TRUECALLER
FORTSATTA SATSNINGAR TYNGER MARGINAL ÄVEN 2 KV - VD (Direkt)

2024-05-07 11:04

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Truecaller, som erbjuder en plattform för att verifiera kontakter och blockera oönskade samtal och meddelanden, kommer att fortsätta med de investeringar som bolaget började med under senare delen av det fjärde kvartalet 2023, och som påverkade marginalen under det första kvartalet 2024.

Det säger Alan Mamedi i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

"Det har visat sig vara bra investeringar. Samtidigt är vi lite i början av den fasen och vi kommer att fortsätta de investeringarna i det andra kvartalet, vilket kommer att påverka marginalen jämfört med föregående år", säger han.

Första kvartalets ebitda-marginal, som sjönk till 35,4 procent (38,8), kom emellertid in något högre än vad Truecallerledningen hade förväntat sig, enligt Alan Mamedi.

Vad ser ni för marginalutveckling andra kvartalet?

"Den kommer att vara lägre än föregående år", säger han och hänvisar till att ebita-marginalen var 46 procent andra kvartalet i fjol.

I sammanhanget uppger Truecallers ir-chef Andreas Frid att kostnaderna för de investeringar som bolaget gjort under det första kvartalet, och som har haft en marginalpåverkan, förväntas vara på en liknande nivå under det andra kvartalet.

Enligt Alan Mamedi var den generella utvecklingen under första kvartalet "ungefär som väntat".

"Vi tycker att det har varit ett jättebra kvartal för oss. Sedan går de finansiella siffrorna åt rätt håll. Aktiva användare har vuxit med närmare 40 miljoner jämfört med föregående år och våra återkommande intäkter ökade med 33 procent. Det är de här detaljerna som kommer att göra skillnad framöver", säger han.

Inga större förändringar i annonsmarknaden i Indien har noterats än och Truecaller räknar inte med att den marknaden kommer att visa någon större förändring under året.

"Det finns förhoppningar i marknaden om att det kommer att bli lite bättre senare under året, men vi har ställt in oss på en stabil marknad. De senaste fyra kvartalen har det varit ganska stabilt och det är viktigt", säger Alan Mamedi.

Truecaller flaggar för att timingeffekter, på grund av att den indiska cricketsäsongen (IPL) började tidigt i år, påverkade positivt under det första kvartalet.

Vad innebär det för Truecallers intäkter andra kvartalet?

"Utan att guida, den fördel vi har i dag jämfört med förra året är att vi har andra intäktskällor som växer snabbare. Jämför man annonsintäkterna andra kvartalet, mot i fjol, ska vi nog förvänta oss att de i alla fall på IPL-delen kommer att vara lägre", säger Alan Mamedi.

Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt


Truecaller B - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -