H&M
NYTT VARUMÄRKE, MARS-FSG OCH REARISK I FOKUS - ANALYTIKER (Direkt)

2017-03-28 14:45

STOCKHOLM (Direkt) H&M släpper sitt första kvartal i ett allt mer utmanande klimat. Onlinehandeln fortsätter att breda ut sig på bekostnad av de traditionella klädbutikerna och i takt med en sjunkande aktiekurs har kritiken mot H&M vuxit sig allt starkare bland analytiker och ägare.

Försäljningen i H&M:s första kvartal, december-februari, är redan känd. Varje enskild månad har bjudit på försäljningssiffror under förväntan och nu senast för februari underpresterade bolaget med hela 6 procentenheter jämfört med konsensus.

Frågor i fokus inför rapportdagen:

* Hur högt varulager tar H&M med sig in i sitt andra kvartal och vilka reanivåer riskerar lagret leda till?

* Även om det första kvartalet visar på ett starkt säsongsmönster, där bara 10 procent av den förväntade årsvinsten spås ramla in, ger rapporten viktig information om H&M:s kostnadsnivå och marginalutveckling.

* Kvartalets bruttomarginal väntas enligt SME Direkts sammanställning av 23 analytikers prognoser ha backat till 51,3 procent (52,0). Rörelsevinsten spås ha sjunkit till 2,8 miljarder kronor (3,3).

* Försäljningen i mars. Enligt SME Direkt väntas en ökning på 11,1 procent, att jämföra med mars i fjol då blygsamma +2 procent rapporterades. I några av de analyser som Nyhetsbyrån Direkt tagit del av betecknas konsensus som för optimistiskt.

* H&M:s nya tillväxtmål är att koncernens försäljning (butik och online) ska öka med 10 till 15 procent per år i lokala valutor. Med tanke på hur året inletts, ser H&M fortfarande positivt på sina möjligheter att nå målet 2017?

* Efter en trög start har H&M gasat rejält med sin onlinesatsning de senaste åren. Dock inte tillräckligt, menar många analytiker. Visserligen väntas 40 av bolagets 65 marknader ha e-handel innan året är slut, men mycket finns kvar att göra när det gäller att integrera den digitala världen (online) med den fysiska (butikerna).

* Till det ursprungliga H&M har på senare år adderats varumärken som COS, & Other Stories och Home. H&M har under en längre tid flaggat för att ett eller två nya varumärken ligger i pipeline för lansering under 2017 och mer information är att vänta i rapporten.

Rapporten väntas torsdagen den 30 mars klockan 8.00 och följs av en telefonkonferens klockan 9.00.

Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt


Hennes & Mauritz B - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -