STARBREEZE
UTVECKLINGSBUDGET TWD KAN I STORT BIBEHÅLLAS - IR (Direkt)

2017-05-10 08:50

STOCKHOLM (Direkt) Sent i fredags kom beskedet att Starbreeze skjuter på lanseringen av ett av sina mer omtalade projekt och en av bolagets större kommande speltitlar - The Walking Dead.

Att Starbreeze skulle lansera The Walking Dead offentliggjordes hösten 2014. Ursprungligen var lanseringstidpunkten satt till 2016, något som sedermera ändrades till senare delen av 2017 och det nya beskedet är andra halvåret 2018.

I kväll, med start klockan 18, håller Starbreeze ett streamat event för att bland annat ge en inblick i utvecklingen av The Walking Dead och på torsdag väntas spelbolagets delårsrapport.

Nyhetsbyrån Direkt har ställt några frågor till bolagets ir-chef Maeva Sponbergs som sent på tisdagskvällen besvarades via mejl.

Hur skulle du beskriva risken för att andra halvåret 2018 inte håller som tidsplan?

"Alla projekt av större skala som löper över flera år och som har externa faktorer som kan påverka oavsett bransch löper risk för förseningar. Spelbranschen är inget undantag och utveckling som involverar så många discipliner är komplex i sin natur. Vi arbetar dock genom principfasta projektuppföljningar med milestones och utvärderar löpande statusen på projekten. Med det sagt så är vi i detta nu bekväma med att möta tidsplanen".

Ni skjuter på lanseringen för att spelet ska nå sin fulla potential och att ni vill driva er ursprungliga vision ytterligare ett steg. Vilka andra skäl kan du ange som ligger bakom förseningen?

"Först och främst har vi stor ambition i spelkonceptet, vi kommer ge en första glimt av det under vårt event Starstream på onsdag kväll. Framförallt bygger vi spel på konceptet 'games as a service' och produkten ska ha stor återspelbarhet. För att nå vår vision utvecklar vi helt ny teknik som vi behöver förfina för att nå dit vi vill. Vi är helt inriktade på att lyckas, men det kommer att ta lite längre tid än vi bedömde när vi startade projektet".

Hur ser ni på att själva tv-serien The Walking Dead var mer populär och hade högre tittarsiffror när spelet ursprungligen var tänkt att släppas jämfört med vad man kan anta är fallet andra halvåret 2018?

"Vi är inte oroliga, styrkan i varumärket är väletablerat och är mycket större än tv-serien. Åtta säsonger på tv är även en attest till det. Man kan till exempel dra paralleller till andra varumärken som Star Wars som är otroligt starkt trots att det stundtals gått år mellan filmerna".

Förutom uppskjutna intäkter, hur bedömer ni att projektets lönsamhet påverkas av förseningen, som ju är upp till två år jämfört med de första planerna?

"Eftersom lönsamheten till 90 procent drivs av hur spelet säljer så är den viktigaste parametern för Starbreeze att spelet blir så bra som möjligt. Generellt så är Starbreeze utvecklingsbudgetar mindre än för branschens större aktörer vilket gör att en justering av en projekt-timeline inte får lika stor effekt räknat i reella termer. För The Walking Dead så anpassas budgeten kontinuerligt efter projektets längd så att de budgeterade utvecklingskostnaderna för projektet i stort sätt kan bibehållas".

Hur kommer förseningen påverka era övriga spelprojekt?

"Våra team arbetar dedikerade till sina projekt så inte alls. Vi har mer än 80 utvecklare aktiva för The Walking Dead. I och med att vi bygger spelen under principen "games as a service", det vill säga att vi fortsätter att kontinuerligt tillhandahålla uppdateringar, kommer även en stor del av utvecklarna fortsätta efter den initiala lanseringen".

Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt


Starbreeze B - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -