På Placera och Avanza använder vi cookies för att säkerställa funktionalitet, personalisera innehåll och annonser och för att analysera hur sajten används. Genom att godkänna accepterar du att cookies används. Läs mer och hantera inställningar

NIKOLA
HOTAR STÄMMA BLOOMBERG EFTER ARTIKEL OM VD-LÖGN (Direkt)

2020-06-18 14:17

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Vätgaslastbilsutvecklaren Nikola hotar nyhetsbyrån Bloomberg med stämning efter onsdagens uppmärksammade artikel om att vd Trevor Milton ska ha ljugit under en presentation av bolagets lastbil under 2016.

Nikolas lastbilar gick inte att köra för tre och ett halvt år sedan, vilket Trevor Milton hävdade vid en presentation. Enligt Bloomberg News-artikeln har flera källor i organisationen bekräftat att det inte ens fanns bränsleceller, motor eller växellåda i den lastbil som lanserades från scenen.

"Jag ser fram emot att stämma honom och hans redaktör. Det här kommer få tjäna som ett varnande exempel för alla skjutjärnsjournalister som Ed Milton (reportern bakom artikeln reds anm). Tro mig, den här artikeln var illvilligt förutbestämd och uppsåtlig", skriver Trevor Milton på Twitter.

När Trevor Milton i reportaget konfronteras med uppgifterna så bekräftar han faktumet i sig. Lastbilen var av säkerhetsskäl enbart ett skal, sade Trevor Milton.

"Det fanns ingen bränslecell i lastbilen, vilket vi heller aldrig hävdat", citeras han.

Men det var inga överdrifter sak - det fanns en fungerande lastbil, menar han.

Bloombergartikeln går också vidare i sitt resonemang och sår tvivel runt de 10.000 förhandsbeställningar som gjorts av Nikolas första lastbil. Enligt tidigare uttalanden från Trevor Milton skulle serieproduktionen sättas igång 2020, men det ser ut att dröja till åtminstone 2021 innan bolaget har omsättning.

Det vätgasdrivna lastbilsbolaget och dess karismatiske vd, som ofta jämförts med Tesla och dess vd Elon Musk, hoppas på att kunna revolutionera lastbilsbranschen med bränsleceller - batterier som tankas med elektroner från vätgasmolekyler och som lämpar sig bättre för tung transport än nutida batterier.

Tekniken utvecklas av bland andra svenska börssuccén Powercell och komponenttillverkare som Cell Impact och Impact Coatings.

Nikola gick nyligen till börsen med buller och bång och kursen dubblades snabbt. Kritiker var inte sena att skynda till och breda ut sina tvivel kring bolaget, som alltså ännu inte har varken serietillverkning eller omsättning men ändå värderats upp till ett börsvärde som kort efter notering stack över självaste Ford Motors. Aktien backade med flera procent på onsdagens nyhet men stängde ändå på plus.

"Han faktagranskade inte den felaktiga information han fått, han intervjuade inte publiken, ingenjörerna som jobbar här och han rapporterade avsiktligen inte sanningen från min intervju i morse. Du kan ljuga, men du kommer inte komma undan utan att ställas till ansvar", skriver Trevor Milton på Twitter.

Nikolas aktie sjönk med ungefär 2 procent i torsdagens förhandel.

Joakim Rönning +46 8 5191 7930

Nyhetsbyrån Direkt


PowerCell Sweden - I dag

{point.key}

Cell Impact - I dag

{point.key}

Impact Coatings - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -