Viaplay Group
Kv3 2023 kvartalsrapport januari-september (Cision)

2023-12-01 06:31

Koncernens organiska försäljningstillväxt 7% och 17% för Viaplay

Sammanfattning av tredje kvartalet

• 7% organisk försäljningstillväxt för koncernen med rapporterad nettoomsättning om 4 536 (3 972) Mkr.
  • 17% organisk försäljningstillväxt för Viaplay som nu står för 52% av nettoomsättningen.
  • Rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster uppgick till -321 (-171) Mkr.
  • Jämförelsestörande poster uppgick till -253 (0) Mkr och bestod främst av kostnader för omstruktureringsprogrammet.
  • Rapporterat rörelseresultat uppgick till -538 (-100) Mkr inklusive 36 (71) Mkr i resultat från intressebolag.
  • Periodens resultat uppgick till -693 (-86) Mkr, och resultat per aktie till -8,85 (-1,10) kr.
  • Omfattande plan för rekapitalisering av koncernen publicerad idag

Finansiellt sammandrag

Nio Nio
Kv3 Kv3 månader månader Helår
(Mkr) 2023 2022 2023 2022 2022
Nettoomsättning 4 536 3 972 13 664 11 021 15 691
Organisk försäljningstillväxt 7,4% 25,4% 17,3% 18,0% 19,7%
Rapporterad försäljningstillväxt 14,2% 30,0% 24,0% 21,0% 23,9%
Rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster -321 -171 -885 -88 -372
Resultat från intressebolag 36 71 48 200 275
Jämförelsestörande poster1) -253 0 -6 577 595 510
Rörelseresultat -538 -100 -7 413 707 413
Periodens resultat -693 -86 -6 867 573 323
Resultat per aktie före utspädning (kr) -8,85 -1,10 -87,78 7,33 4,13

1) Se sidan 22 i rapporten för Kv3 2023 för detaljer om jämförelsestörande poster.

Förklaring och avstämning av alternativa nyckeltal i denna rapport återfinns på sidorna 20-24 i rapporten för Kv3 2023.

Några ord från vår VD och Koncernchef

Vi har precis offentliggjort förslaget till en omfattande rekapitalisering av koncernen, i syfte att möta våra finansiella utmaningar och skapa förutsättningar för koncernens framtida utveckling. Detta är ett resultat av vår strategiska översyn av hela verksamheten och omfattande diskussioner med våra största aktieägare och långivare. Förslaget omfattar även omförhandlingar av våra kreditarrangemang samt en kapitalinjektion.

Vi har genomfört flertalet åtgärder sedan vi presenterade vår nya strategi och plan i samband med vår Kv2-rapport i juli. Målet har varit att förbättra vårt operativa resultat och stärka vår finansiella ställning. Åtgärderna har inkluderat införandet av vår nya landbaserade operativa modell och ett omfattande kostnadsbesparingsprogram, vilket dessvärre har resulterat i att vår personalstyrka har minskats med över 30%. Vi har omförhandlat avtal med våra partners för att lägga större vikt vid värde istället för volym och ingått nya kommersiella avtal med innehållsleverantörer för att förbättra avkastningen på våra investeringar. Dessa avtal har bland annat innefattat ett innovativt nytt strategiskt partnerskap med Formel 1 i Nederländerna, vilket säkerställer vår lönsamhet och adderar ytterligare värde för sportabonnenter och Formel 1-fans.

Vår kärnverksamhet i Norden, Nederländerna och Viaplay Select visar stabila nivåer för antal Viaplay abonnenter och ökade ARPU-nivåer, en avsevärt förbättrad innehållsmix samt ökad försäljning av innehåll till tredjepartsplattformar. När det kommer till målsättning för försäljning och resultat, ligger vi för dessa verksamheter väl i linje med vår uppdaterade guidning som presenterades i juli.

Våra icke-kärnverksamheter i Baltikum, Polen och Storbritannien har fortsatt att prestera sämre än väntat, men bättre än motsvarande period föregående år som ett resultat av de kostnadsbesparingar som genomförts. Vi förväntar oss att rapportera högre förluster för helåret än vad som tidigare guidats för på grund av en rad tidigare planerade kommersiella initiativ som vi inte har kunnat påbörja till följd av att vi nu lämnar dessa marknader. Vägen till lönsamhet för dessa verksamheter är varken tydlig eller realistisk, varför vi nu ingått ett avtal att sälja vår brittiska verksamhet, ett avtal som kräver regulatoriskt godkännande. Vi har även beslutat att lämna Baltikum och Polen sommaren 2025. De negativa kassaflödeseffekterna för att lämna dessa förlustgenererande marknader uppskattas till 2.2 miljarder kronor under de kommande åren. Vidare har vi ingått ett avtal att avyttra vår innehållsproduktionsverksamhet Paprika Studios, vilket kommer att stärka vårt nordiska fokus. Avyttringen kräver våra aktieägares godkännande.

Koncernens organiska försäljningstillväxt under Kv3 uppgick till 7% och drevs primärt av Viaplay, som organiskt ökade 17% och stod för 52% av koncernens nettoförsäljning. Vår Nordiska verksamhet uppvisade en organisk försäljningstillväxt på 3% där Viaplay, som stod för 43% av den totala nettoförsäljningen i Norden, hade en organisk försäljningstillväxt på 9%. Försäljningstillväxten för Viaplay visar en bra utveckling av ARPU på i stort sett samtliga marknader. Vi har fortsatt med vår översyn av abonnentbasen och satt tydliga avkastningskrav på våra marknadsinvesteringar. Vi har därför justerat vårt helårsmål avseende antalet abonnenter för att reflektera en mer stabil linje framöver, där vi prioriterar en mer korrekt prissättning och paketering av vårt mycket starka innehållsutbud.

Reklammarknaderna i Norden har fortsatt att vara under press i Kv3 och vår försäljning minskade organiskt med 10%, då försäljningstillväxten inom digital AVOD inte motverkade nedgången i försäljningen från linjär TV- och radioreklam. Vi arbetar med att öka vårt digitala annonslager och förväntar oss fortsatt tillväxt inom detta område till följd av att annonsörer i allt högre grad riktar sig mot digitala plattformar.

Den organiska försäljningstillväxten inom linjära abonnemangsintäkter och övrigt i Norden uppgick till 5%, vilket speglar tillväxt inom distributionsförsäljning, intäkter från vidarelicensiering av innehåll samt försäljning från vår Studio-verksamhet. Nära 90% av försäljningen representeras av distributionsförsäljning av våra linjära kanaler, och tillväxten reflekterar prisökningar och nya avtal med befintliga distributörer.

Koncernens rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster var, som förväntat, lägre än motsvarande period föregående år till följd av att vi fortsatt att rapportera omfattande förluster inom de internationella icke-kärnverksamheterna. Det nordiska resultatet påverkades negativt av den lägre reklamförsäljningen, den inbyggda kostnadsinflationen i innehållskostnader och fortsatta negativa valutaeffekter.

De jämförelsestörande poster som rapporteras i kvartalet härrör främst från omstruktureringsprogrammet och anpassningen av storleken på vår personalstyrka, vilket har varit nödvändigt för att anpassa verksamheten till vår nya strategi och plan och med hänsyn till koncernens och marknadens förutsättningar.

Vi fortsätter att påverkas av högre kostnader för tidigare åtaganden kopplat till originalinnehåll, inbyggd kostnadsinflation av sporträttigheter och ogynnsamma valutaeffekter. Våra förväntningar för helåret 2023 är oförändrade avseende vår försäljning men vi förväntar oss nu ett negativt rörelseresultat före intressebolag och jämförelsestörande poster på uppskattningsvis 1,0–1,15 miljarder kronor till följd av det svaga resultatet i våra internationella icke-kärnverksamheter. Våra förväntningar avseende försäljning och lönsamhet för vår kärnverksamhet är oförändrade avseende 2024, och så är även våra förväntningar att marginalerna därefter gradvis kommer att öka under efterföljande år mot det långsiktiga målet om tvåsiffrig rörelsemarginal.

Vi förstår den nuvarande situationen och ser framtidspotentialen hos vår verksamhet, våra produkter och vår personal. I dessa utmanande tider är det fantastiskt att se energin, entusiasmen och företagsamheten hos våra team. Vi har mycket att uppnå tillsammans, och den föreslagna rekapitaliseringen är nödvändig för att skapa förutsättningar för en mycket mer hållbar framtid, där vårt fokus och våra resurser riktas mot de marknader där vi kan konkurrera långsiktigt och där våra produkter är relevanta, populära och genererar god avkastning.

Jørgen Madsen Lindemann
VD och Koncernchef

Aktieägarinformation

Finansiell kalender 2023

Publicering av Kv4 och Bokslutskommuniké 13 februari 2024

Klicka här för den fullständiga rapporten

Kontakta oss:
press@viaplaygroup.com (eller: +46 73 699 1700)
investors@viaplaygroup.com (eller: +44 7768 440 414)

Information till redaktionen

Denna information är sådan information som Viaplay Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 december 2023 kl. 06:31 CET.

Viaplay Group AB (publ) är den internationella underhållningsleverantören. Vår streamingtjänst Viaplay finns på direkt-till-konsument-basis i alla nordiska och baltiska länder, Polen, Nederländerna, Storbritannien, USA och Kanada. Varje dag underhåller vi miljoner av kunder med vårt unika innehållserbjudande, vilket inkluderar hyllade Viaplay Series, Films och mer, samt en unik uppsättning av premium direktsänd sport. Dessutom blir Viaplays berättande tillgängligt till partners runt om i världen genom det innovativa brandade innehållskonceptet Viaplay Select. Från streaming till TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag, är vårt syfte att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Viaplay Group är noterat på Nasdaq Stockholm (‘VPLAY B’)

Denna delårsrapport innehåller uttalanden om bland annat Viaplay Groups finansiella ställning och resultat som är av framåtblickande karaktär. Sådana uttalanden baserar sig inte på historiska fakta utan representerar snarare Viaplay Groups framtida förväntningar. Viaplay Group anser att förväntningarna som återspeglas i dessa framåtblickande uttalanden grundar sig på rimliga antaganden. Trots det finns inneboende risker och osäkerheter i framåtblickande uttalanden, och ett antal viktiga faktorer skulle kunna leda till att de faktiska resultaten eller utfallen avviker väsentligt från vad som uttrycks i eventuella framåtblickande uttalanden. Sådana viktiga faktorer kan bland annat utgöras av Viaplay Groups marknadsställning, tillväxt i streaming-industrin samt effekterna av konkurrens och andra ekonomiska, affärsrelaterade, konkurrensmässiga och/eller regulatoriska faktorer som påverkar verksamheten i Viaplay Group, dess koncernbolag och streaming-industrin som helhet. Framåtblickande uttalanden gäller bara per det datum då de gjordes, och utöver vad som krävs enligt tillämplig lag, åtar sig Viaplay Group inte något ansvar för att uppdatera några av dessa uttalanden mot bakgrund av ny information eller framtida händelser.

Viaplay Group B - I dag