SNUS
NORDIC SNUS VOLYMER +5,1% 2KV,TOTALMARKNAD SVERIGE +2,8% (Direkt)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Nordic Snus, som ägs av Japan Tobacco International, ökade sin snusförsäljning i Sverige med 5,1 procent i det andra kvartalet räknat i volym. Den totala svenska snusmarknaden steg samtidigt med 2,8 procent.
Nordic Snus ökning drevs bland annat av LD Stark portion men även av den breda produktportföljen under LD-paraplyet, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
Nordic Snus anger även hur konkurrerande snusvarumärken utvecklats under det andra kvartalet. Bland annat minskade Swedish Match General, mätt i volym, med drygt 5 procent, medan Göteborgs Rapé ökade med närmare 6 procent.
All White-segmentet uppges ha haft en fortsatt hög tillväxttakt. Under perioden växte All White-segmentet från 3,3 procent i det första kvartalet till 4,2 procents marknadsandel i det andra kvartalet.
Mats Torgander +46 8 5191 7915
Nyhetsbyrån Direkt