IPO
ADVERTY SATSAR PÅ ANNONSTEKNIK FÖR AR, VR OCH MOBILT - VD (Direkt)

2018-10-16 11:02

STOCKHOLM (Direkt) Annonsteknikföretaget Adverty skapar nya sätt att annonsera i virtuell verklighet (VR) och förstärkt verklighet (AR) samt på mobiltelefoner och surfplattor, där man går ifrån påträngande och störande annonser till en värld där konsumenten och reklambudskapet "istället samspelar sömlöst".

Det säger Advertys vd Niklas Bakos i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt inför bolagets listning på First North som föregås av en nyemission på 20 miljoner kronor.

Han berättar även om den patentsökta teknik som bolaget bygger som ska lösa det stora problem som branschen för digital annonsering har i dag, nämligen hur man kan avgöra när en annons faktiskt blir sedd.

Vilka kunder siktar ni på att ha?

"Vi möjliggör våra annonser genom tredjepartsspel- och

applikationer i VR, AR och mobilt, där utgivarna tjänar pengar på att visa annonser i sina alster. Intäkterna kommer från våra kunder på andra sidan, det vill säga annonsörerna, och dessa kan vara varumärket direkt, exempelvis Coca-Cola, men också varumärkets mediebyrå, apputvecklare som själva vill annonsera eller programmatiska handelsplatser där digitala annonser och annonsplatser för närvarande handlas per automatik."

Foto: VR-annonsering med Coca-Cola. Bildkälla: Adverty

"If you´re good at something - never do it for free", säger Jokern i en känd Batman-film. Ni uppger att ni har hanterat över 10 miljoner annonser gratis - varför?

"Nästan alla dessa har använts för att testa plattformens skalbarhet och funktionalitet skarpt på marknaden i ett icke-kommersiellt syfte där vi också har sett möjligheten att kunna bruka detta i marknadsföringssyfte mot utvecklare."

Vad ska ni göra med emissionspengarna?

"Vi är nu i ett skede där våra plattformar för VR, AR och mobilt ska ut kommersiellt på den globala marknaden. Det är framförallt till detta som emissionspengarna ska gå. Vår mobila plattform lanseras på en marknad som redan nu är stor och mogen, samtidigt som VR och AR fortfarande ligger ett par år bort innan massmarknad. Tekniken rullar dock på snabbare än vad många tror."

AR-tekniken anses inte ha slagit igenom lika snabbt som vissa i branschen hade förväntat sig. Hur stor är risken att ni är för tidigt ute med er affärsmodell och teknik?

"Det finns en risk att marknaden för VR och AR tar aningen längre tid att växa till sig än man tror, men vi känner oss rätt lugna med detta trots allt eftersom vi även har en plattform för vanliga mobiltelefoner och surfplattor som vi kan generera intäkter med i en redan mogen global bransch."

Vad har ni för förväntningar på när plattformarna ska gå live 2019? När hoppas ni att intäkterna ska börja komma?

"Vi räknar med intäkter genom alla tre plattformar AR, VR och mobilt under 2019, med stora förhoppningar om att AR på riktigt börjar nå ut till konsumenten samt att vår plattform för mobilspel får en rejäl start med stor räckvidd."

Ni har som mål att nå lönsamhet under tredje kvartalet 2019. Vilka är de största utmaningarna för att lyckas med det?

"Den största utmaningen i närtid är att lansera vår mobila plattform och att under de kommande månaderna därefter kunna leverera flertalet annonsörer till mobilspel med stor spridning. Där har vi definitivt ett par intressanta affärer på gång."

Att utveckla ett AR-spel tar ju viss tid. Hur ser era tidsplaner ut i det perspektivet?

"Vår AR-plattform är redo och vi tror att det kommer en våg av AR-innehåll under 2019, som utvecklare har suttit med under hela 2018."

Foto: Annonsering i kommande VR-spel. Bildkälla: Adverty

Hur många anställda och konsulter har ni och hur ser anställningsplanerna ut?

"Vi är sju personer i Stockholm, en säljchef i London och ett tekniskt team på åtta personer i Lviv i Ukraina. Under 2019 kommer vi att anställa inom både teknik och sälj, framförallt i Stockholm. Planer finns även på att öppna upp i New York inom kort."

Hur ser ni på konkurrensen? Hur skiljer ni er från andra digitala och virtuella marknadsföringslösningar?

"Det finns viss konkurrens runtom i världen, som i USA, England och Israel, men det är många som fokuserar på antingen 360-video eller det vi kallar för Snapchat-annonser, alltså ansiktsmasker via AR och mobilens framåtriktade kamera. Det är inte riktigt det vi gör på Adverty. Vi bygger ett annonsnätverk där vi kontrollerar både annonsen och annonsytan och kan göra detta genom olika typer av annonsformat."

Adverty utvecklar flera algoritmer, bland annat för att öka förståelsen kring när en annons har blivit uppmärksammad. Algoritmen Brain Impression läser av synfältet och bedömer hur användare ser sponsrat innehåll.

Hur vet ni vad folk tittar på när de går runt i en VR/AR-miljö? Krävs det mätning av ögonrörelser (eye-tracking)?

"Eye-tracking kommer att möjliggöra för extra funktionalitet i vår plattform, men tekniken vi har tagit fram är mer riktad mot samspelet mellan människans öga och hjärna, det vill säga hur och när man egentligen uppfattar det man ser. Trots att människan ofta riktar blicken mot eller stirrar på föremål, upptas mycket mer än så av det som visas i ens synfält. Här tittar vi på detaljer såsom var i synfältet annonsen befinner sig, infallsvinklar och ytor, ljussättning i rummet, ifall andra föremål står i vägen - allt detta flera gånger per sekund, för att i slutändan kunna avgöra när konsumenten har sett annonsen."

Är ni beroende av egenutvecklade lösningar eller kan ni använda andras tekniker såsom eye-tracking som kanske blir mer standard?

"Vi är tidigt ute på nya plattformar som kan ersätta dagens befintliga media. Här finns det idag inga standarder för hur annonsering bör och ska gå till. Därför blir det extra intressant att utveckla exempelvis Brain Impression och kunna använda sig av vår teknik för att driva branschen framåt. Eye-tracking i all ära - eye-tracking löser inte hela ekvationen."

Hur undviker ni att dra på er alltför stora utvecklingskostnader? Jobbar ni med partnerskap? Finns det teknologier som andra har utvecklat som ni kan dra nytta av?

"Vi har framförallt byggt en otroligt skalbar plattform, vilken gör att våra utvecklingsteam inte behöver bli alltför stora. Samtidigt är vi först ut i världen med att kunna leverera en plattform för VR och AR som är kompatibel med programmatiska standarder enligt Open RTB och IAB, vilket innebär att vi kan plugga in plattformen på stora existerande handelsplatser för automatiserad annonshandel."

Foto: Konceptbild kring annonsering med mätbar kampanjdata. Bildkälla: Adverty

Hur hanterar ni alla regelkrav kring datahantering? Kommer konsumenter att vilja dela med sig av den information som krävs för att er teknik ska fungera?

"Vi följer de nya lagarna kring GDPR samt branschens alla regler kring säkerhet. Den framtida teknik som vi utvecklar kommer självklart att få dessa regelverk att titta på hur man behöver anpassa befintliga lagar med kommande möjligheter och lösningar och där hoppas vi att få kunna vara med och påverka, till det positiva för alla parter inklusive konsumenten."

Teckningsperioden i nyemissionen på 20,3 miljoner kronor pågår till tisdagen den 16 oktober. Teckningskursen uppgår till 7:50 kronor per aktie, innebärande en värdering av bolaget på 79,8 miljoner kronor före kapitaltillskottet.

I prospektet finns inga teckningsförbindelser eller garanter angivna. Det finns en övertilldelningsoption på 3 miljoner kronor.

Ett antal investerare motsvarande cirka 74 procent av antalet utestående aktier innan emissionen har avtalat om så kallad lock-up som innebär att de inte får sälja aktier under en tolvmånadersperiod. Undantag från sådana avtal kan i vissa fall medges.

Första beräknade handelsdag för Adverty-aktien på Nasdaq First North är torsdagen den 25 oktober.

Johan Lind +46 8 5191 7954

Nyhetsbyrån Direkt


Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -