KAPPAHL
CLICK & COLLECT-SATSNING GER MERFÖRSÄLJNING - VD (Direkt)

2018-03-23 09:52

STOCKHOLM (Direkt) Kappahl satsar mer på click & collect än på fria postleveranser. Dels tenderar de kunder som hämtar sina onlineköp i butikerna att handla mer, dels ryggar bolaget för de kostnader som fria leveranser innebär.

Det säger Kappahls vd Danny Feltmann till Nyhetsbyrån Direkt.

I fredagens rapport nämnde Kappahl för första gången hur onlineförsäljningen utvecklas. Under det andra kvartalet ökade e-handelsförsäljningen med 30-40 procent, samma tillväxt bolaget haft det senaste året, hette det i rapporten.

Hur stor del av försäljningen som är e-handel avslöjas dock inte.

"Vi tycker att det är viktigt för marknaden att förstå att det händer en del. Vi startade e-handel i Sverige 2011 och som sista land startade vi online i Polen 2015. Men vi har kommit i gång relativt sent jämfört med många konkurrenter. Vi måste ligga på den här ökningstakten med tanke på den omställning som sker i marknaden", säger Danny Feltmann.

Enligt vd:n använder minst 60 procent av Kappahls onlinekunder click & collect, det vill säga de handlar online men hämtar i butik. Kappahl har click & collect på alla marknader (Sverige, Norge, Finland) förutom Polen.

"Vi ser över hur utlämningsställena i butikerna ser ut och hur det fungerar. I dag är det vanligt att kunden hämtar sitt paket i kassan, men vi vill gå mer mot ett särskilt utlämningsställe i butikerna. Det är många kunder som köper mer när de ska hämta ut sitt paket, mer än 20 procent köper extra. Därför ser jag click & collect som en enorm fördel för vår framtida affär", säger Danny Feltmann.

En grundförutsättning för det ska fungera och kunderna ska använda sig av tjänsten är att varorna snabbt kommer fram.

"Vi investerar mycket i leveranskapaciteten. Många detaljhandlares problem är att de har två olika lagersystem, ett för butikerna och ett för e-handeln, vilket vi också har. Men nu håller vi på med ett stort projekt för att slå ihop våra två lager till ett, så leveranssäkerheten ska bli i stort sett hundra procent", säger vd:n.

Allt fler klädbolag har börjar erbjuda fri leverans med posten, hur ser ni på det?

"Nu kommer jag från den delen av verksamheten så jag vet vad det kostar. Det är ingen 'free ride' som bland annat H&M satt i gång. Det vi håller på med ska vara lönsamt", säger Danny Feltmann.

Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt


Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -