resultat före skatt uppgick till 24,2 MSEK (6,8 MSEK).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital uppgick till 2,8 MSEK (4,3 MSEK).
  • Resultat per aktie uppgick under kvartalet till 0,8 SEK (0,2 SEK)

FINANSIELLT - 1 JAN 2023 – 31 DEC 2023

• Nettoomsättningen uppgick till 273,2 MSEK (289,8 MSEK)
  • Justerad EBITDA uppgick till 38,7 MSEK (32,1 MSEK). *
  • EBITDA uppgick till 89,8 MSEK (32,1 MSEK).
  • Justerad EBIT uppgick till 23 MSEK (27,3 MSEK) **
  • EBIT uppgick till 37,3 MSEK (27,3 MSEK).
  • Resultat före skatt uppgick till 11,7 MSEK (26,2 MSEK).
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapital uppgick till 7 MSEK (27,8 MSEK).
  • Resultat per aktie uppgick under perioden till 0,3 SEK (1,0 SEK)

* Justerad EBITDA utgörs av rörelseresultat före av- och nedskrivningar samt justerat för kostnader och intäkter av engångskaraktär.

** Justerad EBIT utgörs av rörelseresultatet justerat för nedskrivningar, kostnader samt intäkter av engångskaraktär.

VD HAR ORDET

BÄSTA KVARTALET NÅGONSIN I EN SVÅRBEDÖMD ANNONSMARKNAD

Fjärde kvartalet

Fjärde kvartalet blev årets finansiellt starkaste kvartal och uppvisade det bästa resultatet M.O.B.A. någonsin uppnått. Intäkterna uppgick till 82 MSEK (80) vilket innebär att intäkterna ökade med 2 procent jämfört med fjärde kvartalet 2022. Justerad EBITDA uppgick till 17,7 MSEK (7,6), vilket innebär en ökning på 133 procent. EBITDA ökningen mellan kvartal 3 och 4 i år uppgick till 56 procent. Justerad EBIT ökade med 130 procent till 14,4 MSEK (6,3).

Under kvartalet arbetade vi med att slutföra projekt som följde av vår strategiska översyn som inleddes under kvartal 3 2023. Översynen har gett förväntat positivt resultat i form av kostnadsbesparingar och kostnadssynergier. Ytterligare ett mål var att främja ökad trafik till community-sajter under 2024, vilket vi kommit långt med genom att anlita ledande experter på området parallellt med att vi inlett en rekrytering. Vi har arbetat med att implementera samarbetet med Mediacube avseende MCN-nätverket UFG och vi ser redan en positiv utveckling i form av att en ökad andel nya kanaler och kreatörer har anslutits. Övergången till Raptive, vår annonspartner för community-sajter, inleddes tidigare under 2023 med positiva effekter i form av ökade intäkter med högre lönsamhet. Som en följd av den positiva utvecklingen har vi utökat samarbetet med Raptive ytterligare under kvartalet..

Vi har vidareutvecklat appen Porofessor och de sajter som följde med i förvärvet av Wargraphs. Det har medfört att annonsytorna har fyllts bättre i Q4 än tidigare under året. Vi ser att appen fortsatt ökar i popularitet. Porofessor passerade milstolpen 12 miljoner nedladdningar under kvartalet och är därmed den mest nedladdade appen på plattformen Overwolf.

I samband med årsbokslutet har en nedskrivning av CriticalClick och LolWiz, samt justering av tilläggesköpeskilling för Wargraphs-förvärvet, påverkat resultat positivt efter skatt med 20 MSEK i fjärde kvartalet. Nedskrivningen är icke kassaflödespåverkande och av engångskaraktär och ingår inte i justerad EBITDA/EBIT. Bakgrunden till beslut om nedskrivning är den historisk svaga annonsmarknaden under 2023 samt ökad diskonteringsränta (WACC).

Helåret 2023

För helåret 2023 uppgick intäkterna till 273 MSEK (290) vilket innebär att intäkterna minskade med 6 procent jämfört med helåret 2023. Justerad EBITDA uppgick till 39 MSEK (32), vilket innebär en ökning på 20 procent jämfört med 2022. Året har präglats av en utmanande global makroekonomi som haft en negativ påverkan på annonsmarknaden.

I juni 2023 slutfördes koncernens hittills största och mest transformativa förvärv; Wargraphs. Bolaget har presterat bra gällande operativa KPI:er och är globalt marknadsledande i sin nisch, men annonsmarknaden och därtill annonsintäkterna har i det kortsiktiga perspektivet inte utvecklats fullt ut i linje med våra förväntningar. Vi har tillsammans med vår annons-partner, Overwolf, arbetat fram en ambitiös och detaljerad aktivitetsplan i syfte att lyfta intäkts- och resultatnivån väsentligt under 2024.

Under året har vi tagit fram de bästa sätten att utnyttja de stora synergieffekterna mellan Wargraphs och den operationella verksamheten i CriticalClick. Denna integrering har gått mycket bra och möjliggör nästa steg i integrationen; att bygga nya, lönsamma produkter som bygger vidare på på framgången med Porofessor. Vi har som målsättning att lansera minst två appar under 2024 varav den första, utvecklad för spelet Valorant, är redo för marknaden under mars/april 2024.

I övrigt har året präglats av effektivisering och nya partnerskap med Raptive och Mediacube som M.O.B.A. bedömer kommer ha långsiktig positiv påverkan på bolaget.

Svårbedömd annonsmarknad trots accelererande ökning av intäkter för community-sajter

Marknaden för annonser är fortsatt svårbedömd. Vi såg dock positiva signaler under fjärde kvartalet och ser fortsatt positiva signaler efter periodens utgång för våra community-sajter. För januari 2024 har intäkterna på community-sajter ökat med cirka 25 procent jämfört med föregående år. Raptive, vår strategiska annonspartner, har inlett 2024 mycket förtroendeingivande vilket bekräftar att vårt val att utveckla samarbetet stödjer vår tillväxt.

Under inledningen av Q1 2024 har flera community-sajter haft en stark trafikutveckling och arbetet med att stärka trafiken och engagemanget bland våra fans ytterligare är en mycket viktig anledning till att M.O.B.A. snabbt kan kapitalisera på en uppgång i annonsmarknaden. Det gäller även för Porofessor som har fortsatt starka användarsiffror trots att vår annons-partner Overwolf inte ännu presterar på förväntad nivå.

Vi kan konstatera att gaming-branschen har en fortsatt stark attraktionskraft med en köpstark målgrupp som annonsörer annars har svårt att nå och tidigare erfarenheter visar att när marknaden väl vänder uppåt går det undan. Vår långsiktiga bedömning av våra tillgångar är att de fortsatt är starka,uppskattas av våra fans samt fortsatt kan utvecklas framöver.

Strategisk översyn har gett resultat

Bolagets ledning och styrelse har genomfört en strategisk översyn vilket hittills resulterat i:

• Kostnadsbesparingar och synergier för mer än 5 MSEK.
  • Styrelsen har beslutat att stärka koncernledningen och rekrytering har inletts.
  • Bolaget har initierat en satsning på AI för att skalbart översätta innehåll på utvalda community-sajter till fler språk, vilket ger ökade intäkter på sikt.
  • Utveckling av en ny app för det populära spelet Valorant tillsammans med grundaren av Porofessor. Dessutom har vi fattat beslut om att utveckla och lansera ytterligare en app. Vi bedömer att detta kan addera en ny och växande intäktskälla från kvartal 2 2024.
  • Ökad satsning på trafikoptimering där en extern byrå anlitas samtidigt som vi inlett rekrytering av en centralt ansvarig för trafiken till alla våra community-sajter.
  • Byte av annonsnätverk till Raptive, vilket lett till ökad snittintäkt per visad annons. Flytten genomfördes fullt ut i början av 2024 och effekterna kommer att realiseras under året.
  • Implementering av ett djupgående strategiskt samarbete med Mediacube kring Union For Gamers ,, vilket lett till ökat intag av nya kreatörer och en väsentligt utökad direktförsäljningsstyrka av annonser. Samarbetet var fullt ut integrerat i slutet av 2023 och effekterna kommer successivt realiseras.

Vi har ett spännande år framför oss med stora möjligheter att och utmaningar, främst i form av en svårbedömd annonsmarknad. Vårt team är dedikerat att fortsätta bygga M.O.B.A. som ska förbli den ledande konsolidatorn inom gaming communities. Jag vill passa på att tacka koncernens medarbetare, företagsledning, styrelsen och alla aktieägare.

VD, Björn Mannerqvist 21 februari 2024

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN

Nedan presenteras väsentliga händelser under perioden 1 oktober – 31 december 2023 i korthet

• Framgångsrik start för koncernens partnerskap med MediaCube Worldwide Inc. Implementeringen av partnerskapet med Mediacube Worldwide Inc. har fortskridit enligt plan och gjorts under fjärde kvartalet och ökar intäktsmöjligheterna och tjänsteerbjudandet för Union For Gamers (UFG), det Youtube-nätverk som ägs och drivs av M.O.B.A. Network.

Integrationen av MCPay, Mediacubes finanstjänst, innebär större flexibilitet och bättre tjänster för UFG:s content creators, till exempel dagliga utbetalningar, förskottsbetalning och smidiga överföringar av medel till olika betalkort, konton och e-plånböcker. Det innebär en förbättrad finansiell upplevelse för kreatörer av innehåll inom UFG-nätverket. Efter lanseringen av partnerskapet har M.O.B.A. Network sett en ökning av antalet nya innehållsskapare globalt som ansluter sig till nätverket men full effekt kommer genereras under 2024. Dessa tillskott bidrar med sitt varierande innehåll, perspektiv och räckvidd till en breddning av UFG:s utbud.

Väsentliga händelser efter perioden 1 oktober – 31 december 2023

• Koncernen har tagit det strategiska beslutet att öka sina investeringar i projekt som rör app-utveckling och in-game annonsering som intäktsmodell. Beslutet är en följd av den starka tillväxten av in-game-appen Porofessor och en positiv marknadsutblick kommande år med stöd av externa marknadsanalyser.

Som tidigare kommunicerats utvecklar koncernen en ny in-game-app samt community för det omåttligt populära spelet Valorant utvecklat av Riot med planerad lansering och integrering i bolagets portfölj under första halvåret 2024. Ytterligare in-game-appar kommer att följa efter denna lansering.

• Det strategiska partnerskapet med Raptive gällande annonsförsäljning och ”ad tech” har implementerats på samtliga av M.O.B.A. Network’s communities.

Under kvartal 3 2023 skrevs ett nytt och kraftigt förbättrat annonsavtal med Raptive, en logisk utveckling mot bakgrund av ett framgångsrikt samarbete gällande dotterbolaget Magic Finds communities. Ett intensivt implementeringsarbete inleddes under hösten 2023 och stod klart i början av 2024.

Samarbetet med Raptive är i linje med M.O.B.A. Network’s vision om att accelerera den organiska tillväxten och samtidigt förbättra användarupplevelsen för våra intressenter genom banbrytande teknik och strategiska samarbeten.

• Styrelse och företagsledning beslutade 16 februari om icke kassaflödespåverkande nedskrivningar om SEK 37 miljoner i det fjärde kvartalet i enlighet med IFRS redovisningsstandard. Nedskrivningarna är icke kassaflödespåverkande och av engångskaraktär.

Som en följd av den historiskt svaga annonsmarknaden som uppvisats under 2023 i kombination med en ökad diskonteringsränta (WACC) har det bokförda värdet på kort sikt utmanats för Critical Click, en tillgång som förvärvades 2018. Därför har en icke kassaflödespåverkande nedskrivning gjorts med 27 MSEK. M.O.B.A. Network har fortsatt tilltro till de långsiktiga tillväxtutsikterna för tillgångarna i Critical Click, där inledningen av 2024 uppvisat organisk tillväxt. Nedskrivningen motsvarar 27 % av det totala bokförda beloppet för goodwill och andra immateriella rättigheter, hänförliga till förvärvet av Critical Click.

Bolaget har också beslutat att migrera LoLWiz till Porofessor appen på grund av att Porofessor är den ledande appen på marknaden och den produkt M.O.B.A. fortsättningsvis kommer att investera i, vilket gör att tillgången behöver skrivas av från balansräkningen med ett belopp som uppgår till 10 MSEK.

Bolaget har fastställt att ingen tilläggsköpeskilling kommer utbetalas för år 1 gällande förvärvet av Wargraphs S.A.S, vilket i enlighet med IFRS kommer bokföras som en övrig intäkt och påverkar resultatet positivt med 57 MSEK. Bolaget har fortsatt tilltro till de långsiktiga tillväxtutsikterna för tillgångarna i Wargraphs S.A.S. med en fortsatt stark tillströmning av antalet användare till Porofessor.

Totalt påverkar nedskrivningar och utebliven tilläggsköpeskilling EBIT positivt med 20 miljoner kronor och är icke kassaflödespåverkande och av engångskaraktär.

• Styrelsen föreslår att ingen utdelning lämnas för perioden januari 2023 – december 2023.

Webcast

M.O.B.A. Network presenterar en webcast gällande bokslutskommuniké 2023, webcasten offentligörs på M.O.B.A’s hemsida kl. 09.00 den 21 februari 2024. Se webcast via följande länk: ​​https://wearemoba.com/investor-relations/investor-information/presentations/

M.O.B.A. Network - I dag