I-tech
I-Tech AB (publ) (ticker ITECH) publicerar härmed sin delårsrapport för första kvartalet 2024 (MFN)

2024-05-07 08:00

I-Techs VD, Philip Chaabane och I-Techs CFO & Director Operations, Magnus Henell presenterar rapporten live den 7 maj, kl 10:30.
Följ sändningen: Här

Läs hela rapporten: Här

Sammanfattning av perioden
” Solid tillväxt med rekordhög omsättning och vinst ”

Nettoomsättningen för första kvartalet uppgick till 38 270 (30 757) TSEK vilket motsvarar en omsättningsökning med 24 (112) %. Rörelseresultatet uppgick till 9 119 (8 347) TSEK och vinstmarginalen (efter skatt) uppgick till 21 (22)%.

Väsentliga händelser januari till mars 2024
• Global tillverkare av marin färg lanserade ny antifoulingprodukt med Selektope®.
• Valberedningen för I-Tech AB föreslog Philip Chaabane som ny styrelseordförande för bolaget.
• Philip Chaabane slutar som VD för I-Tech AB med avsikten att tillträda som styrelseordförande för bolaget.

• Inga väsentliga händelser har inträffat.

Finansiellt sammandrag

Alla belopp i TSEK 2024
jan-mar
jan-mar
jan-dec
jan-dec
Nettoomsättning 38 270 30 757 120 861 83 631
Rörelseresultat 9 119 8 347 23 389 12 024
Rörelseresultat före avskrivningar 11 180 10 288 31 371 20 045
Resultat efter skatt 8 186 6 660 20 203 10 617
Rörelsens kassaflöde 14 562 11 161 35 143 20 125
Eget kapital vid periodens slut 144 424 122 695 136 238 116 035
Likvida medel vid periodens slut 97 739 63 621 83 262 52 754

VD ord

Året inleds starkt och första kvartalet visar en solid omsättningstillväxt där omsättning och vinst uppgår till det högsta någonsin i bolagets historia. Denna rapport är också min sista som VD för I-Tech efter drygt 10 år vid rodret.

Efter ett svagare fjärde kvartal och med svårslagna jämförelsetal i övrigt så är det med extra stor stolthet jag konstaterar att försäljningen för kvartalet uppgick till 38,3 (30,8) MSEK vilket motsvarar en tillväxt med 24 (112)%. Rörelseresultatet uppgick samtidigt till 9,1 (8,3) MSEK med ett operativt kassaflöde om 14,6 (11,2) MSEK. Vår redan starka kassa uppgick därför vid kvartalets slut till 97,7 (63,6) MSEK vilket ger oss trygghet i tidigare beslut att påbörja en resa med direktavkastning.

Till omsättningstillväxten bidrog sex olika kunder varav de tre största var helt dominerande med en fördelning om 82 %, 11 % och 4 % av totala omsättningen. PPGs lansering av Nexeon 810 under första kvartalet ger redan avtryck i omsättningssiffrorna. I övrigt så visar framför allt Chugoku Marine Paints på en stark tillväxt om 30 % relativt föregående år.

Även om vi under kvartalet uppnår ett rekordhögt rörelseresultat före skatt på 11,2 (10,3) MSEK så belastas vinsten av höga kostnader kopplade till framför allt omregistreringsprocessen i EU som också väntas fortsätta under ett antal kvartal framöver. De EU specifika kostnaderna uppgick under kvartalet till 1,3 MSEK (nästan 25 % av övriga externa kostnader). Rensat från EU kostnaderna uppgick EBITDA marginalen till 32 % (33 %) som också inkluderar den fulla effekten av att vara i nya lokaler med konkurrenskraftigt kemilaboratorie.

Det är oerhört glädjande att påvisa en tillväxt mot ett kvartal som i sin tur uppvisade en dryg fördubbling mot föregående år. Volatiliteten mellan kvartal kan fortsatt uppstå men på sikt ser vi en stabil tillväxtresa med långsiktiga produkter på marknaden som vinner allt större förtroende och som samtliga svarar upp mot att bidra till en effektivare sjöfart med lägre motstånd genom vattnet, lägre risk för VD ord att ofrivilligt transportera främmande arter och i några fall levereras värdeerbjudandet med avsevärt lägre koncentrationer biocider tack vare Selektopes unika egenskaper.

Som avslutning på min VD roll i I-Tech vill jag utrycka min djupa tacksamhet till alla som arbetar och har arbetat på eller med
I-Tech. Det har varit en makalös utveckling och det är få förunnat att ha varit med om att ta en innovation hela vägen till en lönsam tillväxtaffär i en bransch som inte haft någon ny teknologiutveckling på mer än 20 år. Det är styrkan hos alla i teamet som står bakom utvecklingen, och tillsammans har vi gått från en spännande innovation till kommersiell etablering hos majoriteten av de dominerande kunderna. De som ännu inte lanserat ser ut att i de flesta fall vara på god väg mot framtida
lansering.

Det är med stort intresse jag ser fram emot att, som framtida ordförande, ta del av den fortsatta tillväxtresan i Selektope-affären men också genom vår starka ställning försöka identifiera och ta vara på nya möjligheter under ledning av ny VD. Rekryteringsprocessen pågår enligt plan och fram till dess att ny kandidat kan presenteras kommer bolaget vara i trygga
händer hos dess tillförordnade VD, Magnus Henell (idag CFO & Director Operations).

Philip Chaabane
VD I-Tech

Philip Chaabane, VD
M: +4673-910 37 08
E: philip.chaabane@i-tech.se

Magnus Henell, CFO & Director Operations
M: +4673-910 37 03
E: magnus.henell@i-tech.se

Om I-Tech AB (publ)
I-Tech är ett biotech-bolag som har utvecklat och säljer produkten Selektope®, en aktiv substans som motverkar marin påväxt på ytor som fartyg och båtskrov men också andra marina installationer. Genom att öka motståndskraften mot påväxt i marina färgsystem (sk. Antifouling coatings) minskar bränsle och underhållskostnaden. I-Tech har erhållit nödvändiga regulatoriska godkännanden för Selektope och har flera världens största tillverkare av marin färg som kunder. Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ). För ytterligare information se: www.i-tech.se

Denna information är sådan information som I-tech är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2024-05-07 08:00 CEST.

support@mfn.se (mfn.se)
MFN - www.mfn.se