LOOMIS
SKA NÅ 5.000 INSTALLATIONER SAFEPOINT USA 2019 - VD (Direkt)

2019-04-25 20:17

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Loomis kontanthanteringssystem Safepoint kom upp i 1.250 installationer i USA under årets första kvartal. För helåret 2019 är bedömningen att nå 5.000 installationer.

Det säger vd Patrik Andersson till Nyhetsbyrån Direkt efter att kontanthanteringsbolaget släppt sin delårsrapport på torsdagskvällen.

Antalet installerade system under helåret 2018 blev 4.200, att jämföra med 3.700 installerade 2017.

Försäljningstillväxten för Safepoint i USA i det första kvartalet blev 14 procent. Fjolårets fjärde kvartal var försäljningstillväxten 17 procent.

"Vi har en installerad bas på över 28.000 Safepoint så att växa 14 procent från den basen är fantastiskt bra", kommenterar vd:n.

Att komma upp i 5.000 installationer i år skulle vara i linje med Loomis långsiktiga målsättning att nå en installationstakt om 10.000 Safepoints per år i USA mot slutet av strategiperioden 2018-2021.

Vid sidan av Safepoint har Loomis nyligen lanserat en ny kontanthanteringsprodukt i USA - Titan R - ett system för att återanvända kontanter i en butik där den potentiella kundgruppen främst består av de större amerikanska detaljhandelskedjorna.

Hur går det?

"Vi har börjat komma ut på mässor och utställningar och vi har ett antal piloter ute. Ofta är det så i USA att de kör ett antal piloter för att se hur det fungerar. Vi tycker det har varit ganska bra efterfrågan och vi har ganska stora förhoppningar. Men vi har inga tal att avslöja ännu", säger Patrik Andersson.

Hur är intresset för Titan R jämfört med när Safepoint var i lanseringsfasen?

"Teknikintresset generellt från detaljhandlarna, att hitta mer tekniktunga lösningar för att spara pengar, är större nu. Intresset är väldigt stort. Större än när Safepoint lanserades", säger vd:n.

Patrik Andersson påminner samtidigt om att marknaden för Titan R är väsentligt mindre än marknaden för Safepoint där Loomis har talat om en potential i USA på 400.000 system.

Loomis organiska försäljningstillväxt i USA blev 2 procent i det första kvartalet, klart under de 6 procent analytikerna hade räknat med, enligt Infront Data. Färre antal arbetsdagar och omstruktureringsprogrammet avseende den internationella verksamheten inom segmentet hade en negativ påverkan på tillväxten.

Vilken organisk tillväxt hade ni haft i det första kvartalet utan dessa faktorer?

"Vi hade varit strax under 5 procent. Men det har tagit ganska mycket managementkapacitettid att omstrukturera den internationella businessen och det är några arbetsdagar färre", säger Patrik Andersson.

I sammanhanget upprepar vd:n målet att den organiska tillväxten i USA ska ligga på mellan 5-10 procent under strategiperioden 2018-2021. Någon bedömning för just 2019 vill han inte göra.

Syftet med USA-programmet är att kunna öka rörelsemarginalen genom att vara mer selektiv avseende kundportföljen. Rörelsemarginalen i USA steg till 13,9 procent i kvartalet, upp från 13,5 procent motsvarande period i fjol. Den främsta förklaringen till marginalökningen var enligt Loomis just positiva effekter av omstruktureringsprogrammet.

"Vi ser lite effekt redan i det första kvartalet, men framför allt framöver kommer vi se en positiv effekt av det här. Vi är i början av programmet", säger Patrik Andersson.

Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt


Loomis - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -