H&M
NYTT VARUMÄRKE, MARS-FSG OCH REARISK I FOKUS - ANALYTIKER (Direkt)
STOCKHOLM (Direkt) H&M släpper sitt första kvartal i ett allt mer utmanande klimat. Onlinehandeln fortsätter att breda ut sig på bekostnad av de traditionella klädbutikerna och i takt med en sjunkande aktiekurs har kritiken mot H&M vuxit sig allt starkare bland analytiker och ägare.
Försäljningen i H&M:s första kvartal, december-februari, är redan känd. Varje enskild månad har bjudit på försäljningssiffror under förväntan och nu senast för februari underpresterade bolaget med hela 6 procentenheter jämfört med konsensus.
Frågor i fokus inför rapportdagen:
* Hur högt varulager tar H&M med sig in i sitt andra kvartal och vilka reanivåer riskerar lagret leda till?
* Även om det första kvartalet visar på ett starkt säsongsmönster, där bara 10 procent av den förväntade årsvinsten spås ramla in, ger rapporten viktig information om H&M:s kostnadsnivå och marginalutveckling.
* Kvartalets bruttomarginal väntas enligt SME Direkts sammanställning av 23 analytikers prognoser ha backat till 51,3 procent (52,0). Rörelsevinsten spås ha sjunkit till 2,8 miljarder kronor (3,3).
* Försäljningen i mars. Enligt SME Direkt väntas en ökning på 11,1 procent, att jämföra med mars i fjol då blygsamma +2 procent rapporterades. I några av de analyser som Nyhetsbyrån Direkt tagit del av betecknas konsensus som för optimistiskt.
* H&M:s nya tillväxtmål är att koncernens försäljning (butik och online) ska öka med 10 till 15 procent per år i lokala valutor. Med tanke på hur året inletts, ser H&M fortfarande positivt på sina möjligheter att nå målet 2017?
* Efter en trög start har H&M gasat rejält med sin onlinesatsning de senaste åren. Dock inte tillräckligt, menar många analytiker. Visserligen väntas 40 av bolagets 65 marknader ha e-handel innan året är slut, men mycket finns kvar att göra när det gäller att integrera den digitala världen (online) med den fysiska (butikerna).
* Till det ursprungliga H&M har på senare år adderats varumärken som COS, & Other Stories och Home. H&M har under en längre tid flaggat för att ett eller två nya varumärken ligger i pipeline för lansering under 2017 och mer information är att vänta i rapporten.
Rapporten väntas torsdagen den 30 mars klockan 8.00 och följs av en telefonkonferens klockan 9.00.
Mats Torgander +46 8 5191 7915
Nyhetsbyrån Direkt