VITROLIFE
SER TIDSHORISONT PÅ 3-5 ÅR FÖR TILLVÄXTMÅL - FC (Direkt)

2024-04-18 09:51

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Fertilitetsbolaget Vitrolife ser framför sig ett tidsintervall på mellan 3 och 5 år vad gäller de långsiktiga finansiella mål som bolaget uppdaterade i december 2023.

"Vi har sagt att det är ett långsiktigt finansiellt mål som vi har och när man ser långsiktigt tänker vi tre till fem år", säger Vitrolifes finanschef Patrik Tolf till Nyhetsbyrån Direkt och tillägger att det "alltid kommer att gå upp och ned mellan olika kvartal".

Tillväxtmålet innebär att Vitrolife ska ha en årlig organisk tillväxt på över 10 procent. För det första kvartalet visade försäljningen en oförändrad tillväxt i lokala valutor.

Tillväxtmålet tar sin utgångspunkt i den underliggande tillväxten av IVF-cykler på 5 till 7 procent årligen.

"Tittar vi på våra ambitioner vill vi naturligtvis fortsätta växa mer än underliggande marknad. Den underliggande tillväxten finns där och det är de drivkrafterna vi behöver fortsätta leverera på, vilket vi historiskt sett har gjort. Sedan har vi haft det lite motigare, framför allt under det här kvartalet, då vi ser jämförelsestörande aktivitet. Genetiska testerna har haft lite motvind framför allt i USA under det här kvartalet", säger Patrik Tolf.

Affärsområdet Genetics består efter en omläggning numera även av Genomic kits, som tidigare låg inom affärsområdet Consumables. Finanschefen beskriver de tuffa jämförelsesiffror som Vitrolife nu möter.

"Det var ett starkt första halvår för våra Genomic kits så den kommer att vara tuff att möta även under andra kvartalet och i Genetics hade vi ett väldigt starkt första kvartal förra året. Den kommer att se lite bättre ut under resterande delen av året är vår tanke", säger Patrik Tolf.

Klart bäst tillväxt i det första kvartalet 2024 visade regionen Apac med en tillväxt på 19 procent i lokala valutor till 283 miljoner kronor.

"I Apac växer vi över hela produktlinjen. Framför allt växer vi med våra Consumables produkter. Vi växer väldigt starkt med Technologies och i Kina och nu även i övriga Sydostasien. Det är ett antal starka marknader", säger Vitolifes finanschef.

Allra bäst tillväxt i Apac bidrog Kina med.

Vitrolifes marknadsregioner är relativt jämnstora sett till del av koncernens totala omsättning. Med en omsättning på 310 miljoner kronor utgjorde regionen EMEA nästan 37 procent i det första kvartalet. Americas med omsättning på 248 miljoner kronor svarade för 29 procent medan APAC med en omsättning på 283 miljoner kronor svarade för närapå 34 procent av koncernens omsättning.

I den inledande handeln efter rapportsläppet hade Vitrolife tappat drygt 2 procent på torsdagen.

Magnus Bernet +46 8 5191 7953

Nyhetsbyrån Direkt


Vitrolife - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -