ADDTECH
MARIN TILLVÄXTOMRÅDE TROTS WÄRTSILÄ-VARNING - VD (Direkt)

2019-09-20 11:49

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Teknikhandelskoncernen Addtech, som under de sensaste kvartalen uppvisat en rekordhög organisk tillväxt, upprepar sitt tidigare budskap om att vissa konjunkturkänsliga segment upplever en avtagande medvind. Någon acceleration av denna trend under hösten ser bolaget dock inte.

"Vi märker en avtagande tillväxt på vissa håll, men vi har också flera tillväxtområden som inte är särskilt konjunkturkänsliga. Läget är ungefär detsamma som vid senaste kvartalsrapporten", säger vd Niklas Stenberg till Nyhetsbyrån Direkt.

Oavsett konjunkturläge drar bolaget nytta av långsiktiga trender som ökad elektrifiering, digitalisering och större fokus på hållbarhetsfrågor, menar Niklas Stenberg, som nu innehaft vd-posten i drygt ett år.

Finländska Wärtsilä, en viktig kund för Addtech inom tillväxtsegmentet marin, vinstvarnade tidigare i veckan med hänvisning bland annat till en överraskande svag orderingång. Det innebär dock inte nödvändigtvis någon större katastrof för Addtechs del.

"I en tillväxtmarknad som den för scrubbers (utrustning för rening av bland annat fartygsavgaser) kan det komma nya aktörer som tar marknadsandelar, till exempel från Kina. Att en enskild aktör möter utmaningar innebär därför inte nödvändigtvis att marknaden viker", säger Niklas Stenberg.

Han fortsätter:

"Med det sagt, så har det varit något av en stilleståndsperiod i segmentet. Antingen tar marknaden fart igen, eller så planar det ut på en hyfsat hög nivå. Men vi ser segmentet som ett tillväxtområde på längre sikt."

Sedan Niklas Stenberg tog över vd-posten har en stor del av Addtechs ledning bytts ut, dock utan att några utrensningar skett. En affärsområdeschef ville ha andra uppgifter, samtidigt som Niklas Stenbergs AO-post blev ledig och ett nytt affärsområde skapades.

"De flesta i ledningen har arbetat i bolaget 15-20 år, eller mer", konstaterar vd:n.

I framtidsplanerna ligger - utöver "det vanliga gnetandet med att göra allt lite bättre" - att fortsätta internationaliseringen och att öka andelen egna produkter och tjänster.

På tio år har Sveriges andel av försäljningen minskat från 45 procent till 30 procent, medan såväl "Europa" som Norge ökat väsentligt.

"Vi har gått från att ha varit en nordisk spelare till att ha en stor andel utanför Norden. Centraleuropa är i fokus för förvärv, men vi har också följt med våra kunder till USA och Kina", säger Niklas Stenberg.

Andelen egna produkter och tjänster uppgår för närvarande till omkring 65 procent, och en ökning är att vänta även om bolaget också betonar vikten av handelsprodukter.

"I takt med tekniksskiften och att vi kommer allt djupare in hos våra kunder ökar kraven på vad vi erbjuder, och därmed på våra egna produkter", säger Addtechchefen, som säger sig vara övertygad om att trenden fortsätter, dock utan att ha ett specifikt mål för andelarna.

I Addtechs affärsidé ligger också att växa genom förvärv. Sedan 2010 har ett 90-tal bolag köpts, med räkenskapsåret 2018/2019 som något av ett rekordår med 14 affärer. Niklas Stenberg betonar vikten av att ständigt leta potentiella förvärvsobjekt.

"Av 100 bolag vi tittar på är kanske tio intressanta att gå vidare med - varav ett leder till avslut", säger han.

En viktig del i processen är att utnyttja nätverket av över 130 bolag för att att hitta intressanta kandidater. Upskattningsvis 80 procent av de bolag som köps har introducerats via redan befintliga dotterbolag, men inkommande samtal förekommer också på reguljär bas.

"Vi har ingen brist på förvärvskandidater", summerar Niklas Stenberg möjligheterna.

Kriterierna på en bra kandidat är liksom tidigare att de ska vara nischbolag med ledande marknadsposition, ha en entreprenöriell ledning, god lönsamhets- och tillväxtpotential, samt ha en kultur som passar in i Addtech.

"De få gånger ett förvärv blir misslyckat beror det på att kulturerna inte går ihop", säger Addtechs vd och betonar vikten av att ytterligare skärpa noggrannheten i förvärsprocessen.

Addtech knoppade 2016 av sitt affärsområde Life Science under namnet Addlife, vars aktiekurs sedan dess stigit från omkring 100 kronor till som högst 307 kronor. Därefter har affärsområdet Automation skapats.

Kan ni komma att knoppa av ytterligare något affärsområde?

"I dagsläget har vi inga sådana planer eller tankar. Addlife var något av en naturlig avknoppning, då det skilde sig från övriga verksamheter på flera sätt. Med det sagt, kan vi inte säga att det aldrig kommer att hända igen", säger Niklas Stenberg.

Graf: Addtech kursutveckling 3 år

Källa: Infront

Michael Bernander +46 8 5191 7917

Nyhetsbyrån Direkt


Addtech B - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -