News55
Delårsrapport juli-september 2023 News55 AB (Cision)

2023-11-16 08:00

Januari-september 2023 i sammandrag

• Nettoomsättningen uppgick till 5,133 MSEK (7,795 MSEK)
  • Rörelseresultat före avskrivningar uppgick till -1,007 MSEK (-1,093 MSEK)
  • Resultat efter finansnetto uppgick till -1,528 MSEK (-2,327 MSEK)
  • Resultat per aktie uppgick till -0,14 SEK (-0,21 SEK)
  • News55 har under kvartalet genomfört 0 event (3)

Uppgifter inom parentes avser motsvarande period föregående år.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER PERIODEN

Inget att kommentera.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS SLUT

News55 och Dagens PS planerar att gå samman genom att News55 förvärvar samtliga aktier i Dagens PS (2023-11-16)

VD:s kommentar: ”Ett nytt mediehus skapas”

Det tredje kvartalet 2023 har varit ett utmanande men också ett historiskt kvartal för News55. Trots den extremt tuffa marknaden har vi lyckats minska våra förluster tack vare att vi har genomfört flera sparåtgärder. Men den intressantaste informationen för alla aktieägare är att vi har offentliggjort våra planer på att gå samman med Dagens PS. Det är ett stort steg mot vår vision att bli Sveriges ledande oberoende  mediehus för attraktiva målgrupper genom att släppa nyheten om vår planerade sammanslagning med Dagens PS.

Sammanslagningen med Dagens PS är ett strategiskt beslut som kommer att gynna alla våra intressenter. Genom att gå samman skapar vi en unik plattform som når ut till en stor och växande publik med intresse för nyheter, ekonomi, livsstil och karriär. Dagens PS har de senaste åren genomgått en betydande förändring vilket har resulterat i att deras trafik nästan har tiofaldigats. Jag är personligen mycket imponerad över denna transformation och med vilken professionalitet som den har genomförts. Tillsammans kommer vi att kunna erbjuda våra läsare ett brett och kvalitativt innehåll, samt våra annonsörer och samarbetspartners ett attraktivt och extremt effektivt erbjudande.

News55 och Dagens PS kommer att arbeta tätt tillsammans för att utnyttja varandras styrkor och kompetenser. Vi kommer att behålla våra respektive varumärken och redaktionella profiler, men samordna våra resurser och strategier för att skapa synergier och effektivitet.

Vi kommer också att utveckla nya affärsområden och tjänster som kompletterar vår kärnverksamhet, såsom Jobb55, som är en plattform för seniorer som vill fortsätta arbeta eller byta karriär. Jobb55 är nu uppe i över 500 jobbonärer nu och beräknas vara en lönsam verksamhet redan nästa år. Efter en lite långsam start intäktsmässigt har försäljningen under hösten börjat ta fart. Denna månad beräknas Jobb55 omsätta lite drygt 300 tkr, vilket är väldigt roligt.

Sammanslagningen med Dagens PS förväntas leda till betydande synergier samt ökade intäkter från flera källor. Detta kommer att skapa stort värde för våra aktieägare, som kommer att få del av det nya mediehusets potential och framgång. Vi är mycket glada och stolta över detta strategiska beslut, som vi tror kommer att bidra till vår långsiktiga tillväxt och konkurrenskraft. och att tillsammans skriva nästa kapitel i vår gemensamma historia.

Fredrik Lundberg, VD / Medgrundare

News55 - I dag