H&M
VARNING FÖR VARM HÖST, ANALYTIKER SER ÖKAT REABEHOV (Direkt)

2016-09-28 15:06

STOCKHOLM (Direkt) Klädbranschens ständiga kamp mot vädergudarna har för H&M:s del blivit extra tydlig det senaste månaderna. Den ihållande värmen riskerar att H&M:s situation går från dålig till sämre och om höstkollektionen inte försvinner från galgarna innan alla vinterkläder ska in i butikerna kan läget komma att förvärras ytterligare.

Svag försäljning ger ett ökat reabehov som i sin tur drar ner lönsamheten. Redan efter förra rapporten i slutet av juni räknade analytikerna med att H&M:s bruttomarginal i det nu stundande tredje kvartalet (juni-augusti) skulle tyngas av ökade reavolymer. Prisnedsättningarna i relation till omsättningen väntades öka med 0,8 procentenheter jämfört med motsvarande kvartal 2015. Efter att varmt väder dragit ner försäljningen under den andra halvan av augusti, och med ihållande höga temperaturer även i september, är förhandstipsen nu en ökning av den negativa bruttomarginaleffekten på 1,2 procentenheter.

Och det stannar inte där. Eftersom september är den första månaden på H&M:s fjärde kvartal börjar analytikerna se ett reabehov även här. Enligt SME Direkt har konsensus sedan i juni förflyttat sig från en positiv prisnedsättningseffekt i det fjärde kvartalet till -0,3 procentenheter.

Och för att ta det hela ett steg till. I den senaste insamlingen som SME Direkt gjort har analytikerna bara delvis tagit hänsyn till att klädhandeln i stort på H&M:s enskilt största marknad Tyskland de senaste två veckorna backat med 22 respektive 12 procent.

Ett annat sätt att åskådliggöra H&M:s tuffa höst är genom den prognostiserade rörelsevinsten i det tredje kvartalet. Här trodde analytikerna i slutet av juni på 6,9 miljarder kronor, en förväntansbild som nu har justerats ner till 6,2 miljarder.

Några övriga punkter inför rapportdagen:

* Enligt god tradition väntas H&M redovisa försäljningsutvecklingen för stora delar av första månaden i kvartalet efter det som presenteras, i det här fallet september. SME Direkts sammanställning visar en tro på +3,6 procent för hela september i ett estimatintervall som sträcker sig mellan +7 och -3 procent. Men som sagt, med ovanstående svaga utveckling i Tyskland de senaste veckorna inte fullt återspeglat i estimaten sätts ett frågetecken för var marknadens egentliga konsensus ligger.

* Expansion. H&M har hittills flaggat för tre nya butiksmarknader under nästa verksamhetsår: Colombia, Island och Kazakstan. Onlineexpansionen ska redan i år ta steget till Kanada och Sydkorea och H&M har börjat "titta på" länder på det södra halvklotet, däribland Australien och Sydafrika.

* Från ursprunget H&M har på senare år adderats varumärken som COS, & Other Stories och Home. Bolaget har flaggat för ytterligare ett varumärke under 2017.

Rapporten väntas fredagen den 30 september klockan 8.00 och följs av en telefonkonferens klockan 9.00.

Mats Torgander +46 8 5191 7915

Nyhetsbyrån Direkt


Hennes & Mauritz B - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -