BrainCool
Brett stöd från BrainCool ABs (publ) största aktieägare för den föreslagna nyemissionen (MFN)

2024-03-24 18:46

BrainCool ABs styrelse och ledning har under helgen haft diskussioner med ett antal av bolagets större aktieägare. Syftet har varit att sondera intresset för att delta i den föreslagna nyemissionen som aviserades i fredagens pressmeddelande, 22 mars 2024. Emissionsstorleken kommer att uppgå till 85–95 mkr. Sex av BrainCools största aktieägare, som tillsammans representerar cirka 22 procent av bolagets kapital och röster, uppger att de ställer sig positiva till att teckna aktier i nyemissionen, minst i proportion till sin ägarandel idag.

Aktieägare Ägarandel %
Landia AB 7,5
Carnegie Fonder 4,3
Karl Perhagen 3,8
Bolite Invest AB (delägt av Oscar Engellau) 2,5
Björn Bratlie AS 2,2
Zonda Partners 1,5
Summa 21,8

Hans Henriksson, styrelseordförande:
-”Det känns väldigt bra att vi har fortsatt starkt förtroende från våra större ägare. Vi hoppas förstås att alla övriga aktieägare gör samma bedömning som de större ägarna. Vi ska nu fortsätta att arbeta hårt med att driva verksamheten framåt.”

BrainCools tidigare interna prognoser - före de nu inträffade händelserna - byggde på att bolaget skulle tillföras 16 mkr i nytt kapital under våren från de nu förverkade optionerna. Härutöver finns det en brist på cirka 8 mkr beroende på det förbjudna lånet, dvs totalt cirka 24 mkr. Oaktat detta har avsikten varit att ta in ytterligare kapital vid ett senare tillfälle i år. I och med att nämnda 24 mkr behöver ersättas tar bolaget in en större summa för att kunna ha en bättre framförhållning i verksamheten.

Detaljer om det sammantagna kapitalbehovet angavs i fredagens pressmeddelande. Det handlar främst om rörelsekapital, men det krävs även tilläggsinvesteringar för att ytterligare sänka produktionskostnaderna för BrainCool™ System. Dessutom handlar det om investeringar för att automatisera och effektivisera för att öka produktionstakten och avsevärt sänka produktionskostnaderna för tillhörande engångsprodukter. Härutöver finns kapitalbehov för att förbereda en lansering av RhinoChill® System när COTTIS II-studien är klar. Ledtiderna inför en kommersialisering är långa och projektet bör därför påbörjas snarast. Det avser investeringar för att certifiera och få RhinoChill® System marknadsgodkänt enligt de nya europeiska MDR-reglerna (Medical Device Regulation). Det krävs även investeringar i nya verktyg för den kommande tillverkningen av RhinoChill® System. Medel ska dessutom användas för att förbereda en kommersialisering av Cooral® System inom onkologi.

BrainCools styrelse har därför bedömt att det av flera skäl är mer gynnsamt för bolaget att ta in ett större kapitalbelopp vid ett tillfälle snarare än genom flera mindre emissioner. Det är bolagets nuvarande bedömning att 85–95 mkr är tillräckligt för att ta bolaget till ett positivt kassaflöde. I takt med att BrainCool växer och fortsatt utvecklas, blir också en starkare balansräkning mer central i förhandlingar med nya och befintliga motparter.

Ett ytterligare skäl är låneavtalet med EIB som tecknades i slutet av 2023. Villkoren för utbetalning av lån, som angavs i pressmeddelande den 20 december, var att BrainCool når vissa milstolpar och uppfyller fastställda soliditetskrav vilket innebär behov av stärkt finansiell ställning och därmed ett större eget kapital. Om milstolpar har nåtts och kraven är uppfyllda kan BrainCool välja att utnyttja den första EIB-tranchen.

Nyemissionen om 85–95 mkr struktureras huvudsakligen som en företrädesemission för att värna likabehandlingsprincipen och att alla aktieägare får möjlighet att ta del av BrainCools fortsatta utveckling. Teckningskurs samt övriga villkor och detaljer avseende nyemissionen kommer att kommuniceras vid ett senare tillfälle, och frågor avseende detta kommer därför inte att adresseras i morgondagens webbsändning.

Hans Henriksson - Styrelseordförande
info@braincool.se

Om oss
BrainCool AB (publ) är ett innovativt medicinteknikföretag som utvecklar, marknadsför och säljer ledande medicinska kylningssystem för indikationer och områden med betydande medicinska mervärden inom sjukvården. BrainCool AB (publ) har sitt säte i Lund.
Aktien är noterad på Nasdaq First North Growth Market, under kortnamnet “BRAIN”.
Bolagets Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB.

support@mfn.se (mfn.se)
MFN - www.mfn.se