SEAMLESS
"BILLIGT" KOMMA ÅT MASTERCARDS NÄTKÖP - VD (Direkt)

2017-03-29 12:19

STOCKHOLM (Direkt) Samarbetet med ärkerivalen Mastercard låter Seamless skala upp i e-handel globalt, enligt vd Peter Fredell. Att Seamless avstår en del av kortavgifterna beskriver han som "billigt". Och än så länge är Seamless ensamma om att sköta nätköp i mobilen med Mastercard utan plastkort.

Det säger Peter Fredell i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.

Handlare i världen liksom i Sverige betalar i snitt fortfarande kanske 2 procent av en betalning i kortavgift, mindre för stora kedjor som förhandlar med inlösare som Babs. Av 2 procent går 1,7 till kortutgivaren, i EU max 0,3. Resten tar inlösaren och framför allt kortnätverket. I EU ligger därmed mer av vinsten hos inlösaren.

När kunden läser av en tvådimensionell streckkod, QR, agerar Seamless inlösare men ersätter också kortutgivarens roll, i appen Seqr. Sedan 2016 är Seamless också kortutgivare i mobilen, utan QR. Men få handlare använder Seamless. Det är här samarbetet med Mastercard kommer in.

Seamless avstår den del av handlarnas avgifter som går till kortjättens acceptansnätverk, hemligt hur mycket. Billigt, enligt vd Peter Fredell.

"Det är faktiskt värt det", säger han om beslutet.

Motsvarande förhandlingar med Visa ligger nere.

"Man måste ju välja, i alla fall initialt", säger Peter Fredell.

Mastercard följde med norska Mea, som Seamless förvärvade för att kunna "blippa" i kassan med mobilen som bärare av kreditkort helt utan plastkort.

"När vi började med Seqr fanns det inget sätt för oss att vara en del av värdekedjan. Det enda sättet att tjäna pengar var utanför kortnätverket, med QR-koder. Men vi var tvungna att teckna bilaterala avtal med alla handlare. Det skulle ta hundra år att komma till samma acceptansnätverk som Mastercard", säger Peter Fredell.

Nu ska Seamless app sköta QR-läsningen från bildskärmen eller direkt i appen för den som betalar nätköp i webbläsaren med Mastercard i mobilen.

För Mastercard gäller det att få ut så många kort som möjligt för att ta andelar på en ny marknad när människor slutar att använda kontanter och börjar betala med mobilen, resonerar Peter Fredell.

"Det driver affären för Mastercard", säger han.

Men just i Sverige betalar många med plastkort. Blippandet ligger ett par år efter utvecklingen i Europa, styrt av bankerna som samarbetar om egna Swish men är noga med att knyta ett plastkort till det obligatoriska lönekontot.

Den som börjar blippa får ett Mastercard i mobilen, sedan 2016. Det samarbete Seamless berättar om nu innebär att appen också ska fungera för nätköp, tidigast från april och senast i juni 2017. Bankerna knyter Mastercards betaltjänst Masterpass till sitt plastkort.

"Ingen annan har Masterpass i mobilen", säger Peter Fredell.

Kortet i mobilen kan kopplas till ett konto i vilken bank som helst, de-coupled.

"Att ha lönekontot är olönsamt för bankerna, men kortutgivaravgifterna är en otroligt stor del av bankernas vinst. Vi har ryckt ut den biten ur banken", säger Peter Fredell.

"Och vi kan ge ut kort i 15 länder. Det kan inte svenska banker göra."

David Hässler +46 8 5191 7916

Nyhetsbyrån Direkt


Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -