SKANSKA
OPS-MARKNAD USA HAR HETTAT TILL ORDENTLIGT - USA-CHEF (Direkt)

2015-05-29 12:15

STOCKHOLM (Direkt) Stora kontrakt i offentlig-privat samverkan (OPS) är framtiden i USA. I stället för att enstaka projekt når marknaden någon gång då och då så ser Skanska nu ett antal kontrakt komma ut på marknaden varje år, vilket är ett bra tecken för byggbolaget.

Det säger Skanskas USA-chef Rich Cavallaro i en kommentar till Nyhetsbyrån Direkt.

"Det har verkligen hettat till och vi ser en rejäl pipeline av projekt, tre till fem stycken per år som vi kommer att titta på och utvärdera. Det är något som inte existerade för några år sedan. Så meddelandet på OPS-området är att det kan bli en ordentlig och uthållig del av vår verksamhet framåt", säger Rich Cavallaro.

Om pipeline upprepar han bland annat att Purple Line i Maryland ligger när till hands, även I70 i Denver.

"Det är fem eller sex delstater som är väldigt aktiva på OPS-området. Om det kommer ut mer möjligheter så kommer vi att anpassa oss till marknaden. Vi bjuder på projekt i geografier där vi är starka", säger Rich Cavallaro.

Skanska utsågs sent på torsdagen till preferred bidder för projektet att ersätta den 50 år gamla terminalbyggnaden på Laguardia i New York, ett projekt värt 30,5 miljarder kronor.

"Den här vinsten var stor på så många nivåer. Vi hade tre olika affärsenheter som jobbade väldigt bra tillsammans och vi använde verkligen kraften inom hela koncernen för att vinna projektet", säger Rich Cavallaro.

OPS-kontraktet omfattar övertagande av driften av den befintliga centralbyggnaden och att bygga, finansiera, driva och underhålla en ny ersättningsterminal fram till 2050.

"Det här jobbet består av en väldigt bra mix av både anläggnings- och byggjobb. Det är ungefär två tredjedelar byggnad och en tredjedel infrastruktur. Om du räknar upp vad vi gör, och var vi gör saker, var det här jobbet perfekt. Vi var helt enkelt tvungna att vinna det", säger Rich Cavallaro.

Skanskas andel av investeringen är upp till 40 procent och andelen av byggkontraktet på 70 procent kommer att delas lika mellan USA Building och USA Civil. Ingen bokning eller investering kommer ske före financial close, beräknat 2016.

"Vi kommer förmodligen inte se så mycket komma ut i form av intäkter nästa år, då designprocessen är lång, utan snarare 2017. Men framåt ser vi OPS utgöra en avsevärd del av vår orderstock. Det är bra för oss", säger Rich Cavallaro.

Enligt medieuppgifter förhandlar kunden, The Port Authority of New York and New Jersey, dessutom med Skanska om en entréhall värd upp till 400 miljoner dollar, vilket skulle ta det totala ordervärdet till 4,0 miljarder dollar.

"Vi har inte diskuterat med kunden om vilken riktning projektet kan ta. Det kan också bli så att vi hittar besparingar att ta ut. Jag är inte säker på att kontraktet kommer att växa, men om kunden har mer pengar att spendera så bygger vi gärna mer", säger Rich Cavallaro.

Projektet kommer att finansieras med eget kapital, lån, passageraravgifter, detaljhandel och intäkter från flygbolag.

"Det är för tidigt att säga hur det kommer att se ut. Vi kommer att jobba med det under kommande sex till tolv månader", säger Rich Cavallaro om Skanskas delfinansiering.

Enligt kommentarer rapporterade av Bloomberg News från Port Authority:s vd så kommer Skanskas konsortium bidra med 200 miljoner dollar och emittera obligationer för 2 miljarder dollar med säkerhet i intäkterna från flygplatsen.

Andreas Joons +46 8 5191 7918
Nyhetsbyrån Direkt


Skanska B - I dag

{point.key}

Marknadsöversikt

Stockholmsbörsen, OMXS30

I dag
-
Senast
-
{point.key}

Världsindex

Index +/- % Senast
DAX - -
Hang Seng - -
Nikkei - -

Valutor

Valuta +/- % Senast
USD/SEK - -
EUR/SEK - -
GBP/SEK - -
EUR/USD - -

Räntor

Ränta +/- % Senast
5-års ränta - -
10-års ränta - -

Råvaror

Råvara +/- % Senast
Guld - -
Silver - -
Koppar - -