Izafe Group
Styrelsen i iZafe Group har beslutat att genomföra en riktad emission av aktier och en emission av teckningsoptioner (MFN)

2024-04-09 08:10

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING, HELT ELLER DELVIS, DIREKT ELLER INDIREKT, INOM ELLER TILL AUSTRALIEN, BELARUS, HONGKONG, JAPAN, KANADA, NYA ZEELAND, RYSSLAND, SCHWEIZ, SINGAPORE, SYDAFRIKA, SYDKOREA, USA ELLER I NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR OFFENTLIGGÖRANDE, DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING SKULLE VARA OLAGLIG ELLER KRÄVA REGISTRERING ELLER NÅGON ANNAN ÅTGÄRD UTÖVER VAD SOM KRÄVS ENLIGT SVENSK RÄTT. VÄNLIGEN SE VIKTIG INFORMATION I SLUTET AV PRESSMEDDELANDET.

Styrelsen i iZafe Group AB ("iZafe Group" eller "Bolaget") har idag, den 9 april 2024, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 16 maj 2023, beslutat om en riktad emission av 25 000 000 B-aktier till vissa aktieägare (den "Riktade Emissionen"). Den Riktade Emissionen genomförs till en teckningskurs om 0,20 SEK per aktie, motsvarande en rabatt om cirka 6,0 procent i förhållande till den volymvägda genomsnittskursen för Bolagets aktie på Nasdaq First North Growth Market under de senaste fem (5) handelsdagarna, från och med den 2 april 2024 till och med den 8 april 2024. Styrelsen har även, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 16 maj 2023, beslutat om en riktad emission av 25 053 288 teckningsoptioner av serie TO14B till Bolaget som sedan vederlagsfritt ska överlåta dessa till aktieägare i förhållande till antal innehavda aktier per avstämningsdagen (”TO-Emissionen”). Genom den Riktade Emissionen kommer iZafe Group att tillföras 5 MSEK före transaktionskostnader. Vid fullt utnyttjande av TO14B kan Bolaget komma att tillföras ytterligare maximalt cirka 7,5 MSEK före transaktionskostnader.

Den Riktade Emissionen
Styrelsen i iZafe Group har med stöd av bemyndigandet som erhölls vid årsstämman den 16 maj 2023 idag beslutat om den Riktade Emissionen av 25 000 000 B-aktier med avvikelse från befintliga aktieägares företrädesrätt. Teckningskursen per aktie uppgår till 0,20 SEK. Bolaget tillförs härigenom 5 MSEK före transaktionskostnader. Den Riktade Emissionen sker till Bolagets större aktieägare Patrik Björn och Stefan Wård (via bolag). Teckningskursen i den Riktade Emissionen har fastställts genom förhandlingar på armlängds avstånd med investerarna, med utgångspunkt i den rådande aktiekursen för Bolagets B-aktie. Teckningskursen motsvarar en rabatt om 6,0 procent mot den volymvägda genomsnittskursen för Bolagets aktie på Nasdaq First North Growth Market under de senaste fem (5) handelsdagarna, från och med den 2 april 2024 till och med den 8 april 2024, vilken uppgick till cirka 0,213 SEK. Härutöver har styrelsen säkerställt teckningskursens marknadsmässighet i samråd med finansiella rådgivare med utgångspunkt i rådande marknadsförhållanden och tidigare indikerade prisnivåer i diskussioner med potentiella investerare. Mot bakgrund av ovan bedömer styrelsen teckningskursen som marknadsmässig.

Skälen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att Bolagets styrelse anser, vid en samlad bedömning och efter noggranna överväganden avseende tillgängliga finansieringslösningar, att den Riktade Emissionen är ett bättre alternativ för Bolaget och dess aktieägare än en företrädesemission i rådande marknadsklimat. Styrelsen bedömer även att det objektivt sett ligger i såväl Bolagets som dess aktieägares intresse att genomföra den Riktade Emissionen. Styrelsens bedömning är att den Riktade Emissionen är den mest lämpliga finansieringslösningen för att skyndsamt säkerställa Bolagets kapitalbehov i syfte att kunna möta den ökande efterfrågan på Bolagets produkter och för att säkerställa kapaciteten för större produktionsvolymer, vilket är avgörande för att stödja Bolagets fortsatta utveckling och tillväxt. En företrädesemission bedöms innebära väsentligt ökade kostnader för Bolaget där, bland annat, ett eventuellt garantikonsortium skulle behöva upphandlas samt skulle ta längre tid. Efter samråd med finansiella rådgivare bedömer Styrelsen även att en företrädesemission, eller en riktad nyemission till en större krets av externa investerare eller befintliga aktieägare, endast skulle vara genomförbar till en väsentligt rabatterad aktiekurs, vilket under rådande omständigheter inte bedömts vara till fördel vare sig för Bolaget eller dess aktieägare. Den Riktade Emissionen möjliggör för Bolaget att anskaffa kapital på ett snabbt samt kostnads- och resurseffektivt sätt. Den Riktade Emissionen ger även möjlighet att dra nytta av nuvarande intresse i Bolagets aktie hos tecknarna till ett pris som är i linje med den rådande aktiekursen, vilket även är anledningen till att tecknarna ges teckningsrätt i den Riktade Emissionen.

Mot bakgrund av ovan bedömer styrelsen att den Riktade Emissionen möjliggör för Bolaget att anskaffa kapital på fördelaktiga kommersiella villkor och på ett snabbt samt kostnads- och resurseffektivt sätt, samt att den Riktade Emissionen objektivt sätt är till fördel för aktieägarna i förhållande till en alternativ emissionsstruktur eller finansieringslösning. Styrelsen anser därför att skälen för att avvika från aktieägarnas företrädesrätt överväger skälen som motiverar huvudregeln att nyemissioner ska genomföras med företrädesrätt för aktieägarna.

iZafe Groups VD, Anders Segerström, kommenterar den Riktade Emissionen: ”Jag är glad över att våra större aktieägare visar sitt stöd för bolaget i denna avgörande fas. Vi ser ett brådskande behov av att utöka vår personalstyrka för att kunna möta den växande efterfrågan och hålla jämna steg med alla de utvecklingsprojekt vi har på gång. Just nu befinner vi oss i en situation där vårt produktteam riskerar att bli en flaskhals för försäljningen, särskilt när vi utökar våra partnerskap på både befintliga och nya marknader. Med det här kapitaltillskottet får vi möjlighet att inte bara anställa fler talanger utan också säkerställa att vår produktionskapacitet inte heller blir en begränsning. Detta är avgörande för att snabbt kunna lansera våra enheter på marknaden. Genom att accelerera utrullningen av fler enheter kan vi öka våra månatliga licensintäkter, vilket är en kritisk faktor för att snabbare kunna uppnå lönsamhet.”

TO-Emissionen
Styrelsen i iZafe Group har även idag, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 16 maj 2023, beslutat om TO-Emissionen, varigenom 25 053 288 teckningsoptioner av serie TO14B emitteras till Bolaget. Teckningsoptionerna emitteras vederlagsfritt till Bolaget som vederlagsfritt kommer överlåta dessa till aktieägarna i Bolaget i förhållande till det antal aktier som respektive aktieägare innehar på avstämningsdagen för TO-Emissionen. Avstämningsdagen för TO-Emissionen kommer att meddelas så snart den är fastställd av Bolagets styrelse. Teckningsoptionerna av serie TO14B avses att tas upp till handel på Nasdaq First North Growth Market.

Innehav av elva (11) aktier på avstämningsdagen medför att aktieägare tilldelas en (1) teckningsoption av serie TO14B. Slutlig fördelning och tilldelning vid överlåtelse av teckningsoptionerna av serie TO14B till iZafe Groups aktieägare kommer ske genom ett separat styrelsebeslut. TO-Emissionen kan maximalt tillföra iZafe Group cirka 7,5 MSEK för det fall samtliga teckningsoptioner av TO14B nyttjas för teckning av nya B-aktier i Bolaget.

Huvudsakliga villkor för teckningsoptioner av serie TO14B
iZafe Group kommer att totalt att emittera sammanlagt 25 053 288 teckningsoptioner av serie TO14B. En (1) teckningsoption av serie TO14B berättigar till teckning av en (1) ny B-aktie i Bolaget under perioden som löper från och med den 30 september 2024 till och med den 14 oktober 2024. Teckningskursen vid teckning av aktier med stöd av teckningsoptionerna av serie TO14B uppgår till 70 procent av den volymvägda genomsnittliga kursen för Bolagets B-aktie på Nasdaq First North Growth Market under perioden från och med den 13 september 2024 till och med den 26 september 2024, dock lägst aktiens kvotvärde (för närvarande 0,20 SEK) och högst 0,30 SEK.

Användning av emissionslikvid från den Riktade Emissionen
Emissionslikviden från den Riktade Emissionen om 5 MSEK avses användas till följande:

• Utökad personalstyrka i produktteamet
  • Säkerställa större produktionsvolymer
  • Sälj- och marknadsaktiviteter för ökad försäljning på befintliga och nya marknader

Antalet aktier, aktiekapital och utspädning
De emitterade aktierna i den Riktade Emissionen medför en sammanlagd utspädningseffekt om cirka 9,1 procent av antalet aktier och cirka 8,9 procent av antalet röster i Bolaget. Genom den Riktade Emissionen ökar antalet utestående B-aktier med 25 000 000 B-aktier, från 250 586 171 B-aktier till 275 586 171 B-aktier. Antalet aktier efter den Riktade Emissionen kommer att uppgå till 275 586 171 aktier, varav 600 000 A-aktier och 274 986 171 B-aktier. Bolagets aktiekapital ökar med 5 000 000,00 SEK, från 50 117 234,20 SEK till 55 117 234,20 SEK.

Vid utnyttjande av samtliga teckningsoptioner av serie TO14B som utges i TO-Emissionen kommer antalet utestående aktier öka med ytterligare 25 053 288 aktier, från 275 586 171 aktier till 300 639 459 aktier och aktiekapitalet kommer att öka med ytterligare 5 010 657,60 SEK, från 55 117 234,20 SEK till 60 127 891,80 SEK, innebärande en tillkommande utspädningseffekt om cirka 8,3 procent av antalet aktier och cirka 8,2 procent av antalet röster i Bolaget.

Anmälningsplikt
Till följd av att Patrik Björn och Stefan Wård ökar sitt ägande i Bolaget på ett sådant sätt att anmälningsplikt enligt lagen (2023:560) om granskning av utländska direktinvesteringar uppstår, ska tilldelning i denna del ske först när investeringen får genomföras enligt nämnda lag, vilket indikativt väntas infalla före slutet av maj månad 2024.

Rådgivare
Mangold Fondkommission AB är finansiell rådgivare till Bolaget i samband med den Riktade Emissionen och TO-Emissionen.

Viktig information
Publicering, offentliggörande eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner. Mottagare av detta pressmeddelande i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har publicerats, offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana restriktioner. Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om, eller inbjudan att, förvärva eller teckna några värdepapper i iZafe Group någon jurisdiktion.

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om eller inbjudan avseende att förvärva eller teckna värdepapper i USA. Värdepapperna som omnämns häri får inte säljas i USA utan registrering, eller utan tillämpning av ett undantag från registrering, enligt den vid var tid gällande U.S. Securities Act från 1933. Informationen i detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras, kopieras, reproduceras eller distribueras, direkt eller indirekt, helt eller delvis, i eller till Storbritannien, USA, Kanada, Japan, Australien, Hong Kong, Nya Zeeland, Sydafrika eller någon annan jurisdiktion där sådant offentliggörande, publicering eller distribution av denna information skulle stå i strid med gällande lagar och regler.

Inom det europeiska ekonomiska samarbetsområdet lämnas inget erbjudande till allmänheten av värdepapper i något annat land än Sverige. I andra medlemsländer i den Europeiska unionen kan ett sådant erbjudande endast lämnas i enlighet med undantag i Prospektförordningen (EU) 2017/1129.

Framåtriktad information
Detta pressmeddelande innehåller viss framåtriktad information som återspeglar Bolagets aktuella syn på framtida händelser samt finansiell och operationell utveckling. Ord som ”avses”, ”bedöms”, ”förväntas”, ”kan”, ”planerar”, ”tror”, ”uppskattar” och andra uttryck som innebär indikationer eller förutsägelser avseende framtida utveckling eller trender, och som inte är grundade på historiska fakta, utgör framåtriktad information. Framåtriktad information är till sin natur förenad med såväl kända som okända risker och osäkerhetsfaktorer eftersom den är avhängig framtida händelser och omständigheter. Framåtriktad information utgör inte någon garanti avseende framtida resultat eller utveckling och verkligt utfall kan komma att väsentligen skilja sig från vad som uttalas i framåtriktad information.

Anders Segerström, Verkställande Direktör
Mail: anders.segerstrom@izafegroup.com
Mobilnummer: +46 70-875 14 12

iZafe Group AB (publ.)
David Bagares gata 3

E-post: ir@izafegroup.com
www.izafegroup.com
eucaps.com/izafe-group

Om iZafe Group AB (publ.)

iZafe Group är ett Life Science bolag som bedriver forskning, utveckling och marknadsföring av digitala medicinska lösningar och tjänster för tryggare läkemedelshantering i hemmet.

Bolaget leder utvecklingen av digital läkemedelsdispensering genom läkemedelsroboten Dosell samt SaaS-lösningen och den uppkopplade dosettasken Pilloxa. Bolagets lösningar minskar risken för felmedicinering i hemmet, ökar följsamheten, avlastar den offentliga vården, ökar livskvaliteten för patienter samt skapar en tryggare miljö för anhöriga.

Kunderna utgörs av privatpersoner, läkemedelsbolag samt offentliga och privata vårdgivare i Sverige, Norden och globalt. iZafe Group säljer primärt via väletablerade partners som redan besitter långa och djupa kundrelationer med de prioriterade kundgrupperna. Huvudkontoret ligger i Stockholm.

iZafe Group AB är noterat på Nasdaq First North Growth Market sedan 2018. Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser. Ytterligare information finns på www.izafegroup.com

Denna information är sådan information som iZafe Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2024-04-09 08:10 CEST.

support@mfn.se (mfn.se)
MFN - www.mfn.se