QLIRO
KONSUMENTVERKET DRIVER REABLUFF-ÄRENDE MOT LEKMER (Direkt)

2016-12-21 16:45

STOCKHOLM (Direkt) Konsumentverket driver sedan början av året ett ärende mot Qliros förlustbringande leksaksdotterbolag Lekmer, på grund av det sätt Lekmer marknadsför sina priser på - och tålamodet börjar rinna ut med bolaget.

Det uppger Niclas Ernebratt, jurist på Konsumentverkets avdelning för konsumentskydd, till Nyhetsbyrån Direkt på onsdagen, några veckor efter att Aftonbladet strax efter "Black Friday" uppmärksammade Lekmers "reabluff".

Denna går ut på att på sin sajt ange produkters "rekommenderade priser" som det pris det aktuella priset jämförs med, trots att det rekommenderade priset är klart högre än det Lekmer brukar använda sig av. Den rabatt som uppges blir därmed högre än om Lekmers vanliga pris hade angetts.

"Vi driver sedan början av året ett ärende mot Lekmer. Vi har vid upprepade tillfällen under en ganska omfattande brevväxling understrukit att begrepp som rea eller användandet av subtraherande priselement i marknadsföring inte får användas om det saluförda priset jämförs med ett så kallat rekommenderat pris, om inte butiken själva har tillämpat det priset i sådan omfattning så att det kan anses vara butikens vanliga (ordinarie) pris för varan", skriver Niclas Ernebratt till Direkt på onsdagen, en dag efter vd-bytet i leksaksbolaget.

Lekmer är enligt Niclas Ernebratt väl medvetna om Konsumentverkets syn på den typ av marknadsföring Lekmer ägnar sig åt, och att de trots det fortsätter betecknar han som "nonchalant gentemot deras kunder som ju faktiskt vilseleds att de fått betala ett förmånligare pris än vad som är fallet".

Lekmer uttryckte enligt Niclas Ernebratt i slutet av september - två månader före Aftonbladets uppmärksammande - att de hade tagit till sig av myndighetskritiken och lovade återkoppla när ändringarna var utförda.

Men, skriver han på onsdagen:

"Någon återkoppling har ännu inte skett och verket har i dagarna skickat en påminnelse till bolaget."

Förhoppningen är att denna ger effekt och att Lekmer ändrar sin marknadsföring.

Niclas Ernebratt säger att Konsumentverket i nuläget inte kan uttala sig om eventuella rättsliga åtgärder, "men det är klart att vi inte har för avsikt att driva ärenden i långbänk utan att det ger något resultat".

Qliros kommunikationschef Erik Löfgren bekräftar på onsdagen i en kommentar till Direkt att Lekmer har en pågående dialog med Konsumentverket, men kommenterar inte ytterligare, exempelvis om varför leksakshandlaren inte har tillmötesgått myndighetens invändningar.

Qliro och inte minst Lekmer är inne i ett kritiskt skede. Qliro skrev i sin senaste kvartalsrapport, den första för den nya vd:n, att den nya Qliro-ledningen kommer att lansera en ny affärsstrategi före årsskiftet.

På tisdagen aviserades ett vd-byte med omedelbar verkan i det Lekmer som enligt vad Breakit rapporterade i somras är till salu med SEB:s hjälp - uppgifter som den dåvarande Qliro-vd:n dock förnekade - och som för närvarande är inne i årets mest intensiva period, julhandeln. Qliro-vd:n talade med Direkt i oktober om hur fjolårets logistikmiss, då julklappsköparna inte fick sina varor i tid, inte skulle upprepas i år.

Påstötningarna från Konsumentverket kommer därmed knappast som en välkommen julklapp.

Erik Löfgren, hur ser du/Qliro på risken för renomméförsämring i Lekmer till följd av denna sorts marknadsföring med efterföljande medial uppmärksamhet?

"Vår högsta prioritet är självklart att alla kunder ska vara nöjda med hela upplevelsen av att handla på Lekmer."

Lekmer omsatte 276 miljoner kronor under januari till september i år, tre miljoner kronor mindre än samma period i fjol, och åstadkom en rörelseförlust på 55,7 miljoner kronor, vilket var 19,5 miljoner kronor mer än fjolårsförlusten och den största förlusten av de fyra operativa affärsområdena i Qliro.

Martin Lindgren +46 8 5191 7920

Nyhetsbyrån Direkt


Nelly Group - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -