NOBINA
STORLEKEN PÅ AVSKRIVNINGAR FÖRVÄRV VAR VÄNTADE - VD (Direkt)

2019-04-05 10:52

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Ett bra helår och ett fjärde kvartal som var resultatmässigt något sämre än föregående år - men i enlighet med bolagets egna förväntningar.

Så sammanfattar Nobinas vd Magnus Rosén innehållet i bokslutskommunikén som presenterades på fredagsmorgonen.

Resultatet i det fjärde kvartalet tyngdes av kalendereffekter under julhelgerna men också av kostnader på 22 miljoner i form av förvärvsrelaterade kostnader och avskrivningar kopplade till förvärven av danska De Blaa Omnibussar och Samtrans i Sverige.

Storleken på avskrivningarna är dock inget som oroar vd:n.

"Nej det var enligt förväntan. Vi hade även lite integrationskostnader för förvärven under kvartalet, däremot så är vi väldigt nöjda med tillväxten på 13,7 procent under kvartalet", säger Magnus Rosén till Nyhetsbyrån Direkt.

Tillväxten i det fjärde kvartalet knuffade upp helårets tillväxt till 11 procent, något som sätter press inför kommande år, då bolagets nya finansiella mål - att tillväxten ska uppgå till 5 procent - baseras på det nyligen avslutad 2018/2019 som basår.

"Vi kommer att få kämpa för att nå 5 procent, och vi kommer inte att nå det i år (2019/2020), men långsiktigt så ska vi klara det", säger Magnus Rosén.

Samtidigt menar han att det finns en risk med att spänna tillväxtbågen allt för hårt.

"Vi får inte bli för ivriga att växa, vi växer ändå. Ett kontraktsbolag som vårt riskerar alltid att räkna bort sig på något avtal och då får man ju leva med det avtalet i tio år",

För det kommande året är det ovanligt mycket bussar ute på anbud i de nordiska marknaderna, något som beror på tillfälligheter då det är förhållandevis många avtal som löper ut det kommande året.

"Över 3.100 bussar ligger på anbud, varav vi bara försvarar 200 kontrakt själva, så vi har egentligen alla möjligheter. Totalt sett finns det mycket ute att räkna på", säger Magnus Rosen och konstaterar att det kan bli ett "spännande år".

Utvecklingen drivs också av urbaniseringen som ökar kapacitetskraven i storstäderna, men också av utvecklingen mot fler eldrivna bussar, som för Nobinas del ofta innebär tillägg till befintliga avtal, och förutom den uppenbara hållbarhetsaspekten så finns det även en lönsamhetsaspekt för Nobina.

"Ett batteri är ju mindre komplext än vad en förbränningsmotor är. Vi får lite omställning i verkstäder och så vidare, men vi ser över lång tid att det är positivt för vår del", säger Magnus Rosén.

Under det gångna räkenskapsåret har bolaget genomfört ett antal förvärv och vd:n ser fortsatta förvärv som en möjlig tillväxtmotor. Dels genom att köpa bolag som ger ett extra ben att stå på, som med Samtrans i Sverige, men även i de övriga nordiska länderna där bolaget har en avsevärt mycket lägre marknadsandel jämfört med hemmamarknaden Sverige.

"Vi har en förvärvsstrategi, men sedan vill vi klara av att integrera de företag vi köper och det beror givetvis också på vad som finns tillgängligt", säger han och fortsätter:

"Möjligheterna för tilläggsförvärv är större i de övriga nordiska länderna, i Sverige är det väl framförallt den typ av extra trafik som Samtrans utgjorde", säger Magnus Rosén till Direkt.



Nobina - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
3-mån stibor - -
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
- -
Guld - -
Silver - -
Koppar - -